رویداد

۱۳۹۹/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۱۴۷

سازمان نظام کاردانی ساختمان در آستانه تعطیلی

مهدی موذن، عضو هیات‌مدیره سازمان نظام کاردانی از در معرض تعطیلی قرار گرفتن این سازمان خبر داد و بر لزوم رسیدگی به قصور و سوء مدیریت‌ها در بخش مسکن تأکید کرد.به گزارش تسنیم، موذن با بیان اینکه وضعیت امروز مسکن در کشور ریشه در ادوار مدیریتی گذشته وزارت راه و شهرسازی دارد و طی سال‌های گذشته برنامه مدون متناسب با شناخت نیازهای واقعی مسکن کشور وجود نداشت، اظهار کرد: بر اساس نظر کارشناسان از سال‌های پیش باید سالانه حداقل یک میلیون واحد مسکونی توسط انبوه‌سازان و بخش خصوصی احداث می‌شد اما در سال‌های گذشته به دلیل عدم حمایت کافی از انبوه‌سازان و نیز کاهش محسوس ساخت واحدهای مسکونی تا حداکثر 400 هزار واحد، اکنون آثار زیانبار این کمبود تولید را در بخش مسکن شاهد هستیم.وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان یک سازمان غیرانتفاعی و غیر دولتی بوده و معتبرترین تشکیلات علمی و تخصصی کشور با عضویت بیش از500 هزار نفر مهندس باید نقش استرا‌تژیک در حوزه‌های تخصصی، پژوهشی و اجرایی ساختمان‌سازی کشور داشته باشد، اما دخالت برخی مدیران سابق وزارت راه و شهرسازی موجبات تضعیف آن فراهم شد. وی افزود: در سازمان نظام کاردانی ساختمان که در چارچوب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب مجلس از سال 81 تشکیل و با تکیه بر توان مدیریتی درون سازمان تا سال 95 توانسته بود جایگاه ویژه و تاثیرگذار در صنعت ساختمان داشته باشد، به دلیل کج سلیقگی مورد غضب مدیر وقت دفترتشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه‌ و شهرسازی قرار گرفت و دستور به کوچک‌سازی سازمان نظام کاردانی و استعفای رییس این سازمان داده شد.وی تصریح کرد: امروز آثار این اقدام پس از گذشت سه سال خود را نشان داده به نحوی که سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران و بسیاری از استان‌ها در آستانه تعطیلی قرار گرفته و شورای مرکزی سازمان هم به لحاظ مشکلات اقتصادی حتی قادر به برگزاری جلسات هیات‌مدیره نیز نیست. عضو هیات‌مدیره سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در خصوص برنامه‌های بالادستی تولید مسکن گفت: برای جهت‌دهی در تولید مسکن باید برنامه‌های مستند و مستدل با تکیه بر نیازسنجی جامعه هدف تدوین و تصویب و توسط مدیران ذیربط پیاده و اجرا شود، تا هدف تأمین مسکن برای آحاد مختلف جامعه تحقق یابد و با مدیریت عرضه و تقاضای مسکن توازن بازار حفظ شده و از ایجاد التهاب در بازار پیشگیری شود. موذن افزود: این برنامه‌ها در سال‌های گذشته دستخوش سلایق شخصی مدیران در دوره‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی شده و بسیاری از این برنامه‌ها از جمله طرح فروش متری مسکن، مسکن پاک، اجاره به شرط تملیک، مسکن استیجاری، صندوق مسکن یکم، مسکن اجتماعی یا طرح اقدام ملی مسکن پس از مدتی منسوخ یا ناکارآمد تلقی گردیده است

شدید آلودگی هوا با افزایش تردد خودروهای فرسوده 

این روزها ازن هوای تهران را آلوده کرده است. به اعتقاد مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران هر سیاستی که منجر به افزایش تردد خودروهاشود، باعث تشدید ازن به ویژه در فصل گرما می‌شود.شینا انصاری، در خصوص لغو طرح ترافیک و ارتباط آن با افزایش ازن در هوای تهران به فارس گفت: ازن یک آلاینده ثانویه است که هر سیاستی که منجر به افزایش تردد خودروهای فرسوده شود، باعث تشدید آن به ویژه در فصل گرما می‌شود. مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران دلیل افزایش غلظت ازن هوای تهران از ابتدای سال جاری تاکنون را خودروها و صنایعی دانست که با تولید و انتشار آلاینده‌هایی چون اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌ها و ترکیب آنها با یکدیگر در حضور عامل سوم یعنی نور خورشید، باعث افزایش میزان ازن در هوا می‌شوند. انصاری ادامه داد: براین اساس، با شدت گرفتن نور خورشید به ویژه در ماه‌های گرم سال و افزایش دما، کم بودن شرایط ابرناکی و افزایش تردد خودروها و فعالیت صنایع، میزان ازن افزایش می‌یابد. 

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به آثار و عوارض مواجهه با این آلاینده خطرناک هوا، تاکید کرد: امروزه میزان گاز ازن موجود در هوا در کشورهای اروپایی و توسعه‌یافته بیشترین نگرانی را از منظر تهدیدات بهداشتی به خود اختصاص داده است. وی ادامه داد: با توجه به اینکه ازن یک اکسیدان بسیار قوی است، می‌تواند سبب بروز مشکلات تنفسی متعدد نظیر حملات آسمی و کاهش عملکرد ریه‌ها شود. انصاری درخصوص راهکارهای کاهش میزان ازن در هوا به ویژه در کلان‌شهرها گفت: برای از بین بردن این آلاینده باید منابع انتشار پیش‌سازهای ازن یعنی «اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌ها» را کاهش دهیم. وی اظهار کرد: موتورسیکلت‌های کاربراتوری با انتشار هیدروکربن‌ها و خودروهای دیزلی با تولید اکسیدهای نیتروژن، سهم قابل توجهی در افزایش غلظت گاز ازن دارند.سال‌هاست که به موضوع آلودگی هوا به درستی پرداخته نشده است و حتی قانون هوای پاک نیز به خوبی اجرایی نشده است. مسوولان بیشتر در نیمه دوم سال و همزمان با وارونگی هوا درباره آلودگی صحبت می‌کنند، اما امسال در نیمه اول سال هم ازن هوای تهران را آلوده کرد و تعدادی از روزها، هوا یا برای گروه‌های حساس آلوده شده بود یا در مرز آلودگی قرار داشت. البته مدیران وعده‌هایی برای رفع این مشکل داده‌اند اما معضل آلودگی هوا سال‌هاست که گریبان پایتخت‌نشینان را گرفته است.

 

ارسال نظر