ورود مجلس به چالش ترکیب آلودگی هوا و کرونا

۱۳۹۹/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۴۸۵
ورود مجلس به چالش ترکیب آلودگی هوا و کرونا

گروه راه و شهرسازی|

در شرایطی که پایتخت چهارمین روز آلودگی متوالی هوا را پشت سر گذاشته است، نگرانی درباره ترکیب آلودگی هوا و کرونا به ویژه به هنگام وارونگی هوا در پاییز امسال بالا گرفته است. پاییزی که بنا به پیش بینی هواشناسان نسبت به سال گذشته کم بارش‌تر و به عبارتی خشک‌تر است. در چنین شرایطی است که فراکسیون محیط زیست مجلس به مساله آلودگی هوا در تهران ورود کرده و در اولین گام با ارسال نامه‌ای رسمی به وزیران نفت و صنعت از آنها درخواست کرده است که نظارت‌ها بر فعالیت صنایع آلاینده در روزهای آینده را افزایش دهند.

    نیمی از فوتی‌های کرونا در تهران

در همین حال، کرمی محمدی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در نشست ادواری شورای هماهنگی دبیران ستادهای مدیریت بحران مناطق تاکید کرد: با جدی تلقی نکردن کرونا این بیماری به یک فاجعه در سطح بین‌الملل تبدیل می‌شود. او با تاکید بر اینکه نسبت تعداد فوتی‌ها به مبتلایان در کشور ما در مقایسه با سایر نقاط جهان بیشتر است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از نیمی از تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در کشور مربوط به تهران است؛ در حالی که طی ۸ ماه گذشته ۳۳هزار نفر از هموطنانمان را از دست داده ایم که طی جنگ تحمیلی سالانه ۳۰ هزار نفر از هموطنانمان به درجه شهادت نائل می‌شدند. به گزارش ایلنا، محمدی با تاکید بر اینکه ستادهای مقابله با کرونا در مناطق باید به صورت فعال‌تری عمل کنند، عنوان کرد: ستاد‌ها باید مصوبات ستاد ملی کرونا و نیز شهرداری را در این خصوص کاملاً رعایت کنند. او با اشاره به اینکه در تلاشیم بودجه مناطق از طریق سازمان و به شیوه متمرکز توزیع شود، گفت: در حال حاضر نیز بر تمام هزینه‌کرد‌ها نظارت داشته و با پیگیری‌هایی که انجام داده ایم ردیف‌های بودجه کاملاً در اختیار سازمان قرار گرفته است. رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه سامانه آموزش شهروندی شهر آماده زیرساختی بسیار کاربردی و گرانقدر برای شهروندان تهرانی است، اظهار کرد: دبیران ستادهای مدیریت بحران مناطق ۲۲ گانه باید در گسترش و توسعه آن تلاش کنند. او در پایان با اشاره به لزوم همکاری استان‌های معین هنگام بحران تاکید کرد: باید مسوولیت، شرح وظایف و نحوه عملکرد استان‌های معین نهادینه و مستند شود تا هنگام بحران وظایف هر بخش کاملا مشخص باشد.

    ورود مجلس برای معضل آلودگی هوا 

در تحولی دیگر، سمیه رفیعی، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس از ارسال نامه‌ای رسمی برای وزرای نفت و صنعت به منظور تشدید نظارت‌ها بر فعالیت صنایع آلاینده در روزهای آینده خبر داد. رفیعی در گفت‌وگو با مهر به شرایط ویژه کشور با توجه به شیوع ویروس کرونا و همزمانی آن با آلودگی هوای کلانشهرها اشاره کرد و گفت: کارشناسان فراکسیون محیط زیست بیش از دو هفته است که به صورت تخصصی با کمک منابع خارجی و گردآوری نظر کارشناسان داخلی در خصوص نحوه مدیریت منابع آلاینده هوا در کلانشهرها مطالعه می‌کنند. وی اظهار کرد: بنابر بررسی‌های صورت گرفته و با توجه به یافته‌های بین المللی به این جمع بندی رسیدیم که امسال باید تدابیر ویژه‌ای در ایام وارونگی هوا در شهرهای صنعتی و کلانشهرها در نظر بگیریم. او با بیان اینکه با توجه شیوع گسترده ویروس کرونا و نارسایی‌های موجود حمل و نقل عمومی نمی‌توانیم به مردم بگوییم با خودروی تک‌سرنشین بیرون نیایند، اظهار داشت: به همین دلیل باید تمرکز خود را بر کاهش فعالیت منابع ثابت آلاینده بگذاریم.

