اختلال در جذب بودجه‌های غیرنقد شهرداری

۱۳۹۹/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۷۷۹
اختلال در جذب بودجه‌های غیرنقد شهرداری

گروه راه و شهرسازی|

موضوع انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی شورا در دویست و سی و چهارمین جلسه صحن شورای شهر، در دستور قرار گرفت، اما از آنجا که هیچ پیشنهادی از سوی اعضا برای جابه‌جایی در کمیسیون‌ها ارایه نشد، ترکیب اعضای کمیسیون‌های تخصصی شورا در سال چهارم همانند سه سال قبل بدون تغییر باقی ماند. در نشست علنی دیروز همچنین «یک فوریت طرح هوشمندسازی یارانه‌های شهرداری تهران» و «کلیات نظام‌نامه انتخاب، ارزیابی و نظارت بر عملکرد ذی‌حساب و قائم‌مقامان ذی‌حساب شهرداری تهران» پس از بحث و بررسی، تصویب شد. سیدحسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر در ارایه گزارش عملکرد مالی شهرداری طی 4 ماهه نخست سال جاری، از کاهش ۳۳ درصدی کسب درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. به اعتقاد اعضای شورای شهر تهران تحقق یک درصدی بودجه‌های غیرنقد شهرداری در دوره مورد نظر، عامل اصلی این افت 33 درصدی به شمار می‌رود.

    تحقق 58 درصدی درآمدها در ثلث اول

به گفته او، شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب موظف بوده، در برش عملکردی چهار ماهه خود نسبت به تأمین منابع در سقف ۱۰ هزار و 191 میلیارد تومان اقدام کند، اما مبلغ 5 هزار و880 میلیارد تومان معادل ۵۸ درصد درآمد کسب کرده است. به این ترتیب، کسب درآمد، از 91 درصد در سال 98 (با افت 33 درصدی) به 58 درصد در سال جاری رسیده است که مهم و تامل برانگیز است. از کل درآمد چهار ماهه (8 هزار و880 میلیارد تومان) نیز مبلغ یک هزار و61 میلیارد تومان معادل ۲۸ درصد آن درآمد پایدار و ۷۲ درصد آن درآمد ناپایدار است. خزانه‌دار شورای شهر تهران درباره عملکرد هزینه‌ای نیز تصریح کرد: در این دوره، شهرداری اجازه داشته حداکثر تا سقف اعتبار مصوب به مبلغ ۸ هزار و988 میلیارد تومان هزینه کند. طی دوره مذکور مبلغ ۵ هزار و770 میلیارد تومان (۶۴ درصد) هزینه در دفاتر ثبت شده است که از این مبلغ 7.99 درصد آن به صورت پرداخت‌های نقدی است و ۳ درصد آن غیرنقدی است. در دوره گذشته (سه ماهه نخست سال ۱۳۹۹) 9.99 درصد هزینه به صورت پرداخت‌های نقدی و یک درصد آن غیرنقدی بوده است.

    لزوم شفاف سازی زیرمجموعه‌های شهرداری

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، پس از استماع گزارش حسابرسی ۴ ماهه اول امسال شهرداری، از عدم تحقق بودجه غیر نقد شهرداری پایتخت و عدم شفاف سازی در خصوص وضعیت املاک واگذارشده انتقاد کرد و خواستار مواخذه مدیران مربوطه در این خصوص شد. سالاری گفت: ضرورت دارد رییس و اعضای شورای شهر تهران در این خصوص تصمیم‌گیری جدی و اساسی کنند، نمی‌توان فقط شنونده مشکلات و ناکارآمدی بود و بایستی جلسه‌ای با معاونت مالی و سازمان املاک شهرداری در این خصوص به فوریت داشته باشیم. وی ادامه داد: متأسفانه سازمان املاک و معاونت مالی شهرداری ما نه توانسته‌اند بودجه غیرنقد را محقق کنند و نه توانستند تمامی املاک واگذار شده را برگردانند و در مورد آنها شفاف‌سازی کنند و ما به‌شدت مورد مواخذه افکار عمومی هستیم که چرا در مورد املاک واگذار شده شفاف‌سازی نمی‌کنیم. سالاری افزود: در بحث بودجه غیر نقد هم باید گفت که در شهر تهران تحقق درآمد غیر نقد آن‌هم در این شرایط افزایش قیمت املاک، کار راحتی است و جای سوال است که چرا باید تنها یک درصد این بودجه محقق شود، از این رو، باید جلسه‌ای اضطراری در این خصوص با مسوولان مربوطه برگزار کرد تا مواخذه شوند و در این مورد توضیح دهند.

