5000 میلیارد تومان هزینه تولید هر قطار ملی

۱۳۹۹/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۸۸۶

گروه راه و شهرسازی| 

مراسم رونمایی از دستاوردهای طراحی و ساخت قطار ملی مترو دیروز با حضور مدیران شهری در شرایطی برگزار شد که در دوران کرونا، نیاز به توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو در کلانشهرها بیش از پیش احساس می‌شود. در چنین شرایطی است که دیروز شهردار تهران در مراسم یادشده از پیشرفت ۴۷ درصدی پروژه «قطار ملی» خبر داد و محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز از بودجه 4000 تا 5000 میلیارد تومانی مورد نیاز برای برای تولید قطارهای ملی سخن به میان آورد و گفت که دولت باید کمک کند. پیروز حناچی در مراسم رونمایی از دستاوردهای طراحی و ساخت قطار ملی مترو که به صورت مجازی برگزار شد با بیان اینکه امروز یکی از پروژه‌های شهرداری تهران به ثمر نشسته است، گفت: شرایط تحریم هر چقدر که سخت و نامیمون است اما از جهاتی نیز فرصت تلقی می‌شود. وی با بیان اینکه همکاران ما تلاش می‌کنند با استفاده از ظرفیت کامل بخش خصوصی، مشکلات را حل کنند گفت: امسال سال جهش تولید است و قرارداد شهرداری و معاونت علمی ریاست‌جمهوری که یک سال پیش برای طراحی و اجرای یک رام قطار منعقد شد به نیمه رسیده است و الان این پروژه به ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و بخش‌ زیادی از قطعات در داخل تولید شده و بخش‌های تولید نشده نیز صرفه اقتصادی نداشته است. وی با بیان اینکه ۱۵ کلانشهر داریم که راه‌حل اصلی مشکلات آنها توسعه حمل و نقل عمومی است گفت: مترو یک تصمیم استراتژیک است که امیدواریم با حمایت شرکت‌های داخلی بتوانیم ظرفیت مترو را افزایش دهیم. و امیدواریم با این روند تمام نیازهای داخلی را تامین کنیم. حناچی افزود: بیش از همه ما در این جمع محسن هاشمی رییس شورا خوشحال است، چرا که زحمات ایشان درمتروی تهران به ثمر نشسته و به نمایندگی از همکارانمان در شهرداری، از زحمات وی تشکر می‌کنیم.

     هاشمی: دولت  باید کمک کند

محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه متروی تهران نماد خودکفایی است، گفت: برای تولید قطارهای ملی ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است که دولت باید کمک کند. به گزارش ایسنا، هاشمی با بیان اینکه خوشحالم که امروز شاهد بالندگی متروی تهران به عنوان نماد خودکفایی هستم گفت: متروی تهران متشکل از دو بخش ساختمانی و تجهیزات است که معمولا ۵۰ درصد هزینه‌ها صرف امور ساخت‌وساز می‌شود که ما در کشورمان سال‌هاست در این امر به خودکفایی رسیدیم؛ اما ۵۰ درصد بودجه مترو صرف تجهیزات ثابت و متحرک می‌شود. وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر مهندسان ایرانی در بخش تجهیزات ثابت همچون تهویه و غیره به خودکفایی رسیدند گفت: اما مشکل ما تجهیزات متحرک است و هنوز سرعت خودکفایی خوب نیست؛ چرا که معمولا تأمین مالی پروژه‌ها به سمت فاینانس سوق داده می‌شد و این مساله سبب شد که عمدتا این تجهیزات از خارج کشور وارد شود. وی با بیان اینکه تلاش می‌شود که تا پایان امسال یک رام قطار ملی وارد ناوگان حمل و نقل شود اما این راه باید ادامه یابد، تصریح کرد: برای تولید هر قطار ملی۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلیارد تومان پول لازم است که به صورت تدریجی باید تزریق شود. به همین دلیل از دولت و شهرداری می‌خواهم که از همین حالا قراردادهای ساخت قطارهای ملی بیشتر را آماده کنند تا تامین اعتبار شود و بتوانیم این قطار را به تولید انبوده برسانیم.

     نیاز متروی تهران به ۱۵۰۰ واگن

سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران نیز در این مراسم از نیاز پایتخت به ۱۵۰۰ واگن خبر داد. او با بیان اینکه امیدواریم به اهدافمان در زمینه تولید قطار ملی برسیم، گفت: جا دارد از همه مهندسین، کارگران، شرکت‌های دانش بنیان، جهاد دانشگاهی، مپنا و قطعه‌سازانی که در این پروژه مهم کمک می‌کند تشکر کنم. وی با بیان اینکه باید پروژه قطار ملی به نتیجه برسد، گفت: البته این تولید ملی بدون کسب حمایت دولت موفق نخواهد بود. وی با بیان اینکه تهران به ۱۵۰۰ دستگاه واگن نیاز دارد گفت: البته بحث انعقاد قرارداد به ۶۳۰ واگن با چینی‌ها مطرح است و با شرکت واگن سازی ملی نیز پروژه ساخت ۱۰۵ دستگاه و با شرکت واگن سازی تهران نیز ۱۰۵ دستگاه واگن را نهایی کردیم که به ثمر نشستن همه این سفارشات نیازمند منابع زیاد است که قطعا تامین آن از توان شهرداری خارج است و با توجه به شرایط سخت کرونایی می‌بایست از منابع دولت استفاده کنیم. معاون شهرداری تهران با بیان اینکه با حمایت دولت هم از بیکار شدن جوانان جلوگیری می‌شود و هم حمل و نقل پاک توسعه می‌یابد، افزود: اگر ۱۵۰۰ واگن مورد نیاز تامین شود می‌توان ظرفیت حمل و نقل مترو را از دو میلیون مسافری که امروزه از آن استفاده می‌کنند به ۶ میلیون ارتقا داد که این گام موثری در راستای حمل و نقل پاک است. امیدواریم سال آینده بتوانیم با تولیدات ملی بیشتری نقش آفرینی کنیم.

     انبوه سازی را دنبال می‌کنیم

علی امام، مدیر عامل متروی تهران نیز در مراسم رونمایی از دستاوردهای طراحی و ساخت قطار ملی مترو که به صورت مجازی برگزار شد با بیان اینکه امروز مایه افتخار است که در خدمت تولیدکنندگان داخلی قطعات مترو هستیم، گفت: پروژه تولید یک رام قطار متروی ملی به میانه راه رسیده است و امیدواریم تا دهه فجر بتوانیم یک رام قطار تولید ملی را عرضه کنیم. وی با بیان اینکه کار ما محدود به تولید یک قطار نیست و حتما انبوه سازی را دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: بر همین اساس در مجمع عمومی مترو مجوز انعقاد قرارداد با همین مجموعه‌ها را برای تولید ۱۰۵ واگن دریافت کردیم که حالا تفاهم نامه‌های آن را با جهاد دانشگاهی و شرکت واگن سازی امضاء کردیم. امام با تاکید بر اینکه امیدواریم قطار ملی در همه کشور با استفاده از ظرفیت چهار کارخانه واگن سازی دنبال شود تا شاهد تولید قطار ملی باشیم گفت: قرارداد ساخت ۲۰۰۰ واگن قرار بود از طریف فاینانس پیگیری شود اما به واسطه تحریم‌ها می‌توان این فرصت را به شرکت‌های داخلی داد و از ظرفیت آنها استفاده کرد. امیدواریم با حمایت‌های دولت از شرکت‌های داخلی، بتوانیم این ۲۰۰۰ واگن را داخلی سازی کنیم.


 

ارسال نظر