مجلس به دنبال تقویت طرف عرضه مسکن

۱۳۹۹/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۹۰۰

گروه راه و شهرسازی|

در پی عملی نشدن ایده اولیه نمایندگان مجلس برای ارایه طرحی با هدف ساخت 6 میلیون آپارتمان در 6سال، دیروز نمایندگان مجلس با دو فوریت طرح جهش تولید و تامین مسکن موافقت کردند که هدف این طرح ارایه‌ تسهیلاتی برای افزایش تولید مسکن و در نهایت کاهش قیمت آن است. به گزارش فارس، طرح جهش تولید و تامین مسکن مسکن سه محور اساسی، تأمین مصالح ساختمانی ارزان‌قیمت، تأمین اراضی رایگان و ارایه تسهیلات مناسب ساخت را مدنظر قرار داده است. به‌گزارش «تعادل» با توجه به خبرهای رسیده از مذاکرات دیروز مجلس، به نظر می‌رسد، بهارستان نشینان صرفا تقویت سمت تولید و عرضه مسکن را پیگیری می‌کنند، این در حالی است که رکود مسکن به هر دو سمت عرضه و تقاضا رسوخ کرده و هم اینک توان خرید متقاضیان مصرفی به‌شدت مضمحل شده است و با فرض افزایش ساخت مسکن حتی با قیمت‌های متعادل و دولتی، به نظر نمی‌رسد متقاضیان مصرفی ملک توان پرداخت هزینه خرید مسکن را داشته باشند. آن‌گونه که ایسنا گزارش کرده است، البرز حسینی، سخنگوی کمیسیون عمران در جلسه علنی دیروز مجلس در توضیح دوفوریت طرح جهش تولید و تامین مسکن، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته عرضه و تقاضای مسکن متناسب با نیاز بازار نبوده که نتیجه آن ایجاد وضعیت فعلی در بازار مسکن است. در بهترین شرایط سالانه احتیاج به تولید بیش از ۳۰۰ هزار مسکن است که شاهد این میزان تولید نیز نیستیم، البته که بنابر مطالعات و واقعیات جامعه و نظر تحلیلگران حوزه مسکن میزان تولید مورد نیاز در سال بیش از ۹۰۰ هزار مسکن است. وی ادامه داد: با توجه به اجاره نشینی تعداد زیادی از مردم و همچنین نیاز جوانان برای تامین مسکن و رونق مشاغل مرتبط با بازار مسکن باید سیاست‌ها و قوانین به گونه‌ای تدوین شود که مردم مشکلی در تهیه مسکن نداشته باشند نه اینکه اگر کارمندی تمام حقوق ماهیانه خود را پس‌انداز کند، تازه می‌تواند بعد از ۳۵ سال سرپناهی داشته باشد. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: سیاست‌ها به سمتی رفته که مسکن از کالای مصرفی به سرمایه‌ای تبدیل شده و سوداگری به آن دامن می‌زند، از این رو، در جهت عمل به اصول قانونی تولید انبوه مسکن می‌تواند بازار موجود را کنترل کرده و وضعیت وخیم مسکن را بهبود ببخشد، با همین نگاه در کمیسیون عمران این طرح تهیه شد تا بتوان ضمن تامین تاسیسات زیربنایی و روبنایی اقداماتی درباره‌ دادن مجوز نظام‌ مهندسی و تهیه مصالح ارزان ‌قیمت صورت بگیرد. مسکن مهر باقی‌مانده تکمیل شده و تسهیلات بانکی کم‌بهره ارایه شود.

   لوث شدن طرح‌های دوفوریتی

مهرداد ویس‌کرمی، نماینده خرم‌آباد مجلس در مخالفت با دو فوریت این طرح اظهار کرد: طرح دو فوریتی در مجلس یازدهم لوث شده است، به‌طوری که حتی اگر در مدرسه ناظم به دانش‌آموز تذکر دهد، دانش‌آموز در پیامک از نمایندگان می‌خواهد که طرح دو فوریتی ارایه کند. باید به جای طرح‌های دوفوریتی کار کارشناسی و عمیق انجام شود تا بتوان مشکلات را حل کرد با عجله نمی‌توان کاری انجام داد. طاهرخانی نماینده شاهرود اما در موافقت با دوفوریت این طرح اظهار کرد: در این طرح کار کارشناسی دقیق و آماری صورت گرفته، امروز مسکن مشکل جامعه است که باید به فوریت حل شود. جعفر قادری به عنوان مخالف دیگر دوفوریت این طرح گفت: نباید در بررسی این موارد عجله داشت ما در زمان بررسی طرح مالیات بر خانه‌های خالی هم به این موضوع اشاره داشتیم که توجهی نشد و در نهایت شورای نگهبان ایراد زیادی را به آن وارد دانست، پس بهتر است به جای عجله با کار کارشناسی بیشتر و ارجاع طرح به سایر کمیسیون‌ها آن را مورد رسیدگی قرار داد. مهرداد گودرزوند، نماینده رودبار در مجلس به عنوان موافق دیگر دو فوریت این طرح گفت که در حال حاضر یکی از مشکلات کشور تامین مسکن است که جامعه را درگیر کرده که باید برای حل آن فکر اساسی و بافوریت داشته باشیم. در نهایت نمایندگان با ۱۶۹ رای موافق، ۳۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در مجلس به بررسی طرح جهش تولید و تامین مسکن با دو فوریت رای مثبت دادند.