    شهرداری در جذب 

بودجه غیر نقد محافظه‌کار است

در همین رابطه، محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در حاشیه نشست علنی شورا به خبرنگاران گفت: آنچه که در این خصوص برای شورا سوال است بحث عدم موفقیت شهرداری تهران در جذب بودجه غیرنقد است. اعضای شورا نگرانی‌های خودشان را در مورد اینکه چرا شهرداری تهران در جذب غیرنقد موفق نیست، ابراز کردند و حتی از هیات‌رییسه خواستند که جلسات ویژه برای بررسی این موضوع اختصاص دهد. وی افزود: البته این مشکل را در طول این سه سال داشتیم. در این سه سال شهرداری تهران در جذب بودجه غیرنقد محافظه‌کاری بسیاری انجام می‌دهد و دلیل آن هم بسته بودن بیش از حد دست شهرداران مناطق است چرا که هر وقت می‌خواهند کار کنند و بودجه غیرنقد را بگیرند، باید یک مسیر طولانی را طی کنند که از سازمان حقوق و املاک شهرداری عبور می‌کند. هاشمی گفت: برای حل این مساله باید دخالت کنیم و ببینیم در استفاده از قوانین موجود چطور می‌توانیم اختیارات شهرداران مناطق را بالا ببریم تا بودجه غیرنقدشان جذب شود.

رییس شورای شهر تهران در توضیح این موضوع تصریح کرد: درگذشته وقتی یک پیمانکار طلبکار بود، می‌توانستند با با قیمت کارشناسی با آن طلبکار تهاتر کنند و مسیر مزایده طی نشود. اکنون شهرداری تهران ابلاغ کرده که هیچ ملکی نمی‌تواند بدون مزایده قانونی واگذرا شود، یعنی طلبکاران خود در مزایده شرکت کنند و برنده شوند و اگر طلبکاری در مزایده موفق نشود، نمی‌تواند ملک را بگیرد و این باعث شده که شهرداران مناطق نتوانند برای تسویه بدهی‌هایشان از بودجه غیرنقد استفاده کنند.

    هوشمندسازی یارانه‌های شهرداری 

بهاره آروین، عضو شورای شهر تهران نیز در نشست علنی دیروز این شورا با ارایه توضیحاتی درخصوص یک فوریت طرح «هوشمندسازی یارانه‌های شهرداری تهران» گفت: این طرح به امضای ۱۱ نفر از اعضای شورا رسیده است و درخواست ما این است که یک فوریت آن به رای گذاشته شود. او با اشاره به اینکه یارانه‌های شهرداری لزوما به دست اقشار هدف نمی‌رسند و این منجر به هدر رفت منابع می‌شود، گفت: درصورتی که طرح هوشمندسازی یارانه‌های شهرداری تهران اجرایی شود این مشکل تا حد زیادی برطرف خواهد شد. همانطور که مطلع هستید ما در شهرداری یارانه‌های مختلفی پرداخت می‌کنیم. مثلا در حوزه حمل و نقل عمومی یا حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی به درستی یارانه‌هایی را پرداخت می‌کنیم اما این یارانه‌ها لزوما به دست اقشار هدف نمی‌رسند و این منجر به هدررفت منابع می‌شود. وی افزود: متاسفانه اکنون شرایط به گونه‌ای است که یارانه کسی که هرروز از مترو استفاده می‌کند در قیاس با کسی که اگر سالی بک بار ماشینش خراب شود مجبور به استفاده از مترو می‌شود یکسان است. در صورت هوشمندسازی و هدفمندسازی این حوزه می‌توانیم یارانه‌ها را به دست اقشار آسیب‌پذیر جامعه برسانیم. آروین با اشاره به درگاه واحد شهروندی در سامانه «تهران من» بیان کرد: این درگاه اکنون فراگیر شده است و به کمک آن این امکان را داریم که یارانه‌ها را هوشمند و هدفمند سازیم. در نهایت یک فوریت طرح هوشمندسازی یارانه‌های شهرداری تهران با ۱۶ موافق از مجموع ۱۹ نفر از حاضران به تصویب رسید.

