تهران آماده تسریع مذاکرات درباره هواپیمای اوکراینی است

۱۳۹۹/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۴۸۶

آنگونه که محسن بهاروند، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه و رییس هیات ایرانی مذاکره کننده با اوکراین اعلام کرده است، ایران برخلاف برخی از کشورهای حاضر در این مذاکرات از جمله کانادا، تمایل دارد مذاکرات درباره سانحه هواپیمای اوکراینی با سرعت بیشتری دنبال شود. او هچنین با بیان اینکه درباره مجازات خاطیان این پرونده ابهامی وجود ندارد، خبر داد که دور بعدی مذاکرات 35 روز دیگر در کی اف پایتخت اوکراین برگزار خواهد شد.بهاروند در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه در این دوره از مذاکرات ما از کلیات فاصله گرفتیم و وارد مسائل جزئی‌تر شدیم، گفت: در این مرحله مذاکرات را به سه کمیته تخصصی فنی و حقوقی، مسائل کیفری و کمیته نظامی تقسیم کردیم. در این راستا ما احساس کردیم نیاز است متخصصین نظامی ما و طرف اوکراینی در مورد اینکه این سامانه دفاعی چطور دچار اشتباه شده، می‌توانند با همدیگر صحبت کنند و ابعاد این موضوع را روشن‌تر کنند.  

    آماده تسریع مذاکرات هستیم

بهاروند در پاسخ به اینکه روند مذاکرات درباره سانحه چقدر طول می‌کشد، گفت: بستگی به اراده طرفین دارد. از جانب ایران این آمادگی وجود دارد که مذاکرات خیلی سریع‌تر انجام و جمع‌بندی شود. در طرف‌های مقابل به جز کانادا فکر می‌کنیم- نه با آن سرعتی که ما انتظار داریم- ولی بقیه کشورها هم بعد از طی مراحلی آمادگی دارند که مذاکرات با سرعت بیشتری پیش برود. این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد پرداخت خسارت به جان‌باختگان گفت: کمیته حقوقی ما آماده بود که وارد بحث پرداخت خسارت به خانواده‌های جانباختگان شده و درباره آن مذاکره کند، ولی طرف اوکراینی فعلا آمادگی نداشت وارد این موضوع شود. فکر می‌کنم طرف کانادایی هم ظاهرا تمایلی ندارد که فعلا وارد مذاکره درباره جان‌باختگان شود. هر چند خیلی از اینها اتباع خود ما هستند و ما می‌توانیم خودمان در این مورد تصمیم بگیریم.

    کانادا نمی‌خواهد خسارت به خانواده‌ها 

پرداخت شود

وی درباره خسارت هواپیمای اوکراینی هم گفت: طرف اوکراینی در مورد پرداخت خسارت هواپیما مطالبات دیگری می‌کند که ما ندیدیم در رویه‌های بین‌المللی در مورد آن بخش‌ها صحبتی شده باشد. در واقع رویه بین‌المللی از درخواست‌های طرف اوکراینی حمایت نمی‌کند ولی باب مذاکره را نبستیم و در حال مذاکره هستیم و زمانی که به نتیجه برسیم، اعلام خواهیم کرد.معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه همچنین گفت: در مورد جبران خسارت خانواده‌های افرادی که متاسفانه جان خود را از دست داده‌اند ایران آمادگی دارد بلافاصله در این مورد گفت‌وگو و مبالغ مورد توافق را پرداخت نماید. متاسفانه در این دور از مذاکرات طرف اوکراینی آمادگی ورود به این بحث را نداشت و کشوری مثل کانادا با انگیزه‌های سیاسی و یکجانبه خودش مایل نیست که خسارت خانواده‌ها پرداخت شود تا این موضوع مطول شود. 

    جعبه سیاه هیچ ابهامی ندارد

 این دیپلمات ارشد کشورمان درباره نقش آفرینی احتمالی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی مانند ایکائو در فرایند مذاکرات به ویژه بعد از بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیما در فرانسه گفت: در مورد جعبه‌های سیاه هواپیما هیچ ابهامی وجود ندارد. بررسی جعبه‌های سیاه یک مقدار به خاطر کرونا و یک مقدار به خاطر کندی طرف اوکراینی با تاخیر مواجه شد. در عین حال برای اینکه شفافیت در مورد جعبه‌های سیاه حفظ شود از نمایندگان همه کشورها حتی کشورهایی که اتباع‌شان هم در این هواپیما نبودند، ولی به نحوی ارتباط با هواپیما داشتند، دعوت کردیم.

 

    در مجازات خاطیان سانحه

ابهامی وجود ندارد

 معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به مقصران این سانحه هم گفت: همه نهادها در کشور پیگیر بحث کیفری و مجازات مقصرین یا کسانی هستند که در این سانحه قصور و کوتاهی کردند. در واقع درخواست اجرای عدالت در چارچوب قوانین و بر اساس دادرسی عادلانه یک درخواست عمومی است و این طور نیست که فقط مختص خانواده‌ها باشد. ما از این جهت با خانواده‌های محترم همزبان و همراه هستیم. وی با بیان اینکه هر کاری که انجام می‌دهیم باید بر اساس قانون باشد، گفت: همه ما از جمله خانواده‌های جانباختگان و بقیه خواستار اجرای عدالت هستیم. خوشبختانه تیم دادستانی رسیدگی به این پرونده بسیار دقیق در حال رسیدگی است.  

 

ارسال نظر