اعتراض ایران به توقیف سوخت صادراتی به ونزوئلا

۱۳۹۹/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۴۸۹
اعتراض ایران به توقیف سوخت صادراتی به ونزوئلا

گروه راه و شهرسازی|

آنگونه که معاون سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده، ایران بابت توقیف کشتی‌های حامل سوخت صادراتی به ونزوئلا، به سازمان جهانی دریانوردی اعتراض حقوقی کرده است. 

به گزارش «تعادل»، 23 مرداد ماه سال جاری روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد  که نیروی دریایی امریکا چهار نفتکش ایرانی را در آب‌های آزاد توقیف کرده و در حال انتقال آن به سمت امریکا است.

به نوشته این روزنامه، چهار کشتی به نام‌های «لونا»، «پاندی»، «برینگ» و «بلا» در آب‌های آزاد توقیف و به بندر هیوستون منتقل شده‌اند. طبق گزارش‌ها، این نفتکش‌ها در حال حرکت به سمت ونزوئلا بودند. یک مقام امریکایی‌ هم به وال استریت ژورنال اعلام کرده بود که کشتی‌های حامل محموله سوخت ایران بدون استفاده از زور نظامی توقیف شدند.

حجت سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا اما بلافاصله با انتشار توییتی خبر روزنامه وال استریت ژورنال درباره توقیف چهار کشتی حامل سوخت ایران را تکذیب کرد. او نوشت: یک دروغ و جنگ روانی دیگر از دستگاه تبلیغاتی امپریالیسم امریکا. نه کشتی‌ها ایرانی هستند و نه مالک یا پرچم آنها ارتباطی به ایران دارد. ترامپ تروریست نمی‌تواند حقارت و شکست خود در برابر ملت بزرگ ایران را با تبلیغات دروغین جبران کند. 

چند روز پس از انتشار گزارش وال استریت ژورنال  بیژن زنگنه، وزیر نفت در واکنش به این خبر گفت: نه کشتی و نه محموله‌ها متعلق به ایران نیست بلکه این محموله‌ها شامل بنزین فروخته شده ایران به ونزوئلا بوده است. امریکا به دنبال تهیه یک پیروزی برای خود است، نه کشتی و نه محموله‌ها متعلق به ایران نبوده است. این محموله‌ها شامل بنزین ایران بوده که به صورت فوب به ونزوئلا فروخته شده بود، امریکا نه اموال جمهوری اسلامی ایران، بلکه اموال ونزوئلا را توقیف کرده است. محمود واعظی، معاون رییس‌جمهور ایران نیز سخنان وزیر نفت را تایید کرد و گفت که ایران محموله‌های 4 کشتی مورد نظر را به ونزوئلا فروخته است.

   صادرات سوخت باید انجام شود

دیروز اما جلیل اسلامی، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه ایران بابت توقیف کشتی‌های حامل سوخت صادراتی به ونزوئلا، به سازمان جهانی دریانوردی اعتراض حقوقی کرده است، اظهار کرد: صادرات فرآورده‌های نفتی و سوخت با توجه به سیاست‌های دولت و نظام باید انجام شود و ما تلاش می‌کنیم در سازمان بنادر تحریم‌ها مانعی بر سر صادرات فرآورده‌های نفتی و دیگر کالاها نباشد. 

وی افزود: با هماهنگی‌هایی که با لایه‌های مختلف حاکمیتی در بخش صادرات و حمل و نقل انجام شده، تلاش می‌کنیم تا مسیر صادرات دریایی به صورت مستمر انجام شود. معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: در بخش صادرات فرآورده‌ها، انجام صادرات با هماهنگی شرکت ملی نفت، سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت‌های حمل سوخت انجام می‌شود. سازمان بنادر هم موظف است تا فرآیندهای حاکمیتی آن شامل ایمنی حمل و نقل و ایمنی دریایی را کنترل کند تا مشکلی در این خصوص پیش نیاید.

 اسلامی در گفت‌وگو با مهر تصریح کرد: همچنین موظفیم تا جلوی توقف و بسته شدن مسیر صادرات و تردد کشتی‌های حامل سوخت ونزوئلا و دیگر کشورها را بگیریم.