   ارجاع طرح مالیات بر خانه‌های خالی 

به کمیسیون 

در تحولی دیگر، طرح مالیات بر خانه‌های خالی دیروز به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد. این طرح با عنوان اصلاحیه ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در 15 مرداد سال جاری در مجلس تصویب شد و در 22 مرداد نیز پس از بررسی در شورای نگهبان، با 21 ایراد شامل 10 ابهام، 6 مغایرت با قانون اساسی و 5 مغایرت با موازین شرع به مجلس ارجاع شد. دیروز اما بر سر تعداد این ایرادات در مجلس بحث شد و در نهایت قرار بر این شد که کمیسیون اقتصادی بار دیگر این مساله را بررسی کند. در جریان مذاکرات دیروز مجلس، نمایندگان از 16 ایراد شورای نگهبان سخن به میان آوردند، این در حالی است که روزنامه «تعادل» در تاریخ 27 مرداد سال جاری، با بررسی دقیق نامه شورای نگهبان به مجلس، 21 ایراد به اصلاحیه ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم را احصا و در قالب گزارشی با عنوان «21 ایراد شورای نگهبان به قانون مالیات بر خانه‌های خالی» منتشر کرد.  بر پایه این خبر، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم که از سوی شورای نگهبان به مجلس اعاده شده بود در جلسه علنی صبح دیروز مجلس مورد بررسی قرار گرفت. پس از قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد اصلاح این طرح و در پی تذکر الیاس نادران نماینده تهران، رییس مجلس شورای اسلامی این طرح را به کمیسیون اقتصادی ارجاع کرد. نادران در اخطار قانون اساسی گفت: نمایندگان باید در جریان دقیق تغییرات مصوبات باشند. در حال حاضر ما نمی‌دانیم ایرادات شورای نگهبان به این طرح چه مواردی بوده و چگونه رفع و رجوع شده است؟ از سوی دیگر اگر نماینده‌ای پیشنهادی دارد، چگونه باید به آن رسیدگی کرد؟ این در حالی است که بر اساس ماده ۱۹۹ آیین‌نامه داخلی مجلس، حتی اگر پیشنهاد کمیسیون رأی نیاورد، دیگر پیشنهادات نمایندگان باید در صحن علنی مجلس بررسی شود. وی افزود: شورای نگهبان به این طرح ۱۶ ایراد گرفته است، این در حالی است که شما صرفا یک مصوبه را قرائت کردید و نمی‌گویید کدام پیشنهاد ناظر بر رفع ایراد شورای نگهبان بوده و برای ما کاملا گنگ است. قالیباف در پاسخ به این اخطار، گفت: بنده اشکال شما را از جهت شکلی قبول دارم، چرا که قبلا در جدولی مطرح می‌شد که فلان موضوع، مورد ایراد شورای نگهبان است و چه تغییراتی در آن انجام شده، اما کمیسیون اقتصادی از لحاظ شکلی این مساله را رعایت نکرده اگرچه از لحاظ محتوایی انجام داده و ۱۶ ایراد شورای نگهبان مرتفع شده است. وی تأکید کرد: در صورتی که پیشنهاد کمیسیون رأی نیاورد، قطعا پیشنهادات نمایندگان در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود. رییس مجلس با اشاره به ابهام نمایندگان در مورد نحوه رفع ایراد شورای نگهبان در طرح اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم (مالیات بر خانه‌های خالی)، گفت: کمیسیون اقتصادی زحمت کشیده و اصلاحات را انجام داده اما از لحاظ شکلی مشکلاتی وجود دارد و برداشت بنده این است که نمایندگان به‌طور دقیق مطلع نیستند کدام بخش اصلاح شده است. قالیباف اضافه کرد: بر این اساس، طرح اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم را به کمیسیون اقتصادی ارجاع می‌دهیم تا هیچ ابهامی در تصویب این طرح وجود نداشته باشد.

 

ارسال نظر