   انتقاد از دو مصوبه مجلس 

مرتضی الویری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در دویست‌و‌سی‌وچهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: طرح قانونی نظارت بر انتخابات کشور که مجلس نظارت بر آن را به یک کمیسیون هفت نفره واگذار کرده است و دبیرخانه آن نیز در شورای نگهبان تشکیل خواهد شد جای تامل دارد در اصل ۹۹ قانون اساسی حوزه نظارت شورای نگهبان در انتخابات مشخص شده است و با توجه به این در زمان تدوین قانون اساسی این امر به این نهاد واگذار نشد. وی با اشاره به نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست‌جمهوری که نهایتا ۱۰ کاندیدا دارد، اظهار کرد: این نهاد چگونه می‌خواهد به انتخاباتی مانند شوراها با نیم‌میلیون کاندیدا نظارت کند. تعجب می‌کنم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نظارت بر انتخابات شوراها که در اختیار مجلس شورای اسلامی است را می‌خواهند به شورای نگهبان واگذارکنند.

وی همچنین اظهار کرد: طرح حذف یک درصد مالیات ارزش افزوده که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده باعث کاهش درآمدهای شهرداری‌ها خواهد شد که با توجه به بحران مالی شهرداری‌ها تقاضا دارم که در این طرح بازنگری شود.



دست رد هاشمی به سینه توکلی

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران دیروز در واکنش به نامه احمد توکلی مبنی بر آمادگی برای پیگیری و مطالبه‌گری حقوق شهرداری در جریان 700 ملک واگذار شده به افراد غیر به خبرنگاران گفت: من قبل از اینکه نامه را ببینم، در فضای مجازی آن را دیدم. اگر بخواهیم مشکلی که برای آقای فتاح پیش آمد، برای من پیش نیاید، باید محافظه کارانه وارد این موضوع بشویم. هاشمی افزود: چون آقای توکلی این نامه را سرگشاده و علنی کردند، من هم در این خصوص سرگشاده پاسخ می‌دهم. املاک مذکور لیستش موجود و مشخص است. می‌توانند به شهرداری مراجعه کنند و ما به ایشان به‌صورت خصوصی اجازه می‌دهیم که لیست افرادی که املاکی را در اختیار گرفتند ببینند. اما اینکه بخواهیم این گزارش را به صورت کتبی برای ایشان بفرستیم بعید است این کار صورت بگیرد. رییس شورای شهر تهران گفت: اطلاعات برای کسانی که به صورت حضوری مراجعه کنند موجود است. احمد توکلی، رییس هیات‌مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای که روز شنبه هفته جاری در اعتمادآنلاین منتشر شد، آمادگی این سازمان را برای بررسی املاک واگذار شده به مسوولان در شهرداری تهران، اعلام کرد. توکلی در نامه خود به هاشمی نوشته است: «جنابعالی در مصاحبه با برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ اعلام کردید آماده‌اید درباره ۷۰۰ ملک شهرداری که در اختیار دیگران است، گزارش بدهید. سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت براساس تکلیف ذاتی و متکی به اساسنامه قانونی‌اش، آمادگی خود را برای دریافت، بررسی و در صورت نیاز مطالبه‌گری از اشخاص مرتبط با موضوع ۷۰۰ ملک شهرداری واگذار شده اعلام می‌دارد و بر اساس روال همیشگی‌اش، نتایج اقدامات خود را در مراحل مختلف به ملت شریف ایران گزارش می‌نماید. بنابراین خواهشمند است تمامی اسناد و مدارک مرتبط با موضوع فوق‌الذکر را به این سازمان مردم نهاد ارایه فرمایید.» محسن هاشمی حدود 20 روز پیش در برنامه تلویزیونی تهران 20 با انتقاد از نوع نگاه صداوسیما به شورای شهر تهران و یادآوری اظهارات پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی درباره املاک و اموال این نهاد که پس‌لرزه‌های آن همچنان باقیست، گفته بود: «درباره املاک بنیاد مستضعفان چند برنامه گذاشتید؟ شهرداری بیش از 2000 ملک دارد که حداقل ۷۰۰ مورد از آن دست دیگران است. آیا یک بار درباره آن گزارش تهیه شده است؟ گفتم آقای فتاح این حرف‌ها را زد و اجازه دهید من نیز بزنم. ‌به آقای علی عسکری، رییس سازمان صداوسیما نامه نوشتم و گفتم که بگذارید بیایم و توضیح دهم، اما موافقت نشد. یک بار من را دعوت کنید تا درباره استفاده از کاخ‌های بازمانده از دوره پهلوی توضیح دهم.»

 

ارسال نظر