تصویب مشروط گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری

۱۳۹۹/۰۵/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۱۰۰
تصویب  مشروط گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری

اعضای شورای شهر تهران دیروز به صورت مشروط با گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ شهرداری موافقت کردند. در دویست و سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران، به بررسی گزارش «تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران» پرداخته شد. در این جلسه، مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گزارش تفریغ بودجه شهرداری تهران در سال ۹۷ را ارایه کرد و گفت: تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران بر اساس نظام نظارت مالی سه سطحی پیش‌بینی شده و حسابرسان وزارت کشور، مستقل و منتخب شوراهای اسلامی شهر بر آن نظارت دارند. این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: کمیته بودجه و نظارت مالی پس از دریافت گزارش حسابرس منتخب نسبت به بررسی گزارش اقدام کرد و به صورت مشروط با وضع ۱۹ تکلیف برای شهرداری و یک تکلیف برای شورای اسلامی شهر تهران جهت تصویب به صحن شورا ارایه کرد. در جریان بررسی این گزارش، محمد سالاری گفت: از نظر انتظام بخشی و بحث انحرافات این گزارش عملکرد قابل مقایسه با گذشته نیست اما بحث‌هایی در کمیسیون بودجه مطرح شد و بیشتر به ساختار حسابرسی و تدوین گزارش تفریغ بستگی دارد که به مقایسه برنامه و بودجه سالانه مصوب شورا با عملکرد شهرداری می‌پردازد. وی افزود: نقطه نظرات گزارش تفریغ ۹۵ و ۹۶ هنوز بخش عمده‌اش عملیاتی نشده است. سالاری پرسید چرا ارایه عملکرد ریالی و مقداری هماهنگ نیست؟ وی با تاکید بر اینکه این گزارش حیاتی شهرداری در شورا است، گزارش تفریغ را متناسب با فرمت ارایه شده وزارت کشور ندانست و خطاب به شهردار پرسید، چرا این اتفاق افتاده است.

این عضو شورای شهر همچنین پرسید چرا گزارش ۳ هزار و ۱۲۶ میلیارد تومان منابع تفریغ بودجه سال‌های قبلی ارایه نشده است. خداکرمی گفت: بهتر بود ۱۹ مورد را کمیسیون پیگیری و حسابرس بررسی می‌کرد و بعد در صحن ارایه می‌شد.

بهاره آروین، عضو هیات رییسه شورا در پاسخ خداکرمی گفت: اگر انحراف از عملکردی باشد نیاز به تذکر است، گزارش تفریغ را زمانی می‌توانیم برگردانیم که ابهاماتی وجود داشته باشد ولی این گزارش بارها میان شهرداری و شورا رفت و برگشت داشته است، بنابراین ما دلایل را می‌دانیم و تکالیف ۱۹ گانه بخش عمده‌اش اصلاحات عملکردی است. وی افزود: گزارش تفریغ ابهامی ندارد اما با تکالیف ۱۹ گانه به ما کمک می‌کند که اصلاحات عملکردی صورت گیرد. محسن هاشمی، رییس شورای شهر نیز گفت: خوشبختانه این گزارش کمترین مغایرت را با بودجه مصوب شورا دارد. وی خطاب به اعضای شورا گفت: برخی صحبت‌ها شبهه ایجاد می‌کند و فعالیت شهرداری را زیر سوال می‌برد. این گزارش با دوماه تأخیر به شورا رسیده است و نباید شبهه ایجاد کنیم که اینقدر پول روی هواست، این اشتباه است، توضیحات آن کم است و هر کدام از اعضا می‌توانند توضیحات بیشتری بخواهند. در نهایت ماده واحده گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری به صورت مشروط با موافقت ۱۱ نفر از ۱۴ نفر از حاضرین به تصویب رسید.

