ثبت نام وام ودیعه در سایت مسکن ملی از امروز

۱۳۹۹/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۳۰۷
ثبت نام وام ودیعه در سایت مسکن ملی از امروز

گروه راه و شهرسازی|

 در پی اعلام دولت برای پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران، محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه افراد در شرف ازدواج نیز مشمول دریافت کمک ودیعه اجاره می‌شوند، گفت: متقاضیان از روز شنبه 4 مرداد به سامانه طرح اقدام ملی مسکن مراجعه کنند.

به گزارش «تعادل»، بنا به اعلام دولت، بر‌ای مستاجران تهرانی، کلان‌شهرها و سایر شهرها به ترتیب 50، 25 و 15 میلیون تومان وام ودیعه مسکن در نظر گرفته شده است که مستاجران می‌توانند با استفاده از این وام، پول پیش یا بخشی از آن را تامین کرده و صرفا به بانک سود پول را پرداخت کنند و در پایان موعد اجاره اصل مبلغ به بانک مسترد خواهد شد. محمودزاده در این باره در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای ثبت نام کمک ودیعه اجاره، صفحه‌ای را در سایت طرح اقدام ملی مسکن به نشانی tem.mrud.ir ایجاد کردیم که افراد می‌توانند برای ثبت نام مراجعه کنند. کسانی هم که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند اطلاعات لازم و نحوه ثبت‌نام را از طریق سایت دستگاه‌های مربوطه پیگیری کنند. وی افزود: کسانی که از طریق سایت مسکن ملی نام نویسی می‌کنند پالایش و افراد واجد شرایط به سیستم بانکی معرفی می‌شوند.

    شروط دریافت کمک ودیعه 

محمودزاده با اشاره به شروط ثبت نام کمک ودیعه اجاره گفت: گروه‌بندی اولیه برای کارگران و حقوق بگیران ثابت اعم از دولتی و بخش خصوصی است. در این بین اولویت با کسانی است که امسال ازدواج کرده‌اند یا در شرف ازدواج هستند. خانوارهایی که سه فرزند یا بیشتر دارند  همچنین کارگرانی که حقوق پایین‌تری دریافت می‌کنند در اولویت قرار دارند.

    احتمالا ثبت نام تا دوشنبه ادامه دارد

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره مهلت ثبت نام تصریح کرد: آنچه فعلاً مدنظر داریم این است که تا پایان روز دوشنبه 6 مرداد نام نویسی‌ها نهایی شود. فرآیند ثبت نام نیاز به هماهنگی با دو، سه مرجع دارد که آنها نیز باید برنامه زمانبندی خود را اعلام کنند.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم که از طریق اتصال به سامانه‌های مشترک کارها را پیش ببریم تا نیازی به مراجعه حضوری افراد نباشد؛ مثل کاری که در ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن انجام دادیم؛ با این تفاوت که آنجا فقط یک بانک کامل داشتیم ولی تسهیلات اجاره با مشارکت چند بانک انجام می‌شود و همین موضوع مقداری کار را پیچیده‌تر کرده است. به هر ترتیب امیدواریم در سه روز اول هفته این اتصال بین بخشی برقرار شود. او در پاسخ به اینکه کمک ودیعه چه تاثیری در بازار اجاره خواهد داشت؟ گفت: طبیعتاً این تسهیلات برای بالا بردن توان افرادی است که از قبل اجاره پرداخت می‌کردند. در تهران ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان با نرخ سود 

۱۳ درصد پرداخت می‌شود. این ارقام با توجه به بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته، لذا می‌تواند پاسخگوی بخشی از نیاز مستاجران باشد.

    افزایش ۸۰۰  درصدی کد رهگیری 

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره اثرات تعیین سقف ۲۵، ۲۰ و ۱۵ درصدی به ترتیب در تهران، سایر کلان‌شهرها و شهرهای کوچک برای افزایش اجاره‌بها در سال جاری که مدتی قبل در ستاد مقابله با کرونا انجام شد اظهار کرد: به دنبال این مصوبه که یکی از شروط آن دریافت کد رهگیری است، در برخی استان‌ها از جمله تهران شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی و در بعضی استان‌ها مثل کرمانشاه شاهد افزایش ۸۰۰ درصدی اخذ کد رهگیری هستیم.

وی گفت: بعضی سایت‌های خبری به اشتباه از قول من نوشتند که اجاره‌بها ۸۰۰ درصد افزایش داشته، در حالی که من رشد تعداد کد رهگیری را اعلام کرده بودم.

