پرواز دلاری هزینه سفرهای هوایی

۱۳۹۹/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۹۰۸
پرواز دلاری هزینه سفرهای هوایی

گروه راه و شهرسازی|

حمله گازانبری کرونا و دلار به قیمت سفرهای هوایی، برای دومین بار در سال جاری، قیمت بلیت پروازهای داخلی را آسمانی کرد. آنگونه که انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده است، نرخ‌های جدید پروازهای داخلی متناسب با دلار 27 هزار تومانی و با توجه به محدود شدن سقف ظرفیت پروازها به 60 درصد در دوران کرونا، از اول آبان سال جاری اعمال خواهند شد.  بر اساس اعلام انجمن شرکت‌های هواپیمایی، حداقل قیمت 491 هزار تومان و حداکثر 2.6 میلیون تومان مربوط به مسیر بندرعباس-تبریز است. سقف قیمت بلیت تهران-مشهد به عنوان پر ترددترین مسیر پروازی کشور نیز یک میلیون و ۳۵۴ هزار و کف آن ۶۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است. بر اساس این نرخ نامه، تعداد پروازهای با قیمت بالای یک میلیون تومان افزایش چشم گیر داشته و در بیشتر مسیرها، حداکثر قیمت بلیت بالای یک میلیون تومان است. همچنین حداقل قیمت بلیت نیز در چند مورد ۵۰۰ هزار تومان و در سایر موارد ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان نرخ گذاری شده است.

    گرانترین مسیرها؟

گران‌ترین قیمت بلیت برای مسیر تبریز-بندرعباس با حداکثر قیمت 2 میلیون و ۶۷۴ هزار و ۲۰۰ تومان بوده، همچنین مسیر کرمانشاه- بندرعباس در حداکثر قیمت خود ۲ میلیون و ۶۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است.

قیمت بلیت کیش-تبریز نیز جزو بلیت‌های بالای 2 میلیون تومان بوده و در حداکثر قیمت به نرخ 2 میلیون و ۵۷۱ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می‌رسد. پرواز ماهشهر-مشهد نیز در حالت حداکثری خود ۲ میلیون و ۳۰ هزار تومان به مشتریان فروخته خواهد شد. در سایر پروازها نیز حداکثر قیمت بالای یک میلیون تومان است که به عنوان مثال پرواز ارومیه- کیش، ساری- کیش، کرمانشاه- کیش، کرمانشاه- قشم، رشت-عسلویه بین یک میلیون و ۸۰۰ تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فروخته خواهد شد. حداکثر قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد یک میلیون و ۳۵۴ هزار تومان و حداقل نرخ این مسیر ۶۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است. قیمت بلیت پروازهای تهران-کیش و تهران-قشم هم به ترتیب بین «۷۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۵۰ هزار» و «۷۲۲ هزار تا یک میلیون و ۸۹۰ هزار» تومان دامنه گذاری شده‌اند. گفتنی است آخرین بار خرداد ماه امسال و به بهانه شیوع کرونا و کاهش درآمد شرکت‌های هواپیمایی، نرخ بلیت پروازهای داخلی افزایش یافته بود اما این بار به بهانه افزایش قیمت دلار این اتفاق مجدداً پس از تنها ۴ ماه رخ داده است. مدیران سابق سازمان هواپیمایی کشوری پیشتر اعلام کرده بودند که ۵۵ درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی، ارزی است، اما مدیران جدید این سازمان هنوز درباره این موضوع اظهارنظر نکرده‌اند.

    تعیین نرخ‌های جدید با دلار ۲۷ هزار تومانی 

در همین حال، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه برای افزایش قیمت بلیت هواپیما نیازی به مجوز سازمان هواپیمایی کشوری نداریم، گفت: نرخ جدید بر اساس دلار ۲۷ هزار تومانی تعیین شده است. اسعدی سامانی در گفت‌وگو با تسنیم در واکنش به اینکه آیا افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی مجوز سازمان هواپیمایی کشوری را دارد، اظهار کرد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیط پروازهای داخلی آزادسازی شده است، شرکت‌های هواپیمایی برای تطبیق با وضعیت حمل و نقل هوایی اقدام به نرخ گذاری قیمت بلیت هواپیما می‌کنند. وی تصریح کرد: نرخ کنونی بلیط هواپیما بر اساس دلار 11 هزار تومانی تعیین شده از سوی دیگر بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا از اول آبان ماه شرکت‌های هواپیمایی باید حداکثر از 60 درصد ظرفیت صندلی‌های خود استفاده کنند، این مساله به همراه نرخ دلار 27 هزار تومانی باعث شده تا قیمت گذاری جدید توسط انجمن شرکت‌های هواپیمایی انجام شود. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی یادآور شد: در جلسات با ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا بارها تاکید کردیم، امکان شیوع ویروس کرونا در داخل هواپیما با توجه به تمهیدات انجام شده وجود ندارد، اما با این وجود اعلان‌های داخلی از اول آبان ماه 99 باید با 60 درصد ظرفیت خود اقدام به مسافر‌گیری کنند.