 این مقام مسوول در سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به پرسشی در خصوص شکایت ایران به سازمان جهانی دریانوردی (IMO) در خصوص توقیف کشتی‌های حامل سوخت ایران به ونزوئلا اظهار کرد: ما در مقاطع مختلف و در اتفاقات گوناگون در قالب بیانیه‌های اعتراضی، اعتراض خود را به آیمو اعلام کرده‌ایم که از کشتی‌های آزاد ایران جلوگیری می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه محموله‌های سرقت شده متعلق به ونزوئلا است، ادامه داد: در خصوص توقیف کشتی‌های حامل سوخت به ونزوئلا نیز چندین بار با دبیر کل سازمان جهانی دریانوردی صحبت و اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم. این برای اولین بار است که آنها قول داده‌اند این موضوع را پیگیری کنند.  به گفته اسلامی در حال حاضر محموله سوخت صادراتی ایران به ونزوئلا که از سوی امریکا توقیف شده بود در یکی از بنادر این کشور تخلیه شده است.

   جزییات توقیف فنی 6  کشتی ایرانی در چین

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با تشریح دلایل فنی توقیف 6 کشتی ایرانی در آب‌های چین، گفت: این توقیف دلایل فنی و اسنادی دارد که از سوی سازمان بنادر و کشتیرانی پیگیری شد و به نظر می‌رسد مشکل رفع شده است. به گزارش فارس، اسلامی در جمع خبرنگاران درباره توقیف فنی 6 کشتی ایرانی در آب‌های چین اظهار داشت: این توقیف‌های دلایل مختلف دارد که فنی یا اسنادی است و آن موضوع توقیف‌های خاص و مدنظر شما مطرح نیست. ما پیگیر هستیم، اینها مشکلاتی درباره هماهنگی داشتند که از طریق کشتیرانی جمهوری اسلامی در حال پیگیری است، البته مشکلاتی درباره هماهنگی وجود دارد که هم ما و هم کشتیرانی در حال پیگیری هستیم و فکر می‌کنم مشکل حل شده باشد. 

وی درباره توقیف کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی از سوی استکبار جهانی و پیگیری‌های سازمان جهانی دریانوردی گفت: سازمان جهانی دریانوردی سازمان مقررات و قانونگذار است، بنابراین اگر کشوری به این مقررات براساس پروتکل‌های فنی و مهندسی عمل کند، هیچ کشوری نمی‌تواند کشتی آن کشور را توقیف کند. اسلامی ادامه داد: بحث امریکا با ما بحث تحریم‌ها است، که کشتیرانی و کشتی‌های خاصی را تحریم کنند. بحث موارد تحریمی است و این ابزار دست آنها برای اقدامات غیرقانونی‌شان است، اما تجربه نشان داده است در کشتی‌هایی که به پرچم ایران مزین هستند و مشخصات ایرانی و شناسایی به روز دارند، امریکا هیچ اقدامی نمی‌تواند بکند و نمونه آن هم رفت و برگشت کشتی‌های نفتکش در مسیر ونزوئلا بود که همه مقررات بین‌المللی دریانوردی را رعایت کردند و امریکا هیچ‌کاری نتوانست انجام دهد. 

   جزییات قرارداد 10ساله هندی‌ها 

در  بندر چابهار

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: قرارداد هندی‌ها فعلاً موقت است و سپس به قرارداد 10 ساله می‌رسد. طرف هندی اقدامات زیادی انجام داده است که برای اجرایی‌سازی قرارداد و پیشروی آن موثر است، ما با هند قرارداد 10 ساله داریم. الزامات فعال‌سازی از سوی طرفین در حال انجام است و کار به خاطر تحریم‌ها کمی کند پیش می‌رود. طرف مقابل اقداماتی را انجام می‌دهد و امیدواریم به زودی عملیاتی شود تا قرارداد 10 ساله منعقد شود.

وی افزود: ‌در حال حاضر در چابهار جریان دوسویه انتقال کالا مطرح است و این ارزشمند است، مبادله دوطرفه کالا داریم و با عملیاتی شدن قرارداد 10ساله، اتفاقات خوب و بهتر نیز خواهیم داشت. در حال حاضر کالای هند از چابهار و افغانستان و کشورهای مشترک‌المنافع CIS و بالعکس منتقل می‌شود.

 

ارسال نظر