    باید کنترل صنایع مازوت سوز تشدید شود

وی با اشاره به اینکه بسیاری از صنایع در پایتخت و دیگر کلانشهرها به خصوص اصفهان و اراک بر کاهش کیفیت هوا و انتشار ذرات معلق تأثیر دارند، گفت: می‌توان فعالیت این صنایع را کنترل کرد و بر استفاده از سوخت آنها نظارت جدی‌تری داشت تا به هیج عنوان مازوت نسوزانند. رفیعی از ارسال نامه‌ای رسمی برای وزرای نفت و صنعت به منظور تشدید نظارت‌ها طی روزهای آینده خبر داد و بیان داشت: برای مثال می‌توان فعالیت کارخانه سیمان تهران را با توجه به اینکه ساخت و ساز خاصی را در این ایام شاهد نیستیم از ۱۵ آبان تا میانه‌های زمستان محدود کرد.

    تردد کامیون‌ها و فعالیت نیروگاه‌ها

در این حال، معصومه پاشایی بهرام، نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس بر ضرورت جلوگیری از کارهای عمرانی غیرضرور، تردد کامیون‌ها در شهر و همچنین فعالیت نیروگاه‌های اطراف تهران با سوخت مازوت برای مقابله با آلودگی هوا تاکید کرد. پاشایی بهرام در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا و ضرورت فاصله گذاری ما مجبوریم برای مقابله با آلودگی هوا حداقل در سال جاری از روش‌های مسکن استفاده کنیم. مثلا در گذشته ممکن بود کسی چه در محدوده طرح یا بیرون از آن محدوده پیاده به خرید برود اما الان خودروهای شخصی بیشتری در شهر تردد می‌کنند. او اظهار کرد: ما همچنان معتقدیم روشی که برای طرح ترافیک گذاشته شده روش جالبی نیست. در گذشته شرایط بهتر بود و این مدل باعث افزایش تراکم در محدوده طرح ترافیک شده است. وی با اشاره به ضعف ناوگان شهری گفت: طی ۱۰ سال گذشته ناوگان شهری باید ترمیم و افزایش داده می‌شد اما دولت در این راستا هزینه نکرد و واگن‌های مترو را افزایش نداد. این کار باید در گذشته اتفاق می‌افتاد و الان چنین امکانی برای دولت وجود ندارد.او با تاکید بر ضرورت همکاری بین بخشی برای کنترل آلودگی هوا یادآور شد: لازم است سازمان‌های مربوطه دورهم جمع شوند و تصمیمات مشخصی در این زمینه بگیرند زیرا هرچه غلظت آلایندگی بیشتر شود بیماری‌ها هم گسترش می‌یابد و عملا هم کرونا بیشتر پخش می‌شود. پاشایی بهرام ادامه داد: مردم هم باید به سهم خود رعایت کنند و هرچه می‌توانند ترددهای غیرضروری خود را در شهر کاهش دهند. البته افزایش دورکاری‌ها توسط دولت هم می‌تواند به این موضوع کمک کند.  او اضافه کرد: در حال حاضر شهرداری، نیروی انتظامی و سازمان محیط زیست می‌توانند حداقل جلوی کارهای عمرانی غیرضرور، تردد کامیون‌ها در شهر و همچنین فعالیت نیروگاه‌های اطراف که با سوخت مازوت کار می‌کنند را بگیرند تا شاهد کنترل آلودگی هوا باشیم.

    آلودگی هوای تهران

در چهارمین روز متوالی

بر اساس این گزارش، هوای تهران طی 4 روز گذشته در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است.

بر اساس این گزارش شاخص کیفیت هوا به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول (سالم) یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.تهران از ابتدای پاییز در اکثر روزها آلوده بوده و در این شرایط کرونایی، ذرات معلق هم ریه‌های مردم را نشانه گرفته است.همچنین پایتخت از ابتدای سال همزمان با شیوع کرونا 15 روز هوای پاک، 156 روز هوای قابل قبول، 49 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و 2 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، پایتخت 25 روز هوای پاک، 169روز هوای قابل قبول، 27 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و یک روز هوای ناسالم برای همه افراد جامعه داشت.

 

ارسال نظر