ضوابط جدید برای فاصله‌گذاری اجتماعی

۱۳۹۹/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۹۹۷

مدیرعامل شرکت راه آهن اعلام کرد: تقاضای افزایش قیمت بلیت سالانه یک بار از سوی شرکت‌ها پیشنهاد می‌شود که البته از سال‌های 94 تا 97 اصلا افزایش قیمتی برای بلیت قطار اعمال نشد، برای امسال هم چندی پیش افزایش قیمت تصویب شد و مجددا افزایش قیمتی نخواهیم داشت. سعید رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اعلام نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا نسبت به پیشنهاد شرکت‌های حمل و نقل ریلی مبنی بر حذف تردد با 50 درصد ظرفیت قطار و ممنوعیت حضور بیش از دو مسافر در یک کوپه، اظهار داشت: هنوز در این باره تصمیمی گرفته نشده است و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هم تغییری در این شرایط و پروتکل‌ها اعمال نکرده است. پاسخی که ستاد ملی مبارزه به کرونا درباره پیشنهاد شرکت‌ها اعلام کرد این بود که همچنان همان پروتکل‌های اعلام شده و پیشین رعایت شود.

وی تاکید کرد: در سیستم حمل و نقل ریلی نه درباره نرخ بلیت و نه فاصله گذاری اجتماعی، هیچ تغییری اعمال نشده است و تمام پروتکل‌هایی اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت در تمام قطارهای مسافری رعایت می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به افزایش تردد قطار در انواع مسیرها گفت: هرچند که در روزهایی به تردد 5 قطار در روز رسیده بودیم اما در حال حاضر روزانه 80 تا 90 قطار در مسیرهای مختلف تردد دارند اما تمام این قطارها با ضریب اشغال 50 درصد در حرکت هستند که به‌طور قطع این کاهش ظرفیت برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضد کرونایی هزینه‌هایی را به شرکت‌ها تحمیل کرده است. 

رسولی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در تمام مسیرها قطار وجود دارد، ادامه داد: با دو موضوع هزینه‌زا برای فعالیت شرکت‌های ریلی مواجه هستیم. برای برخی از قطارها با ظرفیت 400 مسافر، فقط چیزی حدود 20 مسافر متقاضی وجود دارد و طبیعتا حرکت این قطار نمی‌تواند اقتصادی باشد اما از سوی دیگر اگر با 100 درصد ظرفیت هم فعال باشد به دلیل رعایت پروتکل‌ها اجازه تردد با بیش از 50 درصد را ندارند. از این رو درخواست شرکت‌های ریلی این است که با توجه به اینکه دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا تردد با 50 درصد ظرفیت است، هزینه ضریب اشغال خالی تامین شود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت برای جبران تحمیل این هزینه‌ها پرداخت تسهیلات کرونایی را پیش‌بینی کرده‌ است، گفت: بخشی از مشکلات شرکت‌های ریلی با پرداخت این تسهیلات برطرف می‌شود. اگرچه این تسهیلات بازپرداخت دارد و فعالیت شرکت‌ها باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که توان بازپرداخت تسهیلات را داشته باشند. 

وی با تاکید بر اینکه هیچ تقاضایی برای افزایش قیمت بلیت قطار از سوی شرکت‌های ریلی ارایه نشده است، ادامه داد: تقاضای افزایش قیمت بلیت سالانه یک بار از سوی شرکت‌ها پیشنهاد می‌شود که البته از سال‌های 94 تا 97 اصلا افزایش قیمتی برای بلیت قطار اعمال نشد، برای امسال هم چندی پیش افزایش قیمت تصویب شد و مجددا افزایش قیمتی نخواهیم داشت. 

 

ارسال نظر