ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۲۳۰

«لواسانات» در صدر آمار زمین‌خواری در تهران

رییس اداره حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست تهران گفت: بیشترین میزان تصرفات در مناطق حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در استان تهران مربوط به بخش لواسانات و محدوده‌ای از شمال شرق استان تهران است که شامل پارک ملی خجیر و سرخه حصار می‌شود.علی امراللهی مجد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اداره منابع طبیعی متولی اراضی ملی است و آمار دقیق‌تری از میزان تصرفات عرصه‌های طبیعی دارد، اظهار کرد: بیشترین میزان تصرفات و پرونده‌های مربوط به زمین‌خواری و کوه‌خواری در مناطق حفاظت شده استان تهران که تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست هستند در محدوده‌ای از پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار و بیشتر در بخش لواسانات اتفاق می‌افتد. وی درباره میزان رفع تصرف مناطق حفاظت شده استان تهران طی سال جاری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فرایند رسیدگی به پرونده‌های مربوط به زمین‌خواری و رفع تصرف اراضی زمان‌بر و طولانی و گاهی ممکن است رسیدگی به پرونده‌ای یک سال، دو سال یا چندین سال طول بکشد بنابراین در طول سال هم تصرف اراضی توسط اشخاص و هم رفع تصرف صورت می‌گیرد یعنی شاید از ابتدای سال جاری چندین مورد رفع تصرف وجود داشته باشد که پرونده‌های آنها مربوط به سنوات گذشته باشد. از این رو بهتر است بگوییم که زمین‌خواری به صورت جاری و یومیه اتفاق می‌افتد و میزان شدت و حدت آن متغیر است.

امراللهی با اشاره به اینکه متولی حفاظت از اراضی ملی اداره منابع طبیعی است، اظهارکرد: تصرف غیرقانونی عرصه‌های طبیعی زمانی است که شخصی بدون داشتن هیچ‌گونه مالکیتی اقدام به تصرف و فعالیت در عرصه‌های ملی و طبیعی می‌کند بنابراین ماموران دستگاه‌های اجرایی و نهادهای متولی به محض مشاهده موارد زمین‌خواری و تصرف اراضی ملی و طبیعی از آن گزارش تهیه می‌کنند و برای رفع تصرف آن پرونده تشکیل می‌شود.رییس اداره حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست تهران ضمن بیان اینکه براساس تبصره 1 ماده 55 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، ادارات منابع طبیعی متولی رفع تصرف اراضی ملی هستند، گفت: مناطقی که براساس موضوع بند الف ماده 3 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست تحت ‌عنوان مناطق چهارگانه شناخته می‌شوند، تحت مدیریت ادارات کل محیط زیست استان‌ها هستند. از این رو ماموران ما درصورت مشاهده فعالیت شخصی خارج از محدوده‌های قانونی تعریف شده برای شهر، روستا و سایر مناطق، آن را به اداره منابع طبیعی گزارش می‌کنند چراکه مرجع تشخیص مستثنیات از اراضی ملی نیز ادارات منابع طبیعی هستند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه زمین‌خواران و متصرفان ادعای مالکیت می‌کنند، ادارات منابع طبیعی باید براساس نقشه‌های مستثنیات از اراضی ملی مشخص کنند که عرصه مورد نظر جزو مستثنیات از اراضی ملی و در تملک شخص است یا خیر. درصورتی که مشخص شود شخص زمین‌خوار است و اراضی ملی را تصرف کرده است اداره منابع طبیعی می‌تواند بر حسب آنچه در قانون ذکر شده شخص متصرف را تحت پیگرد قضایی قرار دهد تا در نهایت مراجع قضایی نیز اقدام به صدور رای مبنی بر اعاده وضع سابق یا رفع تصرف کنند که پس از اعلام آراء اجرا و با متصرف برخورد می‌شود.

عضویت داوطلبانه ۱۰هزار تهرانی برای واکنش اضطراری

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از اعطای کارت عضویت ۳۵۴ مسوول خانه دوام و ایمنی در پایتخت خبر داد و گفت: این افراد هنگام وقوع بحران‌ها در پایتخت در ستاد مدیریت بحران هر محله فعال خواهند بود.

رضا کرمی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: حفظ جان و مال انسان‌ها از جایگاه و مرتبه والایی به لحاظ ارزش‌های دینی و نیز ارزش‌های انسانی برخوردار است و زمینه ساز تحقق اهداف دستیابی به شهر ایمن و تاب آور و مدیریت جامعه محور سوانح و حوادث خواهد شد. در همین راستا نیز سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از سال‌ها پیش طرح دوام را اجرایی کرد که بر اساس آن از ظرفیت مشارکت خود مردم برای ارتقاء ایمنی و امدادرسانی هنگام بحران‌ها و حوادث استفاده شود. 

وی ادامه داد: در حال حاضر بر اساس این گزارش با توجه به اطلاعات ثبت شده در سامانه خانه دوام و ایمنی، تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر از شهروندان عضو خانه دوام و ایمنی سرای محلات شهر تهران شده‌اند که عمده این افراد آموزش‌های لازم را برای مواقع اضطراری فراگرفته‌اند. 

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه انسجام بخشی و حمایت از فعالیت گروه‌های دوام جزو اهداف این سازمان است، اظهارکرد: در همین راستا نیز برای گروه‌های دوام در هر محله یک مسوول انتخاب کرده و آنان به عنوان مسوول خانه‌های دوام معرفی شده و تحت آموزش‌های خاص و ویژه قرار گرفتند تا بتوانند هنگام بحران‌ها و حوادث در سطح محله خود فعال باشند. 

کرمی محمدی اضافه کرد: به همین دلیل نیز کارت عضویت برای ۳۵۴ مسوول خانه دوام و ایمنی به منظور هویت بخشی به این اعضا صادر و به کارشناسان ستادهای مدیریت بحران مناطق ۲۲گانه تحویل داده شده است. این افراد در مدتی که کارت شناسایی‌شان دارای اعتبار باشد می‌توانند در امور محلی مربوط به مدیریت بحران حضور و مشارکت داشته باشند.

 

ارسال نظر