      رضایت حناچی از حسابرسی شرکت‌های تابعه 

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز که روز یکشنبه در دویست و سی‌ویکمین جلسه شورای شهر تهران و در جریان بررسی تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ حاضر بود، گفت: ۷۰ درصد بودجه شهرداری در شرکت‌ها هزینه می‌شود و از این‌رو بررسی بودجه شرکت‌ها تاثیر خوبی در ارایه به موقع تفریغ بودجه شهرداری دارد. نتیجه حسابرسی ۹۰ درصد این شرکت‌ها مطلوب عنوان شده است. وی ادامه داد: انضباط مالی شرکت‌ها تاثیر مستقیمی در تفریغ بودجه شهرداری دارد و خوشبختانه امسال ۸۵ درصد جلسات شورای سازمان‌ها و شرکت‌ها تشکیل شده و در این بخش تنها جلسه هفت شرکت برگزار نشده است. حناچی با بیان اینکه ۹۰ درصد از این شرکت‌ها عملکرد مطلوب مالی داشته است، گفت: در خصوص وضع بودجه ۹۸ از کار مشترک و تلاش اعضای شورا تشکر می‌کنیم که باعث شدند کمترین بی‌انضباط مالی را داشته باشیم. شهردار تهران اضافه کرد: در سال 1397 بودجه مصوب در شهرداری معادل ۱۷ هزار و ۴۲۹ میلیارد تومان بوده که پس از طی سال مالی در نهایت ۱۶ هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان عملکرد در بخش مصارف و هزینه‌ها، نشان‌دهنده تحقق ۹۴ درصدی بودجه است. وی خاطرنشان کرد: همکاران من در معاونت مالی و اقتصادی بر اصلاح و بهبود مورد نظر شورا تاکید دارند و امیدواریم با مشارکت شورا و شهرداری انضباط مالی برقرار شود.

    اجرای طرح ترافیک نیازمند کارشناسی

در حاشیه نشست علنی شورای شهر، رییس این شورا با اشاره به نزدیک شدن به پاییز و شروع پدیده اینورژن گفت: باید یک تیم متخصص با بررسی وضعیت شهر آمارها و اطلاعات درباره اجرای طرح ترافیک تصمیم بگیرند. محسن هاشمی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهم شوراهای شهر تصویب بودجه سالانه است که باید روی عملکرد این بودجه نیز در شهرداری نظارت کند و مجدداً عملکرد شهرداری را در مواجهه با بودجه از نظر کمی و مالی به تصویب برساند. گفت: معمولاً گزارش تفریغ دیر به دست شوراهای شهر می‌رسد. وی اظهار کرد: شهرداری تهران حدود ۴۳ شرکت و سازمان دارد که ۷۰ الی ۸۰ درصد بودجه در قالب این شرکت‌ها و سازمان‌ها هزینه می‌شود و از آنجایی که در ابتدا باید تفریغ بودجه در شرکت‌ها و سازمان‌ها بررسی شود و بعد به صحن شورا بیاید می‌بینیم این گزارشات با تأخیرهای زیاد به صحن می‌آید. وی افزود: این گزارش‌ها بعضاً کامل نیست و سوالات زیادی را در ذهن اعضای شورا ایجاد می‌کند و امروز نیز گزارش تفریغ بودجه با سوالاتی به صورت مشروط به تصویب رسید. رییس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که اعلام شده طرح ترافیک از اول شهریورماه اجرا می‌شود، ابراز داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا از شهرداری خواسته بود که به مدت یک هفته و بعد از آن هم تا آخر مردادماه طرح را اجرا نکند که هم شهرداری و هم پلیس این مساله را قبول کردند، اما قرار بود گزارش‌هایی از سطح شهر در مورد تأثیر اجرا نشدن طرح ترافیک همچون تأثیرش در مترو و اتوبوس، اضافه شدن سفرها و غیره احصاء شود و تا الان هم به این حس رسیدیم که عدم اجرای طرح ترافیک نه تنها مشکلی را حل نکرده، بلکه موجب آلودگی هوا و ترافیک نیز شده است و این در حالی است که ما در آستانه پاییز و پدیده اینورژن هوا قرار داریم که باید یک تیم متخصص با بررسی وضعیت شهر آمارها و اطلاعات را تحلیل کنند.

وی چنین تصمیماتی را نیازمند شفافیت دانست و گفت: موضوع ساده است و ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه تصمیم می‌گیرد.

 

ارسال نظر