ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۵۳۰

پرونده ۵۰ هزار مستاجر  در کارتابل بانک‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حدود ۵۰ هزار پرونده مستأجران در کارتابل بانک‌هاست از اضافه شدن گروه‌های جدید به واجدان شرایط دریافت وام ودیعه خبر داد. محمود محمودزاده در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص جدیدترین وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن به مستأجران اظهار کرد: بر اساس مصوبه پس از ثبت‌نام متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن امتیاز‌بندی شدند و به عنوان نمونه مستأجر کارگر دارای 3 فرزند و تحت پوشش نهادهای حمایتی بالاترین امتیاز را دارد. وی با بیان اینکه برخی متقاضیان دو امتیاز ویک امتیاز دارند، افزود: امتیازبندی متقاضیان وام ودیعه انجام شده و تاکنون وام 130 پرونده پرداخت شده است. وی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی در پروسه دریافت وام ودیعه برای مستأجران وجود ندارد و سرعت اجرای این برنامه مناسب است، تصریح کرد: هفته جاری گروه‌های جدید مشمول دریافت وام ودیعه مسکن خواهند شد که اطلاع‌رسانی‌‌های لازم در این باره انجام می‌شود. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه پرونده بیش از 200 هزار مقاضی وام ودیعه مسکن آماده ارسال به سیستم بانکی است که به زودی این کار را انجام خواهیم داد، گفت: مطابق مصوبه مستأجران به صورت گروه، گروه به بانک معرفی می‌شوند. محمودزاده با اشاره به اینکه پرونده حدود 50 هزار نفر در کارتابل بانک‌هاست، اضافه کرد: پیش بینی می‌کنیم در این مرحله به حدود 700 هزار مستأجر وام‌های 15 تا 50 میلیون تومانی ودیعه پرداخت شود.

مالکان بیش از یک خانه  در حال شناسایی هستند

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه روزانه ۱۰۰ هزار پیامک به مالکان بیش از یک خانه ارسال می‌کنیم گفت: به این افراد دو هفته فرصت می‌دهیم که با خوداظهاری وضعیت خالی بودن یا دارای ساکن بودن واحدهای خود را اعلام کنند. پروانه اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سامانه املاک و اسکان در حال حاضر اجرایی شده و روزانه ۱۰۰ هزار پیامک به مالکان بیش از یک واحد ارسال می‌کنیم. این افراد دو هفته فرصت دارند که با خوداظهاری وضعیت خالی بودن یا دارای سکنه بودن واحد خود را مشخص کنند و دولت این اطلاعات را چک می‌کند. وی افزود: تا پایان تابستان معلوم می‌شود که این واحدها خالی است یا خیر. سپس آنها را به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌کنیم. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در پاسخ به این سوال که اگر قرارداد صوری اجاره بسته شود یا کنتور واحد مسکونی کار کند، چگونه از وضعیت خالی بودن آن مطلع می‌شوید،گفت: مشکل شناسایی واحدهای خالی مربوط به قبل بود در حال حاضر ما روش خود اظهاری را با داده‌هایی که از طریق تقاطع اطلاعاتی به دست می‌آوریم راستی‌آزمایی می‌کنیم و برای کسانی‌که خلاف اظهاراتشان اثبات شود جریمه‌های سنگین مالیاتی در نظر گرفته شده است. اصلانی ادامه داد: یکی از روش‌های احراز استقرار افراد در یک خانه موبایل آنها است که در این زمینه وزارت ارتباطات و وزارت راه و شهرسازی همکاری می‌کند همچنین بسیاری دیگر از دستگاه‌ها به سامانه املاک و اسکان متصل شده‌اند و همکاری خوبی با ما دارند.  وی تاکید کرد: اگر کسی صاحب دو واحد مسکونی یا بیشتر باشد و بعد از دریافت پیامک خود اظهاری نکند ملاک را بر این قرار می‌دهیم که خانه‌های او خالی است.

موانع پرداخت تسهیلات کرونا به ایرلاین‌ها برطرف شد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: شرکت‌های هواپیمایی پیش از این برای دریافت تسهیلات حمایتی با مشکل چک‌های برگشتی در بانک‌ها مواجه بودند اما مقرر شد چک‌های برگشتی مانعی برای ارایه تسهیلات حمایتی نباشد و این وام پرداخت شود.

مقصود اسعدی‌سامانی در گفت‌وگو با فارس، درباره تسهیلات حمایتی دولت از کسب و کارهای آسیب‌دیده در شیوع کرونا در حیطه صنعت حمل و نقل هوایی بیان کرد: پیش از این شرکت‌ها مشکلاتی در دریافت این تسهیلات داشتند، درصد بالایی از موانع پیش‌ِ روی شرکت‌ها در این باره رفع شد، اما باز پرداخت این تسهیلات کماکان در گیر و‌دار اداری ‌است و به پرداخت نرسیده است. وی درباره آخرین وضعیت ورود بانک مرکزی به موضوع عدم پرداخت تسهیلات به شرکت‌های هواپیمایی به دلیل وجود چک‌های برگشتی توضیح داد: فعلاً اعلام شد که تسهیلاتی برای شرکت‌های هواپیمایی قائل شوند و چک‌های برگشتی را مانعی برای ارایه تسهیلات عنوان نکنند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: از سوی دیگر در بحث وثیقه‌های تسهیلات هم مصوب شده است که بانک‌ها هم ملک و هم هواپیما را به عنوان وثیقه قبول کنند اما با این حال بانک‌ها در گیر و‌دار بروکراسی اداری هستند، البته مساله مهم این بود که ‌مشکل چک‌های برگشتی شرکت‌های هواپیمایی برای بانک‌ها، رفع شد.

اسعدی سامانی گفت: متأسفانه بانک‌ها در ارایه این تسهیلات کم‌کاری می‌کنند و این پروسه زمانبر شده است، شرکت‌های هواپیمایی به دلیل کاهش پروازها به دلیلی شیوع کرونا، برای پرداخت حقوق پرسنل خود و هزینه‌های خود کماکان مشکلات دارند.

 

ارسال نظر