ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۵/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۱۸۹

هشدار درباره  حبس آمار بازار مسکن 

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی دوشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «به معاونت مسکن دستور داده‌ام تا آمار و اطلاعات مربوط به بازار ماهانه مسکن را منتشر نکند.» این مساله در شرایطی اعلام شده است که قیمت مسکن همچون قیمت در سایر بازارها طی دو سال گذشته و به ویژه طی 5 ماهه نخست سال جاری تحت تاثیر نوسان دلار و افزایش انتظارات تورمی، رشدهای بسیار بالایی را تجربه کرده است به گونه‌ای متوسط قیمت خرید هر مترمربع مسکن در تهران از 15 میلیون و 350 هزار تومان در اسفند سال گذشته در انتهای تیرماه به 21 میلیون تومان (به‌طور میانگین ماهی 2 میلیون تومان) افزایش یافته است. در چنین شرایطی، به باور کارشناسان حذف آمار بازار مسکن نه تنها منجر به آرامش بازار نمی‌شود که شفافیت نصفه و نیمه کنونی را نیز از بین می‌برد. در همین رابطه، فردین یزدانی، کارشناس مسکن در ارتباط با دستور وزیر راه مبنی بر ممنوعیت انتشار اطلاعات و آمارهای مرتبط با قیمت مسکن، گفت: ممنوعیت انتشار قیمت بازار مسکن به‌طور قطع هیچ تاثیر مثبتی بر این بازار افسارگسیخته ندارد. از طرفی ممکن است زمینه بدتر شدن شرایط بازار را به وجود بیاورد. یزدانی در گفت‌وگو با فارس، با ابراز تاسف از دستور وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با ممنوعیت انتشار اطلاعات و آمارهای مرتبط با قیمت مسکن، گفت: شفافیت بازار همواره یک ابزار یاری رسان به حساب می‌آید و هر اقدامی که جلوی این شفافیت را بگیرد منجر به بهبود شرایط نخواهد شد. این کارشناس مسکن، در بیان نتایج محتمل این تصمیم وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرد: ممنوعیت انتشار قیمت بازار مسکن به‌طور قطع هیچ تاثیر مثبتی بر این بازار افسار گسیخته ندارد. از طرفی ممکن است زمینه بدتر شدن شرایط بازار را به وجود بیاورد. وی با اشاره به این نکته که در همه جای دنیا استفاده از ابزارهای ایجاد شفافیت در دستور کار است، بیان کرد: استفاده از تصمیمات ناکارآمد اینچنینی در هیچ کجا مرسوم نیست زیرا همگان از نتایج عکس این تصمیمات آگاه هستند. یزدانی در ارتباط با بیان یک مورد مشابه در ارتباط با جلوگیری از انتشار قیمت‌ها، گفت: زمانی که جلوی انتشار قیمت‌ واحدهای مسکونی در سایت‌ها و نرم افزارهای اینترنتی گرفته شد، نه تنها شاهد سامان گرفتن بازار مسکن نبودیم بلکه شرایط برای افزایش قیمت نیز مهیا شد. در شرایطی که تجربیات ناموفق این تصمیمات مشخص است، استفاده دوباره از آن مایه تاسف خواهد بود. به‌گزارش فارس، شب گذشته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، در ارتباط با بازار مسکن و قیمت ۲۱ میلیون تومانی هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران، گفت: به معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی دستور داده‌ام تا اطلاعات و آمار قیمت‌های بازار مسکن را منتشر نکند.

معطلی 10 هزار واحد مسکن مهر به خاطر همراهی نکردن بانک‌ها 

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر از تکمیل ۹۲ درصد واحدهای مسکن مهر کشور تاکنون خبر داد و گفت: تکمیل ۱۰ هزار واحد نیز به دلیل همراهی نکردن بانک‌ها، معطل مانده است. به گزارش ایسنا، احمد اصغری مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر به تشریح آخرین وضعیت این طرح در کشور پرداخت و با بیان اینکه، مجموع واحدهای مسکن مهر کشور دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد است، گفت: ۵۵۰ هزار واحد از این تعداد، در قالب تفاهمنامه سه‌جانبه و ۵۴۰ هزار واحد نیز توسط تعاونی‌های مسکن احداث شده و یا در حال تکمیل است. همچنین ۲۶۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده و ۸۵۰ هزار واحد نیز تحت‌عنوان طرح خودمالکی ساخته شده است. 

او افزود: از مجموع دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر کشور، تاکنون دو میلیون و ۴۰ هزار واحد تکمیل شده است؛ حدود ۱۱۰ هزار واحد دارای معارض و در مراجع قضایی دارای پرونده است؛ تعدادی از واحدها نیز فاقد متقاضی است که بخشی از آنها به دیگر طرح‌های مسکن انتقال داده می‌شوند. در این بخش با توجه به محدودیت منابع مالی مسکن مهر، از فرصت استفاده کرده‌ایم و با انتقال این واحدها به طرح اقدام ملی مسکن، از منابع این طرح برای تکمیل واحدهای باقی‌مانده استفاده می‌کنیم. قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر عنوان کرد: اکنون حدود ۱۰ هزار واحد مسکن مهر به‌دلیل همراهی نکردن بانک‌های یادشده، نیمه‌تمام هستند؛ التبه پیگیری‌های لازم را از طریق بانک مرکزی انجام داده‌ایم و منتظر نتیجه هستیم. یک مشکل دیگر که در این واحدها با آن روبروییم موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های غیرمستقیم است که ۱۵ هزار واحد مسکن مهر را درگیر کرده است. در این خصوص نیز پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم و خواستار اعطای سه تا ۶ ماه زمان برای تکمیل این واحدها هستیم. بدون احتساب این واحدها، حدود ۵۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه‌تمام در کشور داریم که میانگین پیشرفتشان ۸۰ درصد است؛ تاکنون پرونده مسکن مهر در ۱۲ استان و ۱۰ شهر جدید کشور بسته شده است. بیشتر واحدهای نیمه‌تمام در استان‌های تهران (پردیس و پرند)، البرز (هشتگرد)، خوزستان، فارس و خراسان رضوی است. در سایر استان‌ها تعداد واحدهای باقی‌مانده ناچیز است. قطعا امسال واحدهای نیمه‌تمام مسکن مهر تکمیل می‌شود. بخش عمده این واحدها تا پایان آبان‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد اما تحویل آنها، نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو است. باید توجه داشت که ساخت واحد یک بخش از کار است و اصل موضوع تحویل واحد به مردم و مالکان است که نیازمند همراهی دستگاه‌های مختلف در تکمیل خدمات لازم است.

 

ارسال نظر