ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۵۷۰

افزایش ۷۲ درصدی  قیمت زمین در بهار ۹۹

مرکز آمار ایران از افزایش ۷۲ درصدی قیمت زمین طی بهار ۹۹ نسبت به فصل مشابه سال گذشته خبر داد. به گزارش تسنیم، مرکز آمار ایران اعلام کرد متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمانی مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های املاک در کل کشور 57141 هزار ریال با میانگین مساحت 236 مترمربع بوده که نسبت به فصل قبل 22.1 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 71.8 درصد افزایش یافته است. متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در سطح کشور 57461 هزار ریال با میانگین مساحت 107 مترمربع و متوسط عمر بنای 12 سال بوده که نسبت به فصل قبل 18.6 درصد و نسبت به مدت مشابه سال 98 بالغ بر 62.7 درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش متوسط اجاره ماهانه به‌علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های املاک در سطح کشور 172230 ریال با میانگین مساحت 100 مترمربع و متوسط عمر بنای 13 سال بوده که نسبت به فصل قبل 7.2 درصد و در مقایسه با بهار سال گذشته 36.1 درصد افزایش یافته است.

حق کمیسیون مشاوران املاک نصف شد

بر اساس تصمیم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، حق کمیسیون مشاوران املاک برای قراردادهای خرید و فروش که تا پیش از این نیم درصد از هر طرف معامله بود به ۲۵ صدم درصد از هر یک از طرفین کاهش پیدا کرد. به گزارش ایسنا، براساس ابلاغیه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران که به اتاق اصناف تهران اعلام شده، حق کمیسیون مبایعه نامه به میزان ۲۵ صدم درصد ارزش معاملاتی ملک از هر طرف مجموعاً نیم درصد از هر دو طرف محاسبه و اخذ شود. این نرخ تا پیش از این نیم درصد از هر طرف معامله بود. همچنین حق‌الزحمه قراردادهای رهن/ودیعه اجاره از هر طرف به میزان نیم درصد مبلغ رهن تعیین شده است. حق کمیسیون اجاره نیز یک چهارم مبلغ اجاره یک ماه از هر طرف معامله خواهد بود. طبق این دستورالعمل حق کمیسیون بابت تمدید اجاره از هر طرف یک دهم حق کمیسیون اجاره محاسبه و اخذ شود. حق‌الزحمه قراردادهای مشارکت از هر طرف دو دهم درصد ارزش قرارداد مجموعاً ۴ دهم درصد محاسبه و اخذ خواهد شد. خدمات متمم قرارداد و مبایعه نامه نیز رایگان خواهد بود. پیش از این مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران خبر داده بود که جلساتی برای تعیین نرخ کمیسیون مشاوران املاک برگزار شده است. پیشنهاد اتحادیه املاک ۴ دهم درصد، سازمان حمایت از مصرف‌کننده ۳ دهم درصد و کمیسیون نظارت وزارت صمت ۲۵ صدم درصد از هریک از طرفین بود که نهایتاً نرخ ۲۵ صدم درصد از متعاملین تعیین شده است.

واکنش انبوه‌سازان به واردات پیمانکار

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با انتقاد از بی‌توجهی دولت به بخش خصوصی تولیدکننده مسکن، گفت: واردات پیمانکار دهن‌کجی به سازندگان و انبوه‌سازان مسکن است. فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با تسنیم، با تاکید بر اینکه در بحث جذب سرمایه‌ برای تولید مسکن جامعه انبوه‌سازان به‌شدت از واردات پیمانکار استقبال می‌کنند، اظهار کرد: این کار برای کشور ارزآوری به همراه دارد و به سود اقتصاد است. اما وقتی قرار است پیمانکار در قالب پیمان به صورت دلاری کار کند که به نظر می‌رسد این اقدام دهن‌کجی به بخش خصوصی و انبوه‌سازان است. وی افزود: ما با اینکه سرمایه‌گذاری در تولید مسکن و شرایطی روی دهد که شرکت‌های پیمانکاری بزرگ در کشورمان سرمایه‌گذاری کنند به‌شدت استقبال می‌کنیم. وی ادامه داد: اینکه به پیمانکاران ایرانی با ریال هزینه‌ها را پرداخت کنیم و در مقابل به پیمانکاران خارجی هزینه را به صورت دلار یا لیر یا ارز اجنبی پرداخت کنیم، مورد اعتراض جدی ماست. دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اگر همین شرایط برای بخش خصوصی ایرانی فراهم شود قطعا شاهد اتفاقات بسیار خوبی در حوزه تولید مسکن خواهیم بود گفت: یکی دیگر از مشکلات بخش خصوصی در تولید مسکن، وجود مشکل در قانونگذاری است. قانون‌گذار شرایط را برای سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی تسهیل نکرده‌ است. در وضعیت کنونی کشور باید دولت و مجلس برای این منظور در شرایط کنونی ریل‌گذاری خوبی داشته باشند. پورحاجت بیان کرد: در این شرایط اقتصادی سخت ارزآوری بسیار بسیار سخت است و ارز نداشته را نباید به چنین پیمانکارانی تقدیم کنیم. 

 

ارسال نظر