ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۵۳۴

پیش‌بینی رشد ۴.۱  درصدی ساخت‌وساز در ۲۰۲۲

موسسه تحقیقاتی فیچ معتقد است مجموعه‌ای از عوامل داخلی و خارجی موجب افت ساخت‌وساز در ایران شده است، اما از سال ۲۰۲۲ رشد این بازار شروع خواهد شد.

به گزارش تسنیم، موسسه تحقیقاتی فیچ معتقد است کاهش هزینه کرد دولت، نرخ بالای تورم و افت قدرت خرید مردم موجب کاهش ساخت‌وساز در ایران در سال 2020 و 2021 می‌شود، اما از سال 2022 صعود صنعت ساختمانی ایران شروع می‌شود و در این سال نرخ رشد 4.1 درصدی را ثبت خواهد کرد.

بر اساس این گزارش درحالی که بازگشت تحریم‌ها و شیوع کرونا تأثیری منفی بر ساخت و ساز در بخش صنعت ایران به ویژه در بخش نفت و گاز می‌گذارد، انتظار می‌رود طی سال‌های آینده شرکت‌های بین‌المللی برای بهره مندی از پتانسیل بالای مصرف و تقاضای فزاینده بازار ایران وارد این بازار شوند.

فیچ همچنین معتقد است که توافق راهبردی ایران و چین می‌تواند کمک خوبی به بخش ساخت‌وساز ایران کند و تأمین مالی چین در این بخش طی سال‌های آینده روبه‌رشد خواهد بود.

فیچ در این گزارش نوشته است: صنعت ساخت‌وساز ایران در سال 2019 به دلیل بازگشت تحریم‌های امریکا و افت درآمدهای نفتی ایران، رشد منفی 7.7 درصدی داشته است.

در سال 2021 انتظار داریم با از میان رفتن شوک ناشی از شیوع کرونا و رنگ باختن تحریم‌های امریکا، اقتصاد ایران به ثبات نسبی برسد. اما به دلیل ناتوانی دولت در تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی، بعید است در این سال شاهد رشد مثبت بخش ساخت‌وساز باشیم. در واقع رشد بخش ساخت‌وساز ایران از سال 2022 آغاز می‌شود. پیش‌بینی‌شده صنعت ساخت‌وساز ایران رشد 4.1 درصدی را در سال 2022 تجربه کند و رشد مثبت این بخش تا سال 2029 که آخرین سال دوره 10 ساله مورد پیش‌بینی ما است ادامه داشته باشد. متوسط رشد صنعت ساخت‌وساز ایران طی دوره 10 ساله 2020 تا 2029 بالغ بر 2.22 درصد در سال پیش‌بینی شده است.

کاهش دما تا 10 درجه  در اغلب شهرها

معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اعلام کرد: تا چهارشنبه دمای هوا در اغلب مناطق کشور کاهش می‌یابد، بیشترین کاهش بین ۶ تا ۱۰ درجه در سواحل خزر، شرق و شمال شرق کشور، مرکز کشور و همچنین دامنه‌های جنوبی البرز خواهد بود.

محمد اصغری در گفت‌وگو با فارس در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور گفت: تا صبح سه شنبه در شمال شرق اصفهان و مناطقی از سمنان ورزش باد شدید گاهی گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. روز دوشنبه در استان‌های مازندران، گلستان، گیلان، سمنان، شمال خراسان رضوی و برخی مناطق تهران ‌خصوصا شرق استان تهران، رگبار‌ باران، گاهی با رعد و برق و وزش باد شدید خواهیم داشت و در ارتفاعات کرمان و اردبیل رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

اصغری اظهار کرد: روز سه‌شنبه در دامنه‌ها و ارتفاعات البرز مرکزی در استان‌های البرز، تهران و سمنان همچنین ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، ارتفاعات کرمان، غرب و جنوب اصفهان، یزد، شمال و جنوب فارس، شمال و غرب هرمزگان و همچنین خراسان جنوبی، بارش پراکنده باران گاهی با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ادامه داد: روز چهارشنبه 9 مهر در ارتفاعات غرب و شمال غرب کشور بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود و روز پنجشنبه جوی پایدار در اغلب مناطق کشور حاکم است.

 

ارسال نظر