در شهر

۱۳۹۹/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۲۷۳

ارسال مصوبه نامگذاری معابر به شورای حل اختلاف

عیسی فرهادی، فرماندار تهران گفت: با اصرار اعضای شورای شهر تهران بر نامگذاری برخی از معابر پایتخت به نام «مهدی بازرگان» و «اعظم طالقانی» و مخالفت هیات تطبیق با آن، این مصوبه برای دریافت نظر نهایی به شورای مرکزی حل اختلاف ارسال می‌شود. فرهادی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: همه مصوبه‌های شورای شهر طبق قانون باید در کمیته هیات تطبیق مصوب  سپس برای اجرا به شهرداری ابلاغ شود و نامگذاری معابر نیز یکی از همین مباحث است. فرهادی با بیان اینکه هیات تطبیق مصوبه را حداکثر در ۱۴ روز کاری بررسی و روی آن اعلام نظر می‌کند، ادامه داد: اعضای هیات تطبیق را یک قاضی، نماینده شورای شهر تهران و فرمانداری تشکیل می‌دهند در حالی که این هیات در سایر شهرها متفاوت از پایتخت است. وی با اشاره به اینکه مصوبه شورای شهر در صورت بررسی نشدن طی ۱۴ روز کاری، به خودی خود به منزله تایید نهایی محسوب می‌شود، بیان کرد: در صورتی که مصوبه شورای شهر به تایید کمیته تطبیق نرسد، برای اصلاح به پارلمان شهری ارجاع داده می‌شود و شورای شهر نیز باید اصلاحات لازم را انجام دهد و مصوبه نهایی را دوباره ارسال کند. در صورتی که اعضای شورای شهر بر نظر خود اصرار داشته باشند، موضوع به هیات مرکزی حل ختلاف ارجاع داده شده و رای نهایی این هیات به عنوان قانون به منظور اجرا به شهرداری ابلاغ می‌شود. فرماندار تهران با اشاره به اینکه مصوبه نامگذاری‌های اخیر با اصرار اعضای شورا و بدون اصلاح طی چهارشنبه هفته گذشته به فرمانداری ارسال شد،  بیان کرد: مصوبه شورا بدون اصلاح طی روز چهارشنبه هفته گذشته به فرمانداری ارسال شد و در روزهای آینده به هیات مرکزی حل اختلاف ارسال خواهد شد. وی افزود: هیات حل اختلاف مرکزی متشکل از معاون حقوقی رییس‌جمهوری، رییس سازمان شهرداری‌های کشور، نماینده دیوان عدالت اداری، نماینده دادستان کل، نمایندگانی که از مجلس شورای اسلامی و شورای عالی استان‌هاست در نهایت نظر این هیات قطعی و ملاک عمل خواهد بود.

مخالفت شهرداری با استقرار مراکز دامپزشکی در واحدهای مسکونی 

برخوردهای سلیقه‌ای با پلمب مراکز دامپزشکی توسط شهرداری تهران طی ماه‌های اخیر مورد انتقاد اعضای کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران قرار گرفت و رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران با انتقاد از اقدام شهرداری در پلمب این مراکز نسبت به شیوع بیماری‌ها با توجه به شیوع کرونا هشدار داد. پس از آن شورای شهر تهران در تیرماه در طرحی یک فوریتی شهرداری را مکلف کرد تا نسبت به ساماندهی وضعیت خدمت مراکز دامپزشکی در تهران اقدام کند، اما برخی مراکز دامپزشکی همچنان نسبت به پلمب سلیقه‌ای این مراکز توسط شهرداری تهران گلایه‌مند هستند.  عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباره پلمب برخی مراکز دامپزشکی قبل از تعیین‌تکلیف قانونی برای وضعیت آنها گفت: براساس ضوابطی که برای استقرار فعالیت‌ها در فضاهای شهری داریم، برای واحدهای دامپزشکی؛ «پهنه‌های کار و فعالیت» و «پهنه‌های مختلف سکونت و کار و فعالیت» مشروط بر اینکه مورد اعتراض همسایگان قرار نگیرند، برای استقرار مراکز دامپزشکی مشخص شده و استقرار آنها در فضاهای مسکونی بر اساس ضوابط قانونی اشکال دارد و در کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ نیز فعلا به همین موارد رای داده می‌شود.

سهم 45 درصدی سواری‌ها  در آلودگی هوا

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده سواری در تهران با سن بیش از ۱۸ سال در حال تردد هستند، گفت: سهم خودروهای سواری در انتشار آلاینده‌های ناشی از منابع متحرک در تهران بیش از ۴۵ درصد است که بخش قابل توجهی از آن را خودروهای فرسوده تولید می‌کنند. به گزارش ایلنا، حسین شهیدزاده ضمن اشاره به روز جهانی حمل و نقل پاک اظهار کرد: تعداد کل خودروهای سواری تهران حدود سه میلیون و ۴۳۵ هزار دستگاه برآورد می‌شود که از این تعداد بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه از سن فرسودگی عبور کرده‌اند و علاوه بر مصرف بالای سوخت، آلایندگی بالایی تولید می‌کنند. وی با اشاره به اینکه میزان انتشار آلاینده از خودروهای سواری تهران سالانه در مجموع ۵۷۹ هزار تن است، گفت: به عبارتی خودروهای سواری هر روز ۱۵۸۶ تن آلاینده‌های بیماری‌زا وارد ریه شهروندان تهرانی می‌کنند. شهیدزاده با بیان اینکه ۸۲ درصد اکسیدهای گوگرد و ۲۳ درصد ذرات معلق هوای تهران از کل انتشار آلایندگی ناشی از وسایل نقلیه مختلف را خودروهای سواری تولید می‌کنند، تصریح کرد: سهم این خودروها در تولید منواکسیدکربن ۴۶ درصد، در تولید اکسیدهای نیتروژن ۴۵ درصد و در تولید ترکیبات آلی فرار ۴۳ درصد است. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به آغاز فصل پاییز و نزدیک شدن به زمان بروز پدیده وارونگی دما (اینورژن) که افزایش آلودگی هوای پایتخت را به دنبال دارد، تصریح کرد: بدون تردید عدم اجرای طرح ترافیک و عدم کنترل معاینه فنی خودروهای عبوری، میزان تراکم آلاینده‌ها در هوای تهران و آثار و عوارض ناشی از آن را دوچندان می‌کند. بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، وی در پایان اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی ذرات معلق می‌توانند ویروس کرونا را با خود حمل و به افزایش امکان سرایت بیماری به دیگران کمک کند بنابراین کاهش این ذرات اهمیت بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است.

 

ارسال نظر