پاسخ به اظهارات جنجالی رییس بنیاد مستضعفان

۱۳۹۹/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۸۴۳

گروه راه و شهرسازی| در پی اظهارات پرویز فتاح درباره وضعیت املاک متعلق به بنیاد مستضعفان و اعلام لیستی از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که برخی از این املاک را در اختیار داشته یا دارند، آیت‌الله شبستری، احمدی‌نژاد، مجمع تشخیص، ابتکار و مولاوردی به این سخنان پاسخ دادند. البته تا لحظه تهیه این گزارش، محمد خاتمی، رییس‌جمهور سابق و غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نیروی دریایی ارتش و همچنین سپاه واکنشی در این باره نداشته‌اند.

      مالک،  موسسه  نشر آثار امام است

بنیاد باران در پی اظهارات رییس بنیاد مستضعفان مبنی بر استفاده سیدمحمد خاتمی از یکی از املاک بنیاد مستضعفان به عنوان دفتر کار، ضمن رد این اظهارات، مالک ملک مذکور که مدت زمانی است تخلیه شده را موسسه تنظیم و نشر آثار امام و نه بنیاد مستضعفان خواند. در این اطلاعیه، توضیحات فتاح درباره ملک جماران، «ناقص و شبهه ‌برانگیز» توصیف شده است. در این اطلاعیه تاکید شده که «آقای خاتمی بعد از قطع هر گونه کمک و حمایت دولت آقای احمدی‌نژاد مدتی را به ‌دلیل اینکه دبیر کنگره بین‌المللی امام خمینی (ره) بودند، به دعوت یادگار امام در مجموعه مذکور مستقر و از قسمت‌هایی از فضای آن به عنوان دفتر استفاده می‌کردند و به محض توافق دفتر تنظیم و نشر آثار امام با بنیاد مستضعفان مبنی بر تحویل ملک، بدون هیچ توقع یا انتظاری و در حالی که محلی برای دفتر ایشان به عنوان رییس‌جمهوری پیشین درنظر گرفته نشده بود، دفترشان را تعطیل و آنجا را ترک کردند.

    اطلاعیه مجمع تشخیص مصلحت نظام 

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام به اظهارات پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان در برنامه گفت‌وگوی زنده شبکه یک تلویزیون واکنش نشان داد.متن این جوابیه به این شرح است: 1- تا زمان فوت مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی، ساختمان کاخ مرمر به عنوان دفتر رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت، پس از آن براساس تدابیر مقام معظم رهبری مبنی بر تمرکز امور مجمع (سازمانی و ساختمانی) به درخواست دبیر مجمع و موافقت معظم له مبنی بر انتقال مجمع به ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی، در مرداد ماه 1397 و در زمان ریاست مرحوم آیت ا... هاشمی شاهرودی بر مجمع، ساختمان کاخ مرمر تحویل ریاست وقت بنیاد مستضعفان، جناب آقای مهندس سعیدی کیا گردید.2- علاوه بر ساختمان کاخ مرمر، دو ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک که توسط جناب آقای دکتر روحانی و سپس جناب آقای دکتر ولایتی مدیریت می‌شد نیز در مرداد ماه 1397 به ریاست وقت بنیاد، جناب آقای مهندس سعیدی کیا تحویل شد.3- پس از تحویل ساختمان‌های فوق الذکر به بنیاد مستضعفان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیچ‌گونه بهره‌برداری از ساختمان‌های مذکور نداشته است.با عنایت به موارد مذکور، ضمن استقبال از لزوم شفافیت در امور، از مسوولان محترم انتظار می‌رود در اظهارات خود دقت لازم را معمول دارند تا باعث سوء برداشت مخاطبین نگردد.

     واکنش آیت‌الله شبستری 

آیت‌الله شبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در واکنش به ادعای پرویز فتاح مبنی بر قرار گرفتن کاخ مرمر در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حال حاضر قسمت عمده کاخ مرمر از حاکمیت مجمع تشخیص خارج شده و قسمت‌هایی از مجلس سابق هم برای مجمع تشخص مصلحت در نظر گرفته شده است. او ادامه داد: البته هنوز قسمت‌های جزئی از دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت در کاخ مرمر باقی مانده است. بنده درباره سرنوشت سایر بخش‌های این کاخ و اینکه آیا قرار است تبدیل به موزه شود یا خیر، اطلاعی ندارم؛ بهتر است از اشخاصی نظیر محسن رضایی یا صادق لاریجانی در این زمینه سوال کنید.آیت‌الله شبستری اظهار کرد: کاخ مرمر در زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به‌طور کلی در اختیار مجمع تشخیص قرار داشت، اما الان به این صورت نیست.او همچنین درباره ادعای پرویز فتاح مبنی بر ساخت ساختمان ۹ طبقه شخصی که در اختیار مرکز استراتژیک مجمع تشخیص قرار دارد گفت: من از این موضوع اطلاعی ندارم.

