درآمد اندک شهرداری از محل عوارض و کمیسیون ماده 100

۱۳۹۹/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۰۲۱

معاون معماری وشهرسازی شهرداری تهران گفت: درآمد شهرداری تهران از محل عوارض و توافق آرا در ماده 100 عدد بالایی نیست، اما در برخی از شهرها و استان‌های کشور این عدد خیلی بالاست.

عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر لایحه محرک اقتصادی در افزایش درآمدهای حوزه شهرسازی گفت: در لایحه بسته محرک اقتصادی شهرداری تهران، در موضوعات درآمدی مرتبط با شهرسازی به نظر می‌آمد که دو آیتم اثر دارد، یک آیتم آراء ماده 100 و دیگری آیتم تثبیت‌هاست که هر دو نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشتند.

او ادامه داد: قدر مطلق عددی که از ماده 100 به دست می‌آید، عدد بزرگی نیست و درصد کوچکی از درآمد شهرداری از محل جرایم ماده 100 است، اما نسبت به سال گذشته همین درصد کوچک نیز رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و در پنج ماهه اول سال جاری تقریبا دو برابر شده است.

گلپایگانی با بیان اینکه عدد مهم‌تری که در حوزه شهرسازی مدنظر بوده، درآمدهای حاصل از تثبیت بوده است، اظهار کرد: درآمدهای حاصل از تثبیت نسبت به ۵ ماهه اول سال گذشته 2.5 برابر شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه تاثیر بسته محرک اقتصادی در بلندمدت نمایان می‌شود، گفت: تاثیری که این مصوبات می‌گذارند‌، کوتاه‌مدت و آنی نیست و اینگونه نیست مصوبه‌ای امروز تصویب شود و یک ماه بعد اثر خود را بگذارد، بلکه اثرگذاری آن بلندمدت‌تر است و شیب آن نیز تندتر می‌شود.

گلپایگانی ادامه داد: چراکه مالکان تا از جزییات اطلاع پیدا کنند و نسبت به تشکیل پرونده و فراهم کردن پول و مواردی از این دست اقدام کنند، چند ماهی طول می‌کشد.

او با اشاره به درآمدی که از ضرایب تثبیت در نظر گرفته شده است با توضیحی درباره درآمدهای حاصل از آن در بسته محرک افزود: در تثبیت که پشتوانه منطقی نیز داشت، این مساله مدنظر قرار گرفت که آراء قطعی شده ماده صدی که ‌با تغییر طرح تفصیلی، در پهنه منطبق قرار گرفتند، (برای مثال طرح تفصیلی پذیرفته است که یک محل را به پهنه کار و فعالیت تبدیل کند و رای ماده 100 مبنی بر اعاده به کاربری مسکونی بوده است و زمانی این رای را داشته و اکنون به پهنه کار و فعالیت تغییر کرده، در اینجا اجرای رای ماده 100 خلاف ضابطه طرح تفصیلی می‌شود) ما از شورای شهر اجازه گرفتیم که صرفا روی این آرا و نه هیچ گونه آرا دیگری توافق کنیم و این اقدام در آیتم‌های شهرسازی موثر بود.گلپایگانی ادامه داد: تثبیت در مناطق امکان اجرای برخی احکام را در چارچوب ذکر شده می‌دهد که این چارچوب برای تثبیت مشخص شده است. رعایت اصول سه‌گانه شهرسازی، فنی و بهداشتی از شرط‌های اصلی موافقت با تثبیت است.

 

ارسال نظر