در شهر

۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۰۸۰

هشدار هواشناسی نسبت به تشدید آلودگی هوا در تهران و البرز

سازمان هواشناسی نسبت به افزایش آلودگی هوا در استان‌های تهران و البرز هشدار داد. 

به گزارش مهر، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ نسبت به پایداری هوا و سکون نسبی جو از صبح سه شنبه تا ظهر پنجشنبه هشدار داد و گفت: این شرایط موجب افزایش غلظت آلاینده‌ها در استان‌های البرز و تهران می‌شود.

در این شرایط کاهش کیفیت هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در مناطق آلوده و پرترافیک تا حد ناسالم برای تمام گروه‌های سنی پیش بینی و خودداری از تردد غیرضروری در سطح شهر به ویژه برای کودکان، افراد مسن و بیماران تنفسی و قلبی توصیه می‌شود.

نصب کاتالیست اجاره‌ای  روی خودرو برای اخذ معاینه فنی

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران از مردودی بیش از ۱۰۴ هزار خودرو به علت انتشار بیش از حد گازهای خروجی خبر داد.

حسین مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت معاینه فنی خودروهای تهران در ۶ ماهه نخست سال جاری گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۶۲۳ هزار و ۵۱ برای بار اول به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که با توجه به رد شدن برخی خودروها و مراجعه برای بار دوم، ۸۶۹ هزار مراجعه به مراکز معاینه فنی صورت گرفته است. 

او افزود: از ۶۲۳ هزار خودرویی که به مراکز ما مراجعه کردند، ۱۰۴ هزار و ۹۸۱ خودرو، معادل ۱۷ درصد به علت انتشار بیش از حد گازهای خروجی مردود شدند. ۸۵ هزار و ۱۹۶ دستگاه خودروی سبک، معادل ۱۴ درصد، تنها به دلیل نقص در ترمز در مراکز معاینه فنی مردود شدند. در زمینه بررسی سیستم تعلیق خودرو ۵ درصد و هم راستایی محور ۱۱ درصد مردود شدند. 

او در پاسخ به این سوال که این اعداد در مقایسه با سال گذشته چه تغییری داشتند؟ گفت: تقریبا تغییری نداشتند و نمی‌توانیم بگوییم کیفیت خودروها بدتر یا بهتر شده است. سال گذشته نیز در همین رنج بوده است و تغییرات نقص فنی این خودروها از سال گذشته تاکنون قابل قضاوت نیست. مقدم اظهار داشت: از بین رفتن نقص این تعداد خودرو بخش قابل توجهی از آلودگی هوا را کاهش می‌دهد و شناسایی آنها اقدام مهمی است که منجر به اصلاح و از بین رفتن خطر آلایندگی آنها می‌شود. در ۶ ماهه اول سال این تعداد خودروی آلوده شناسایی شدند که اصلاحات را انجام و معاینه فنی را دریافت کردند.

او ادامه داد: ۴۰ درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند، مردود می‌شوند که از این میان ۹۶ درصد پس از اصلاح و رفع ایراد می‌توانند معاینه فنی خود را دریافت کنند و ۴ درصد دیگر نمی‌توانند معاینه بگیرند. 

مدیرعامل ستاد معاینه فنی در پاسخ به اینکه برخی خودورها برای اخذ معاینه فنی کاتالیست نصب می‌کنند، اظهار کرد: کاهش آلودگی هوا نیازمند مشارکت و همراهی همه شهروندان است بدون تردید همه ما نسبت به سلامتی خود، خانواده و سایر شهروندان دارای یک مسوولیت اجتماعی هستیم و رویکرد ما باید به نحوی باشد که حداقل از یک خودرو با آلایندگی کم و ایمن استفاده کنیم. پرواضح است این مساله زمانی تحقق می‌یابد که در تکریم به قانون، انجام به موقع معاینه فنی دوره‌ای، نگهداشت صحیح خودرو و استفاده از لوازم یدکی استاندارد کوشا باشیم. وظیفه ما به عنوان معاینه فنی این است که شرایط کنونی خودرو را در مراکز معاینه فنی مورد ارزیابی قرار دهیم و اینکه خودرویی قطعه را از کجا دریافت می‌کند در حیطه مسوولیت ما نیست. مرکز معاینه فنی وظیفه و اجازه این را ندارد که بپرسد قطعات خودور کجا بسته شده است و چگونگی تعمیر خودرو به صاحب آن بستگی دارد. 

 

ارسال نظر