ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۵۲۵

هزینه تمام شده هر صندلی پرواز

در حالی که هیچ یک از اولتیماتوم‌های وزیر راه و رییس سازمان هواپیمایی برای توقف افزایش قیمت بلیت هواپیما اثرگذار نبوده، ایرلاین‌ها همچنان از زیان‌ده بودن صنعت هوانوردی در ایران می‌گویند.

به گزارش مهر، پس از آنکه ستاد ملی مقابله با کرونا، از الزامی شدن فروش بلیت پروازهای داخلی تا حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما خبر داد، در ۱۸ مهر ماه نیز انجمن شرکت‌های هواپیمایی با همین بهانه (کاهش فروش ظرفیت هر پرواز) و همچنین افزایش نرخ ارز، نسبت به انتشار لیست جدید قیمت‌های حداقلی و حداکثری مسیرهای مختلف هوایی اقدام کرد. ارقام قیمت بلیت پروازها در این نرخ نامه با افزایش ۵۵ تا ۱۵۵ درصدی نسبت به آخرین نرخ نامه منتشره در خرداد امسال مواجه شده بود؛ حداقل قیمت بسیاری از مسیرهای پروازی از ۷۵۰ هزار تا بالای یک میلیون تومان و حداکثر قیمت‌ها نیز از ۱.۴ تا ۱.۹ میلیون تومان متغیر و در تعدادی از مسیرهای طولانی‌تر مانند تبریز-کیش هم به بالای ۲ میلیون تومان رسیده بود. بر اساس محاسبات انجام شده، قیمت تمام شده هر ساعت-صندلی برای بویینگ ۷۳۷ به عنوان یکی از هواپیماهای باریک پیکر و با ظرفیت ۱۴۰ مسافر که با شرایط پروازهای داخلی ایران مبنی بر کم بودن فاصله فرودگاه‌ها منطبق بوده و جزو هواپیماهای کم هزینه محسوب می‌شود، در پروازی با ۹۰ مسافر، ۵۵۰ هزار تومان و برای هر یک ساعت پرواز، ۵۰ میلیون تومان برای ایرلاین‌ها هزینه دارد. همچنین پرواز این هواپیما در پروازی با ۱۳۰ نفر برای هر یک ساعت-صندلی، ۳۹۹ هزار تومان و برای هر یک ساعت پرواز حدود ۵۲ میلیون تومان و برای فروش بلیت در حالت ظرفیت کامل (با 140 مسافر) ۳۷۳ هزار تومان هزینه هر ساعت-صندلی و ۵۲ میلیون تومان به ازای هر یک ساعت پرواز هزینه در بر خواهد داشت.

هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در شهرهای صنعتی

معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: انتظار داریم تا اواسط هفته پیش رو کیفیت هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس کاهش یابد. محمد اصغری در گفت‌وگو با فارس، افزود: از شنبه ۱۰ آبان تا دوشنبه ۱۲ آبان دمای هوا در استان‌های ساحلی خزر، اردبیل و شمال شرق کشور ۳ تا ۵ درجه افزایش می‌یابد و روز سه شنبه ۱۳ آبان کاهش ۴ تا ۶ درجه دما داریم. معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: همچنین روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته پیشِ رو بارش پراکنده در شمال آذربایجان غربی دور از انتظار نیست.

 

ارسال نظر