در شهر

۱۳۹۹/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۹۱۰

ممنوعیت ورود بدون ماسک به ناوگان عمومی پایتخت

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از امروز شنبه ۱۹ مهر ورود افراد به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت بدون ماسک ممنوع است. روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران روز جمعه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به دنبال افزایش آمار شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها از سوی ستاد ملی مقابله با این ویروس، از روز شنبه ۱۹ مهر ماه ورود افراد بدون ماسک در تمامی ناوگان عمومی شهر تهران ممنوع خواهد شد. در این اطلاعیه آمده است: مجموعه مدیریت شهری و معاونت حمل و نقل و ترافیک، همواره الزام استفاده از ماسک را در ناوگان عمومی پایتخت در دستور کار داشته‌اند و اکنون بار دیگر اعلام کرده‌اند: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس و تاکسی همچنان مورد تاکید است و از روز شنبه ١٩ مهرماه سخت‌گیری‌های بیشتری توسط نیروی انتظامی، پلیس مترو و یگان حفاظت شهرداری تهران برای استفاده شهروندان از ماسک در مترو و اتوبوس و تاکسی‌های شهر تهران اعمال خواهد شد، واز ورود افراد بدون ماسک ممانعت بعمل خواهد آمد. براساس این اطلاعیه، هم‌اکنون در ۱۲۷ ایستگاه مترو و ٦٢ پایانه و ایستگاه اتوبوس و تاکسی شهر تهران ماسک به قیمت مناسب عرضه می‌شود.

شرط عرضه مواد دخانی در کیوسک‌ها

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از اعمال نظارت بر کیوسک‌های مطبوعاتی از طریق سامانه «کیوسک» خبر داد و گفت: عرضه مواد دخانی همانند سیگار در کیوسک‌ها منوط به اخذ مجوز از ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت خواهد بود.سیدعلی مفاخریان در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح روند نظارت بر کیوسک‌های مطبوعاتی سطح شهر تهران به راه‌اندازی سامانه‌ای به نام کیوسک اشاره کرد و گفت: محتوای این سامانه هم در بخش کار داخلی ما در شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل برای نظارت بر کیوسک‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد یعنی آخرین جابه‌جایی‌ها و مستندات هر کیوسک در این سامانه با هدف اعمال نظارت دقیق بارگذاری خواهد شد. وی افزود: از سوی دیگر در این سامانه بخش نظارت مردمی پیش‌بینی شده است که اگر تخلفاتی از بهره‌بردار کیوسک‌ها و نوع برخورد آنها توسط شهروندان دیده شود از طریق اسکن بارکدی که به زودی بر روی کیوسک‌ها نصب می‌شود بتوانند به سامانه متصل و نظرات خود را در ارتباط با بهره‌بردار کیوسک اعلام کنند. مفاخریان ادامه داد: شکایات اعلام شده اگر مربوط به حوزه شهرداری باشد توسط شرکت ساماندهی صنایع و شماغل شهر تهران رسیدگی خواهد شد و اگر لازم باشد موضوع به اتحادیه منتقل می‌شود تا شکایت رسیدگی و پاسخ شهروندان داده شود. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه برخی از کیوسک‌ها تخلفاتی همچون سدمعبر، توسعه فضاها همانند ایجاد زیرزمین یا ایجاد تغییرات در کیوسک‌ها را مرتکب شده‌اند، افزود: ممکن است این تخلفات از نظر ما پنهان مانده که در این موارد شهروندان می‌توانند کمک کنند و گزارشات مردمی را از طریق دسترسی این موضوع در سامانه اعلام کنند. وی ادامه داد: در این سامانه فضای تقدیر و تشکر نیز فراهم شده به شکلی که اگر خدمات مناسبی ارایه می‌شود این آمادگی وجود دارد که کیوسک‌دار مورد تشویق قرار گیرد تا فضای انجام بهتر وظایف شهروندی فراهم شود. مفاخریان درباره فروش مواد دخانی در کیوسک‌ها نیز گفت: در ارتباط با عرضه مواد دخانی مثل سیگار در کیوسک‌ها مخالفیم اما در قرارداد جدیدی که درحال تنظیم است، پیش‌بینی شده که کیوسک‌دار اتحادیه برود و مجوزهای لازم در این بخش را از ستاد مبارزه با مواد مخدر یا وزارت بهداشت تامین کند. قطعا متولی این موضوع ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که این موضوع را در دستور رسیدگی هم دارد؛ به این ترتیب اگر نتوانند مجوزهای لازم برای عرضه سیگار را دریافت کنند این کار با مخالفت ما همراه خواهد بود.

اثر اجرا یا لغو طرح ترافیک بر شیوع کرونا

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران در مورد تاثیر اجرا یا لغو طرح ترافیک بر شیوع کرونا توضیحاتی ارایه کرد. ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با ایسنا، در موردتاثیر اجرای طرح ترافیک در شیوع کرونا، گفت: طرح ترافیک تاثیری در کاهش یا افزایش کرونا ندارد. وی با بیان اینکه مطالعات این موضوع را تایید نکرده است، افزود: مطالعات در هیچ جای دنیا این موضوع که اجرای طرح ترافیک بر شیوع کرونا تاثیر مثبت دارد را تایید نکرده است. او با اشاره به آغاز فصل سرما و احتمال ایجاد پدیده وارونگی هوا در پایتخت نیز گفت: آلودگی هوا بر ریه شهروندان تاثیر گذاشته و آن را ضعیف‌تر می‌کند و به همین دلیل به نظر می‌رسد اجرای طرح برای کنترل بیماری نیز موثر است. 

 

ارسال نظر