ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۳۳۱

آمادگی ایران برای پرداخت غرامت به هواپیمای اوکراینی

تورج دهقانی زنگنه، رییس سازمان هواپیمایی در آستانه برگزاری دور بعدی مذاکرات با اوکراین که مهر ماه در شهر تهران برگزار می‌شود، گفت: ایران در خصوص مذاکره برای پرداخت غرامت کاملا آماده است. تورج دهقانی زنگنه در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات ایران و اوکراین با هدف پرداخت غرامت به هواپیمای اوکراینی که دی ماه سال گذشته در نزدیکی فرودگاه امام سقوط کرد، گفت: آقای بهاروند، معاون وزیر امور خارجه در راس هیاتی متشکل از نمایندگان بخش‌های مختلف جلساتی را با اوکراین برگزار کرده‌اند. وی ادامه داد: مذاکره در خصوص مسائل مربوط به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی از جمله موضوع پرداخت غرامت در این مذاکرات کلید خورد؛ قرار است جلسه بعدی در مهر ماه در تهران برگزار شود. وی گفت: آنچه مسلم است اینکه ایران مسوولیت این خطا را پذیرفته، بنابراین در خصوص مذاکره برای پرداخت غرامت کاملا آماده است. رییس سازمان هواپیمایی گفت: پرداخت غرامت مقدماتی دارد که در حوزه‌های فنی و حقوقی به نتیجه خواهد رسید و بر مبنای تفاهمی که صورت خواهد پدیرفت، انجام می‌شود. دهقانی زنگنه درباره زمان پرداخت غرامت به طرف‌های درگیر سانحه سقوط پرواز تهران- کی یف، گفت: در حدود اصول بین‌المللی و بدون تبعیض غرامت پرداخت خواهد شد و شامل هر گروهی خواهد بود که در این سانحه صدمه دیده است.

فعال شدن خط ریلی  ایران-اروپا از مسیر ترکیه

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از فعال شدن خط ریلی ایران – اروپا از طریق ترکیه و در قالب کریدور ترانزیتی چین به ترکیه و اروپا برای حمل و نقل بار و ترانزیت خبر داد. سعید رسولی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از اواخر سال گذشته و قبل از شیوع ویروس کرونا پروتکل پنج‌ جانبه‌ای در آنکارا بین کشورهای ایران، ترکیه، ازبکستان، قزاقستان و ترکمنستان امضاء شد که قرار بود براساس این پروتکل کریدوری از چین به ترکیه و اروپا برای حمل و نقل بار و ترانزیت راه‌اندازی شود. بر اساس این توافق نرخ تعرفه یکسان تدوین و دیگر هماهنگی‌های لازم در زمینه مربوط به این حمل و نقل انجام شد. وی ادامه داد: به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرز ترکمنستان اجرایی شدن این پروتکل و فعال‌سازی کریدور مورد نظر به تعویق افتاد، اما اخیرا مرز ترکمنستان باز شده و باید منتظر اجرای عملیات فورواردی و جذب بار برای آغاز فعالیت در این کریدور باشیم. او با بیان اینکه هیچ مشکل زیرساختی در این کریدور وجود ندارد و حمل و نقل بار و ترانزیت از طریق خط ریلی موجود بین ایران و ترکیه قابل انجام است، ادامه داد: طی ماه‌های گذشته ترانزیت از ترکیه به پاکستان و از کشورهای مشترک المنافع به سمت جنوب یعنی خلیج فارس و بندر شهید رجایی مهیا و فعال است و از نظر شرایط و تعرفه هم هیچ مشکلی وجود ندارد. وی در پاسخ به سوالی درباره‌ راه‌اندازی کریدور ترانزیتی چین به اروپا که از مسیر ریلی ایران و ترکیه می‌گذرد، اظهار کرد: با توجه به سهم بسیار زیاد ترانزیت چین به اروپا و نقص‌هایی که کریدورهای دیگر دارد، این کریدور می‌تواند سهم بسیار زیادی در این زمینه را از آن خود کند، چرا که کریدور رقیب، کریدور شمال دریای خزر است که از آکتائو و روی خزر عبور می‌کند و در زمستان مشکلات عدیده‌ای از جمله یخ‌زدگی و حمل و نقل ترکیبی ریلی – دریایی- ریلی دارد و این موانع باعث می‌شود که کریدوری که با امضای پروتکل پنج جانبه فعال کرده‌ایم مسیر بسیار مناسب‌تری باشد.

صندوق‌های جدید زمین و ساختمان در راه بورس

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت چند پروژه مسکونی در قالب صندوق‌های زمین و مسکن آماده شده و به زودی، جزییات آن منتشر خواهد شد. به گزارش مهر، محمود محمودزاده در پاسخ به این پرسش که آیا بورس مسکن می‌تواند به بخش مسکن کمک کند، گفت: موضوعی که باید به آن تاکید و اشاره کرد این است که آن چیزی که وزارت اقتصاد در خصوص بورس مسکن مطرح کرده آن چیزی نیست که مطرح می‌شود؛ چرا که بر اساس قانون، تمام دستگاه‌ها موظف هستند که اراضی مازاد خود را به فروش برسانند تا منابع لازم تأمین شود. وی افزود: پس موضوعی که وزارت اقتصاد آن را دنبال می‌کند، فروش اراضی به صورت آگهی است تا در نهایت وارد بورس شود تا شفافیت عموم‌تری پیدا کند. البته ممکن است در این خصوص واحدهای صنعتی و مسکونی نیز باشد، پس به واقع موضوع بورس مسکن نیست. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به هر حال برای رفتن به سمت تأمین منابع و ایجاد پروژه‌های بزرگ نیازمند منابع مالی زیاد هستیم؛ پس بنابراین صندوق زمین و مسکن را مطرح کردیم و با اصلاح آیین نامه‌ای که اخذ شد چند پروژه در قالب صندوق‌های زمین و مسکن آماده شد که در حال به روز رسانی اطلاعات آنها هستیم و به زودی هم جزییات آن منتشر خواهند شد. محمودزاده با تاکید بر اینکه یکی از ضعف‌های بخش مسکن، نبود منابع مالی برای تولید انبوه مسکن است، گفت: تولید انبوه مسکن توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد و از سوی دولت نیز ریل‌گذاری می‌شود پس باید به گونه‌ای حرکت کنیم که به سمت تولید مسکن و پروژه‌های بزرگ مقیاس حرکت کنیم. وی با بیان اینکه از پروژه‌های بزرگ مقیاسی که اجرا شده می‌توان به پروژه اکباتان یا شهرک غرب اشاره کرد، اظهار داشت: پروژه‌های بزرگ نیازمند سرمایه‌های بزرگ است پس بنابراین تأمین منابع مالی به صورت عام چندین راه دارد که می‌تواند یکی از این راه‌ها ایجاد و گسترش صندوق‌های زمین و مسکن باشد.

 

ارسال نظر