    آزادسازی قیمت بلیت‌های هوایی

به گزارش «تعادل»، در روزهای نخست آذرماه سال 1394، سازمان هواپیمایی کشوری از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در 170 مسیر پروازی کشور خبر داد. قانون آزادسازی نرخ بلیت در سال ۸۹ و ذیل بند ب ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه به تصویب رسید و باید از ابتدای سال سوم برنامه پنجم یعنی از ابتدای سال ۹۲ کلید می‌خورد اما با گذشت بیش از 2.5 سال تاخیر‌ از آذرماه سال ۹۴ در ۱۷۰مسیر داخلی اجرا شد. با این حال، طی سال‌های گذشته سازمان هواپیمایی کشوری به قانون آزادسازی قیمت بلیت در ایام خاص مانند اربعین بی توجه بود و با تعیین تعرفه، ایرلاین‌ها را در تعیین نرخ محدود می‌کرد و این در حالی بود که شرکت‌های هواپیمایی در زمان کاهش تقاضا مجبور به برقراری پرواز با کمترین قیمت بوده و هستند و سازمان هواپیمایی کشوری اقدامی برای حمایت از ایرلاین‌ها نمی‌کند. در این حال، نفس آزادسازی قیمت‌ها همواره مورد تایید اقتصاددانان و فعالان هوایی بوده است و همین مساله بود که انجام سفرهای هوایی را در ایام غیرپیک برای اقشار متوسط جامعه فراهم آورد. اما مساله کنونی، همانطور که اسعدی سامانی اعلام کرده است، ناشی از افزایش نرخ دلار و همزمانی آن با محدودیت‌های کرونایی در پروازها است.

    فروش ۴۰۰ میلیون تومانی بلیت به امریکا

البته افزایش نرخ دلار تنها بر پروازهای داخلی موثر نبوده است و پروازهای خارجی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. چرا که صنعت هوایی از نرخ‌های جهانی تبعیت می‌کند و در صورت افزایش نرخ ارز، طبیعتا نرخ ریالی خدمات هوایی نیز افزایش می‌یابد. از همین رو است که می‌شنویم یا می‌خوانیم که قیمت بلیت تهران به مقاصد مختلف در امریکا به چیزی حدود 350 تا 400 میلیون تومان رسیده‌ است. قیمت ارز، میزان مسافت، عرضه و تقاضا و کلاس پروازی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در تعیین نرخ بلیت هواپیما محسوب می‌شود. تمام این عوامل باعث شده نرخ بلیت ایران به امریکا به چیزی بین 350 تا 400 میلیون تومان برسد که البته این رقم با توجه به مسیر پروازی به شهرهای ایالات غربی و شرقی یا کشور پرواز کانکشن متغیر است. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با ایلنا درباره قیمت بلیت به امریکا گفت: با توجه به نرخ ارز و قیمت‌های تمام شده قیمت بلیت، مقاصد دوری مانند امریکا بسیار افزایش داشته‌ است. قیمت بلیت بیش از 300 میلیون تومان به مقصدی مانند لس‌آنجلس در حالی است که وقتی قیمت دلار 3 هزار تومان بود قیمت رفت این مسیر بین 30 تا 40 میلیون تومان بود. وی با اشاره به پروازهای کانکشن پرواز امریکا اظهار کرد: در حال حاضر مسافران ایرانی از پروازهای کانکشن قطر (دوحه)، امارات (دوبی)، ترکیه (استانبول) و اروپا (لندن، فراکنفورت، آمستردام) برای مسیر امریکا استفاده می‌کنند که مدت زمان پرواز مسیری مانند ترکیه تا امریکا حدود 12 ساعت است که تاکید می‌کنم مدت زمان پرواز به شهر مقصد در امریکا بستگی دارد. همچنین از اروپا تا امریکا بیش از 7 ساعت زمان پروازی است. تمام این موضوعات در تعیین قیمت بلیت امریکا موثر است.  امروز در حالی قیمت بلیت هواپپما در مسیر رفت و برگشت امریکا به حدود 400 میلیون تومان رسیده است که تا دو سال پیش با این رقم امکان خرید یک واحد مسکونی در منطقه معمولی تهران وجود داشت. گفتنی است که درصدی از مسافران پروازهای کشورهای همسایه در واقع مسافران این پروازهای کانکشن به مقاصد دور مانند امریکا و کانادا هستند که گویا ارزان‌ترین این پروازهای کانکشن همین پرواز‌های ترکیه است که برقراری آن به مطالبه عمومی در کشور تبدیل شده است. 

 

ارسال نظر