ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۱۹۳

نبض بازار مصالح ساختمانی طی نیمه دوم 98 

نتایج طرح آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی در استان تهران در نیمه‌ دوم سال ١٣٩٨ منتشر شد. به گزارش مرکز آمار، مقایسه‌ متوسط قیمت تمامی ١٧٩ قلم مورد آمارگیری این دوره نسبت به دوره‌ قبل، نشان می‌دهد که «ورق مس» با ٨٢,٥ درصد دارای بیشترین افزایش و «گونی چتایی ٧×٤٠» با ١٧.٧ درصد دارای بیشترین کاهش بوده‌اند. مقایسه‌ با دوره‌ مشابه سال قبل نیز نشان می‌دهد که بیشترین افزایش قیمت مربوط به «ورق مس» با١٢٠.٩ درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط «پروفیل برنزی توپر» با ٦٤.٧ درصد بوده است. ‌طرح آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی از سال ١٣٦٥ به‌صورت 6‌ماهه در سطح استان تهران توسط مرکز آمار ایران اجرا می‌شود. در این آمارگیری، اطلاعات مربوط به قیمت مصالح ساختمانی (١٧٩ قلم) با مراجعه به تولیدکنندگان یا عمده‌فروشان مصالح ساختمانی و با استفاده از تبلت، جمع‌آوری می‌شود. آمارهای مربوط به نیمه‌ دوم سال ١٣٩٨ به‌صورت زیر است:  مقایسه‌ متوسط قیمت تمامی ١٧٩ قلم مورد آمارگیری این دوره نسبت به دوره‌ قبل، نشان می‌دهد که «ورق مس» با ٨٢,٥ درصد دارای بیشترین افزایش و «گونی چتایی ٧×٤٠» با ١٧,٧ درصد دارای بیشترین کاهش بوده‌اند. مقایسه‌ با دوره‌ مشابه سال قبل نیز نشان می‌دهد که بیشترین افزایش قیمت مربوط به «ورق مس» با١٢٠,٩ درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط «پروفیل برنزی توپر» با ٦٤,٧ درصد بوده است. مقایسه‌ متوسط قیمت ١٠ قلم مهم مورد آمارگیری این دوره نسبت به دوره‌ قبل، نشان می‌دهد که «تیرآهن نمره‌ ١٦» با ٥٠,٧ درصد دارای بیشترین افزایش و «گونی چتایی ٧×٤٠» با ١٧,٧ درصد دارای بیشترین کاهش بوده‌اند. مقایسه‌ با دوره‌ مشابه سال قبل نیز نشان می‌دهد که بیشترین افزایش قیمت مربوط به «سنگ پلاک صیقلی تراورتن سفید-درجه‌ یک» با ٨٢,٥ درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط «گونی چتایی ٧×٤٠» با ٦,٨ درصد بوده است.

افت 33 درصدی سرمایه‌گذاری جهانی در املاک در 2020

سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در کل جهان ۳۳ درصد در نیمه اول سال جاری میلادی به خاطر اثر مخرب همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصادها و معاملات کاهش یافته است.  به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در کل جهان 33 درصد در نیمه اول سال جاری میلادی به خاطر تاثیر مخرب همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصادها و معاملات کاهش یافته است.  منطقه آسیا-پاسیفیک بیشترین آسیب را دیده است چون همه‌گیری ویروس کرونا اول از این منطقه آغاز شد. سرمایه‌گذاری در بخش املاک در منطقه آسیا-پاسیفیک 45 درصد در سال جاری میلادی نسبت به سال قبل کاهش یافته است. این رقم برای قاره امریکا 36 درصد و برای اروپا، خاورمیانه و آفریقا 19 درصد است.  با متوقف شدن صنعت گردشگری به خاطر تعطیلی‌های اعمال شده جهت مهار گسترش ویروس کرونا، هتل‌ها شاهد 41 درصد کاهش سرمایه‌گذاری بوده‌اند. خرده فروشی هم 41 درصد کاهش یافته است.  انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در ادامه سال 2020 همچنان پایین‌تر از سطح قبل از بحران کرونا باقی بماند چون سرمایه‌گذاران منتظر روشن شدن شرایط بازار هستند.  صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده تولید ناخالص داخلی جهان 4.9 درصد در سال جاری میلادی به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا کاهش یابد. گیتا گوپیناک، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول عقیده دارد اقتصاد جهان در سال جاری میلادی و سال آینده به خاطر رکود به وجود آمده 12.5 تریلیون دلار از دست می‌دهد.  ولی کاهش سرمایه‌گذاری هنوز هم به‌شدت آغاز بحران مالی نیمه اول 2008 نرسیده است. سرمایه‌گذاری در آن زمان 49 درصد کاهش یافت و روند نزولی آن تا اواسط 2009 ادامه داشت.

 37 میلیون تومان؛ بلیت تهران -گوانگجو 

یکی از ایرلاین‌های ایرانی که از بامداد دیروز پرواز تهران-گوانگجو (چین) را بعد از ۶ ماه قطع پروازهای مسافری ایران و چین بازراه‌اندازی کرده، بلیت یکسره آن را ۳۷ میلیون تومان و ۲۲۰ هزار تومان به فروش می‌رساند. به گزارش مهر، این پرواز دوشنبه هر هفته ساعت ۵ بامداد از تهران برگزار شده و ساعت ۱۶ به وقت محلی در فرودگاه گوانگجو به زمین می‌نشیند. مدت پرواز این سفر، ۷ ساعت و نیم اعلام شده است. با توجه به اینکه بیشتر متقاضیان خرید بلیت این مسیر هوایی، تجار و بازرگانان ایرانی هستند، بلیت این مسیر برای دوشنبه هفته آینده ۶ مرداد بلافاصله دقایقی پس از آغاز فروش به اتمام رسید و این شرکت هواپیمایی در حال فروش بلیت پرواز تهران-گوانگجو برای تاریخ دوشنبه ۱۳ مرداد است. فروش رفتن سریع این بلیت آن‌هم با چنین نرخی ناشی از محدود شدن شدید پروازهای بین‌المللی ناشی از شیوع ویروس کروناست.

جزییات وام مستاجران چهارشنبه اعلام می‌شود

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی از اعلام جزییات وام ودیعه به مستاجران از سوی رییس‌جمهور به مردم در روز چهارشنبه هفته جاری خبر داد. محمودزاده در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین تصمیمات نسبت به تعیین سقف وام ودیعه به مستاجران و نحوه پرداخت اقساط آن گفت: امروز در جلسه ستاد اقتصادی در این باره تصمیم‌گیری می‌شود.

 

ارسال نظر