بازخوانی جعبه سیاه بویینگ اوکراینی در فرانسه

۱۳۹۹/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۱۹۰

سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه‌ای از ورود گروه اعزامی سازمان هواپیمایی کشوری، روز ۳۰ تیرماه ۱۳۹۹ به همراه جعبه‌های سیاه پرواز PS752 سانحه دیده اوکراینی به لابراتوار دفتر بررسی و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه BEA خبر داد.

به گزارش فارس، براساس این گزارش، جلسه هماهنگی در حال برگزاری است و کار بازیابی و دریافت اطلاعات جعبه‌های سیاه از امروز آغاز خواهد شد.   جعبه‌های سیاه هواپیمای مذکور پس از وقوع سانحه بلافاصله تحویل سازمان هواپیمایی کشوری شده و در محل امنی در همین سازمان تحت تدابیر فنی و امنیتی مناسب طبق مقررات نگهداری شد. جعبه‌های سیاه روز جمعه ۲۷ تیرماه سال جاری با رعایت پروتکل‌های فنی و امنیتی و همراهی پلیس فرودگاه‌ها در معیت تیم تخصصی از محل این سازمان به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل و رهسپار پاریس شد. پس از ورود به پاریس هم با هماهنگی سفارت ایران در پاریس، پلیس فرانسه مسوولیت محافظت از جعبه‌ها را تا محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس و پس از آن به لابراتوار برعهده گرفت. 

مطابق مقررات بین‌المللی و قوانین داخلی سازمان هواپیمایی کشوری ایران، مسوولیت بررسی سانحه مذکور را برعهده دارد.

با توجه به اینکه مقامات قضایی نیز در حال رسیدگی به پرونده هستند، مقام محترم قضایی نیز مطابق استانداردهای ضمیمه ۱۳ پیمان شیکاگو در فرآیند بازخوانی حضور دارد و بازخوانی جعبه‌های سیاه با هدایت مسوول بررسی سانحه و در لابراتوار فرانسه صورت می‌گیرد.

در اجرای مقررات بین‌المللی، کشور طراح و سازنده هواپیما همچنین اوکراین به عنوان کشور محل ثبت و بهره‌بردار هواپیما از طریق معرفی نماینده رسمی در مراحل بررسی سانحه شرکت می‌کنند، با توجه به اینکه بازخوانی در لابراتوار کشور فرانسه انجام می‌شود، کشور فرانسه نیز با معرفی نماینده‌ای در تحقیقات مرتبط شرکت می‌کند.

سایر کشورها که به دلایلی نظیر جان باختن اتباع خود ذی‌نفع موضوع رسیدگی به سانحه هستند نیز می‌توانند نسبت به معرفی کارشناسانی در جریان روند بررسی سانحه قرار گیرند و از طریق مسوول بررسی سانحه به داده‌ها و گزارش نهایی بررسی سانحه نیز دسترسی داشته باشند. بر اساس مقررات بین‌المللی کشورهای کانادا سوئد، آلمان و انگلستان درخواست خود را مبنی بر حضور نماینده در فرآیند بازخوانی ارایه کردند که با موافقت مسوول بررسی سانحه، نمایندگان کانادا، سوئد و انگلستان جهت مشاهده فرآیند بازخوانی در فرانسه حضور دارند. هدف از انجام این تحقیقات، ارتقای سطح ایمنی هوانوردی از طریق شناسایی و رفع زمینه‌ها و علل رخداد آن بوده و مستقل از رسیدگی‌های قضایی در دست انجام است.

 

ارسال نظر