     پاسخ دفتر احمدی‌نژاد 

دفتر محمود احمدی‌نژاد نیز در اطلاعیه‌‌ای به اظهارات پرویز فتاح پاسخ داد. به گزارش فارس، نکات تصریح شده در اطلاعیه یادشده به این قرار است: ١- این دفتر و جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد هیچ‌گاه درخواستی برای در اختیار گرفتن ساختمان به بنیاد مستضعفان نداده‌اند. این دفتر همچنین هیچ دخالتی در تعیین یا انتخاب محل مورد نظر که ساختمانی متروکه بوده و بعداً بازسازی گردید، نداشته است. محل مذکور در آبان ماه ١٣٩٢ با انتخاب و پیشنهاد و دستور رییس محترم وقت بنیاد مستضعفان و با عقد قرارداد در اختیار این دفتر قرار گرفته است.٢- این دفتر به ویژه پس از پیشنهاد سال ١٣٩٦ جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد به مقام معظم رهبری دایر بر فروش تمامی اموال بنیاد مستضعفان و توزیع آن بین مردم، خصوصاً محرومین، همواره آماده تخلیه این محل بوده است. ٣- طی سال گذشته و با افزایش نجومی قیمت‌ها، این دفتر ابتدائاً و رأساً پیشنهاد تخلیه را به مسوولان بنیاد داده است، لیکن از طرف آنان تا کنون هیچ درخواستی حتی تلویحی برای تخلیه ارایه نشده است.٤- با این حال آمادگی داشته و داریم که ساختمان مذکور را تخلیه نماییم و خواهیم کرد. کافی بود مسوولان مربوطه درخواست خود را مستقیماً به این دفتر اعلام می‌نمودند.٥- دکتر احمدی‌نژاد هرگز زیر بار دین هیچ فرد، گروه و جریانی نبوده و به لطف الهی نخواهند بود. 

      شمارا به دیانت می‌شناختند

معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهور در امور زنان نیز در توییتی خطاب به رییس بنیاد مستضعفان نوشت: آقای فتاح خیلی‌ها شمارا به دیانت می‌شناختند! صحبت شما اما اشتباه زیاد داشت و نام بردن از من و خانم مولاوردی با حقیقت ماجرا سازگار نیست که گویا رانت یا نفع شخصی بوده است. ساختمان اوایل دهه 70 با نظر امام به موسسه مطالعات زنان داده شد که ما مسوولیتی نداشتیم؛ رسانه ملی باید فرصت پاسخ دهد.ابتکار می‌گوید: «یکی از اشتباهات آقای فتاح همین که 5 میلیارد برای ساختمان موسسه مطالعات زنان رفته، نه به‌حساب کسی. موسسه هم دفتری را براساس قیمت کارشناسی برای کار زنان خریداری کرده. من وخانم مولاوردی هیچ‌کدام مسوولیت اجرایی در موسسه نداشته و نداریم.برای تخریب و اتهام زنی با کلمات و ارقام بازی نکنید.

      شما را به سلامت نفس می‌شناختم

شهیندخت مولاوردی، معاون سابق رییس‌جمهور در امور زنان نیز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته است: آقای فتاح شما را به سلامت نفس می‌شناختم. کاش در جایگاه مهمی که قرار گرفته‌اید در روایت‌هایتان بیش از پیش دقیق‌تر و مسوولانه‌تر باشید تا با مغلطه طوری وانمود نشود که «گر حکم‌ شود که مست گیرند...». منتظر جوابیه مستند و مستدل هیات مدیره موسسه بمانید. این موسسه که کاملا غیرانتفاعی است، هیچ‌گونه نفع و مابه ‌ازای مالی برای اعضای هیات امنا و مدیره خود ندارد و ملک طلق کسی هم محسوب نمی‌شود. هیات امنای آن هم که اخیرا به عنوان عضو آن (از 12 عضو) انتخاب شده‌ام فقط سالی یکی، دو بار جلسه دارد؛ به عبارتی امروز هست و فردا نیست!

      چه بنیادی شود، این بنیاد؟!

حسام‌الدین‌آشنا، مشاور رییس‌جمهوری نیز درباره سخنان فتاح واکنشی داشت که شبیه به توییت‌های معمول او، با کنایه و در لفافه بیان شد.  واکنشی که البته درحالی مطرح شده که دست‌کم در بخش‌های اصلی صحبت‌های اخیر پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، اشاره خاصی به عملکرد دولت یا نزدیکان آشنا اشاره نشده است.  با این حال اما حسام‌الدین آشنا احتمالا به‌دلایلی نامشخص که ممکن است همین طرح اتهام او علیه برخی اعضای فعلی و سابق دولت چون مولاوردی و ابتکار باشد، وارد این بحث شده است. مشاور رییس‌جمهوری در این راستا در حساب کاربری‌اش نوشت «چه بنیادی شود این بنیاد» و در ادامه اضافه کرده است: «فرمودند مستاجران بنیاد باید یا اجاره‌ها را به‌روز و یا ملک را تخلیه کنند. اما نفرمودند با آنان ‌که املاک را به نام مزایده‌ ولی با مصالحه و توصیه مالک شده‌اند چه باید کرد؟ ‌و نفرمودند فردای فروش سریع همه اموال و املاک، بنیاد می‌ماند یا جمع می‌شود.»


 

ارسال نظر