در شهر

۱۳۹۹/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۴۹۱

افزایش 25 درصدی  نرخ شهریه سرویس مدارس 

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، میزان افزایش نرخ شهریه سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید را اعلام کرد. علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در گفت‌وگو با فارس، درباره موضوع سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: همان‌گونه که در اخبار روزهای اخیر نیز به گوش می‌رسد سناریوهای مختلفی از سوی آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده مطرح است که متناسب با آن نحوه فعالیت سرویس مدارس نیز متفاوت خواهد بود. وی افزود: به‌طور کلی بر اساس مصوبات کارگروه ماده 18 که نماینده آموزش و پرورش، نماینده اولیا و مربیان و نماینده سازمان تاکسیرانی در آن حضور دارند، تصمیماتی در مورد سناریوهای مختلف سرویس مدارس سال تحصیلی آینده گرفته شده است. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: شورای اسلامی شهر تهران افزایش نرخ پایه شهریه سرویس مدارس را نسبت به سال گذشته حداکثر 25 درصد مصوب کرده و تعیین دستورالعمل اجرایی آن را بر عهده کارگروه ماده ۱۸ شهر تهران گذاشته است. قنادان اعلام کرد: با توجه به شرایط خاص سال تحصیلی آینده و نیز مشکلاتی که در انتهای سال تحصیلی گذشته با توجه به تعطیلی مدارس در محاسبات هزینه سرویس مدارس والدین بروز کرد، دستورالعمل تنظیم شده برای تعیین نرخ کرایه سرویس مدرسه سال آتی بسیار منعطف تنظیم شده و موضوعاتی مانند تعداد روزهای سرویس دهی راننده، مسافت مدرسه تا منزل، نوع خودرو و منطقه محل سکونت بر اساس شرایط ترافیکی در نرخ کرایه تأثیرگذار است اما سقف تغییرات مطابق مصوبه شورای شهر همان ۲۵ درصد خواهد بود.

اجرای «شهر دوستدار کودک» در ۵  محله شهر تهران

الهام فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران از اجرای پایلوت طرح شهر دوستدار کودک در ۵ محله شهر تهران خبر داد و گفت: مطالعات برای اینکه محلات بیشتری به طرح ملحق شوند، صورت پذیرفته است. فخاری در گفت‌وگو با تسنیم، درباره عملکرد ضعیف شهرداری تهران در اجرای مصوبه شهر دوستدار کودک، اظهار کرد: یکی از دلایلی که اقدامات صورت گرفته در این زمینه به چشم نیامده این است که الگوی این طرح برای کلیت شهرداری جا نیفتاده و مدیری که به یک الگو باور ندارد یا نسبت به آن آگاه نیست، نمی‌تواند الگویی را پیاده کند. وی ادامه داد: الگو شامل موارد مختلفی مانند زیرساخت‌های شهرسازی، فرآیندهای اجتماعی، اجتماعی‌تر کردن فضاهای عمومی و برنامه‌های توانمندسازی است با این حال 5 محله به صورت پایلوت در حال پیاده‌سازی و ارزیابی هستند و مطالعات برای اینکه محلات بیشتری به طرح ملحق شوند، صورت پذیرفته است. او تصریح کرد: ما هم این نقد را داشته‌ایم که در بیش از 300 محله موجود در تهران، اجرای طرح در 5 یا حتی 20 محله نیز به چشم نمی‌آید و نیاز به اهتمام بیشتر و یک حرکت جمعی دارد. وی اظهار کرد: اصولا پیاده‌سازی الگوها طی یک دهه انجام می‌شود و به زمان زیادی نیاز دارد. به عنوان مثال تبدیل مدل شهر از خودرومحوری به پیاده‌محوری و تغییر خیابان‌ها در یک بازه زمانی طولانی مدت محقق می‌شود. درباره طرحی مانند شهر دوستدار کودک نیز وضعیت همینطور است و در این راستا باید شرایط حرکت کودک و نوجوان امن‌تر شود و شبکه‌ای از فعالیت‌های مختلف در زمینه بالندگی بدنی، اخلاقی و شناختی آنها فراهم شود.  فخاری تصریح کرد: تحقق این موارد به همکاری سایر نهادها و دستگاه نیاز دارد و آنها همراهی چندانی در این زمینه نداشته‌اند ولی با این حال اینطور نیست که بگوییم هیچ اقدامی برای اجرای این طرح صورت نگرفته است و حتی در این زمینه به دستاوردهای دوره قبلی مدیریت شهری هم اشاره می‌کنم. به عنوان مثال ایجاد اتاق‌های مادر و کودک به‌‌رغم اینکه ایراداتی داشت اما در راستای اجرای طرح دوستدار کودک بوده و جزو آیتم‌های امتیازآور برای شهر تهران محسوب می‌‌شود.

پیشنهاد پخش نذورات  در میان کارتن‌خواب‌ها

سید مالک حسینی، سرپرست سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در مورد پخش نذورات در ایام محرم در پاتوق‌های افراد کارتن خواب توضیحاتی را ارایه کرد. حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش ارایه نذورات مردمی به معتادان در سطح شهر تهران طی روزهای اخیر گفت: برخی از شهروندان بنا به احساسات و باورهای شخصی خود مایل هستند که نذوراتشان را که عمدتا در قالب غذای گرم است شخصا به دست افراد نیازمند اعم از کارتون خواب و بی خانمان برسانند و نمی‌شود افراد را از انجام این کار منع کرد؛ اما تجربه نشان داده که ارایه نذورات و غذا بدون رعایت همه جوانب می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با بیان اینکه میزان کمک‌های مردمی به خصوص اطعام به رغم وجود مشکلات اقتصادی برای افراد کارتون خواب و بی سرپناه بیشتر شده است، افزود: معمولا وقتی افراد به صورت داوطلبانه اقدام به پخش نذورات خود می‌کند ممکن است در توزیع، مدیریت درستی انجام نشود و به همین دلیل بعضا دیده می‌شود در مناطقی در یک شب 4 الی 5 غذا به یک فرد تحویل داده می‌شود و افراد دیگر در پاتوق‌هایی که شناخته شده نیستند، گرسنه می‌مانند. وی گفت: ما نمی‌توانیم افراد را منع کنیم؛ اما در مقام توصیه پیشنهاد می‌شود شهروندان نذورات خود را به خیریه‌ها و موسسات غیردولتی فعال در این حوزه‌ها بدهند.

 

ارسال نظر