    ا ولویت دریافت وام با چه کسانی است؟

وزیر راه و شهرسازی خانواده‌های ۵ نفره و زوج‌های خانه‌اولی را اولویت نخست تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن خواند و گفت: کد رهگیری اجاره‌نامه و برخورداری از حقوق ثابت از شروط پرداخت این تسهیلات است.  محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در گفت‌وگو با شبکه خبر تلویزیون به تشریح جزییات تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن پرداخت و گفت: این طرح از هفته آینده قابل اجرا است و ثبت‌نام متقاضیان در سامانه وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود. او نکته مهم در خصوص این تسهیلات را، پرداخت کارمزد تسهیلات توسط مستاجران عنوان کرد و افزود: اصل این تسهیلات از طریق مستاجر در اختیار موجر قرار می‌گیرد و در پایان مدت قرارداد اجاره، تسهیلات به بانک برگردانده می‌شود.  وزیر راه و شهرسازی، حقوق‌بگیران ثابت را، جامعه واجد شرایط دریافت این تسهیلات خواند و عنوان کرد: خانواده‌های 5‌نفره، زوج‌های خانه‌اولی و کسانی که به‌تازگی ازدواج کرده‌اند در اولویت اخذ این تسهیلات قرار دارند. در گروه دوم نیز افرادی قرار دارند که تحت‌پوشش سازمان‌های حمایتی قرار دارند. او در خصوص مبلغ این تسهیلات نیز عنوان کرد: این مبلغ در کلان‌شهر تهران ۵۰ میلیون تومان، در سایر کلان‌شهرها ۳۰ و در شهرهای کوچک‌تر ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. اسلامی برخورداری متقاضیان از اجاره‌نامه رسمی ملکی و سایر موارد مربوط به تسهیلات مسکن ملکی (به استثنای محل تولد متقاضی) را از دیگر شروط پرداخت این تسهیلات عنوان و خاطرنشان کرد: تسهیلات با معرفی‌نامه بنگاه املاک و نیز کارفرمایی که حقوق متقاضی را پرداخت می‌کند به او پرداخت می‌شود و ضامن دیگری برای اخذ این تسهیلات احتیاج نیست. در خصوص کارفرمای متقاضی نیز، دارا بودن کد بیمه یا کد کارگاهی که نشان‌دهنده فعالیت آن کارگاه باشد، ضروری است.

  ۶۰۰ هزار نفر در اولویت  نخست

او همچنین از احصا ۶۰۰ هزار نفر به عنوان اولویت نخست و واجد دریافت کسب این تسهیلات خبر داد و گفت: این تعداد با توجه به اطلاعاتی از سامانه وزارت رفاه و نیز شناسایی آمار خانوارها شناسایی شده‌اند. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به شرایط کرونا و مشکلات اقتصادی که بر مستاجران به‌ویژه مستاجران دارای عائله و نیز زوج‌های تازه ازدواج‌کرده خانه‌‌اولی عارض شده است، این دو گروه در اولویت دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن قرار داده شده‌اند. او در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه این تسهیلات تا چه اندازه مشکلات مستاجران را حل خواهد کرد، پاسخ داد: اساس کمک وزارت راه و شهرسازی در این خصوص مصوبه سیاستی، برای کنترل لجام‌گسیخته رشد مبلغ اجاره‌بها بود. پایشی که پس از تصویب و اجرای این مصوبه انجام شده است نشان می‌دهد که این مصوبه به‌‌خوبی افزایش لجام‌گسیخته را مهار و کنترل کرده است. البته موارد نادری نیز بوده که بین مالک و مستاجر توافق نشده است. بر اساس آن مصوبه موجر، زمانی می‌تواند با حکم قضایی خواهان تخلیه واحد شود که مستاجر به تعهدات خود عمل نکرده باشد و شورای حل اختلاف نیز این موضوع را احراز کرده باشد. همچنین زمانی که موجر واحد را به‌صورت رسمی فروخته و کد رهگیری دریافت کرده باشد نیز حکم تخلیه منزل صادر می‌شود. بنابراین رشد حباب‌گونه‌ای که قیمت اجاره‌بها پیدا کرده بود با آن مصوبه مهار شد. او گفت: لیست اولویت‌های نخست دریافت تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن را تا جایی‌که زمان و منابع اجازه دهد، به جلو می‌بریم و اگر منابعی داشتیم، به لیست اولویت دوم ورود می‌کنیم که خانواده‌های با جمعیت کمتر را پوشش می‌دهد.

  ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی

اسلامی منابع این طرح را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام و عنوان کرد: این مبلغ از محل منابعی که برای کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا تخصیص داده شد، تامین شده است. نکته مهم نیز این است که کارمزد تسهیلات ۱۳ درصد است و این عدد نیز به ملاحظات نظام بانکی مربوط می‌شود.

او با اشاره به اینکه مبلغ در نظر گرفته‌شده برای پرداخت تسهیلات در تهران ابتدا ۷۰ میلیون تومان بود، افزود: با توجه به ملاحظات بانک و نیاز به دو ضامن برای پرداخت این مبلغ و نیز برای اینکه شرایط سهل‌تری برای متقاضیان ایجاد کنیم، این عدد به ۵۰ میلیون تومان تغییر کرد و تلاش شد که شرایط ساده‌تری برای پرداخت در نظر گرفته شود تا مردم زودتر تسهیلات را دریافت کنند.

 

 

ارسال نظر