هشدار درباره فرصت‌سوزی 1000 میلیارد تومانی

۱۳۹۹/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۰۹۴
هشدار درباره فرصت‌سوزی 1000 میلیارد تومانی

گروه راه و شهرسازی|

بار دیگر با شدت گرفتن شیوع کرونا در پایتخت و لزوم رعایت فاصله اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی، مساله تهیه واگن برای متروی تهران با دو چالش جدید، مورد توجه مسوولان قرار گرفته است. چالش اول، ‌افزایش 4 برابری هر واگن مترو طی دو سال گذشته است و دیگری، سر رسید مجوز انتشار اوراق مشارکت برای تامین مالی خرید مترو در پایان تیر ماه است. در رابطه با مساله اوراق مشارکت، محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران هشدار داده است که «در صورت تعلل و تأخیر سیستم بانکی هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت اتوبوس و مترو تهران تا پایان تیر می‌سوزد.»

رییس شورای شهر تهران با بیان این مطلب که در شرایط سخت کرونایی که اعتبارات عادی بودجه تحقق نمی‌پذیرد تخصیص اعتبار برای فعالیت مترو و اتوبوس حیاتی است، گفت: نمی‌شود انتظار داشت که ظرفیت مترو و اتوبوس برای حفظ فاصله اجتماعی افزایش یابد اما اعتبارات آن را تخصیص نداد. این هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت مربوط به سال ۱۳۹۸ است که تا آخر تیرماه فرصت انتشار دارد.

وی ادامه داد: شهروندان تهرانی از رییس بانک مرکزی انتظار دارند مشکلات بروکراسی و اداری را با استفاده از اختیاراتش حل کند و دستور انتشار فوری اوراق را در فرصت کوتاه باقی مانده به بانک رفاه بدهد.

این در حالی است که مهلت انتشار اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ که معادل هزار میلیارد تومان برای مترو و ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس مصوب شده بود، در پایان سال گذشته برای چهار ماه دیگر تمدید شد تا شهرداری بتواند از این فرصت استفاده کند.

از اوراق مشارکت مصوب سال ۱۳۹۷ نیز شهرداری تهران تنها توانست ۱۳۰۰ میلیارد تومان را منتشر کند و بفروشد که خریدار ۹۱۰ میلیارد تومان از آنکه بانک آینده بود، نیمی از این مبلغ هفته گذشته به حساب شهرداری واگذار شد و نیمی دیگر (۴۵۵ میلیارد تومان) همچنان به حساب شهرداری واریز نشده است.

  خبر خوش حناچی درباره 

راه‌اندازی خط 10

در تحولی دیگر، پیروز حناچی، شهردار تهران گفت: به زودی بخش اول خط 10 مترو از میدان کتابی به سمت منطقه 22 ساخته می‌شود.

حناچی در مراسم بهره‌برداری از 2 رام قطار مترو که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: ظرفیت کارخانجات واگن‌‌سازی تهران و کلانشهرها بسیار بالا است و ساخت واگن در کشور و کاهش وابستگی به خرید قطعات خارجی مترو مسیری راهبردی است که در حال پیگیری آن هستیم.

وی افزود: علاوه بر خرید 105 دستگاه واگن که در دستور کار قرار گرفته و 105 واگن داخلی در مرداد قطعات آن در داخل آماده شده که به زودی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شهردار تهران ادامه داد: قرارداد خرید 630 واگن با طرف چینی انجام شده و با پیگیری سفارت چین در ایران این مساله نیز مدنظر قرار دارد و دولت هم اقدامات لازم را در این راستا انجام خواهد داد.

حناچی با اشاره به اینکه بیکاری در شرکت واگن‌سازی تهران باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده است، گفت: تلاش‌هایی انجام خواهیم داد که بیشتر از قبل سفارشات ساخت واگن را با شرکت‌های داخلی داشته باشیم. وی اظهار کرد: مقدمات آغاز ساخت خط 10 مترو نیز فراهم شده و ساخت بخش اول این خط از میدان کتابی به منطقه 22 به زودی رسماً آغاز می‌شود. بارگذاری‌ها در این منطقه سنگین بوده و متناسب با حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار نگرفته است که ان‌شاءالله با افتتاح این خط شاهد رفع مشکلاتی در حوزه 

حمل و نقل خواهیم بود.

   پیگیر ساخت قطار ملی برای مترو هستیم

علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران نیز در مراسم بهره‌برداری از دو رام قطار مترو که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: این دو رام قطار جدید مربوط به آخرین قرارداد 10 رام قطار بوده که در سال 97 با ال سی بانک مرکزی قطعات آن از خارج کشوربه ایران آمد.

وی افزود: پس از آن، قطارهای جدید از گمرک بندرعباس ترخیص شد، البته در مهر و آبان 97 فقط 85 درصد قطارها ترخیص شد و 15 درصد این قطعات ترخیص آن منوط به تسویه حساب با گمرک بود.

مدیرعامل شرکت متروی تهران گفت: سرانجام در سال 98 با مساعدت و پیگیری معاونت مالی شهرداری و سازمان امور مالیاتی ترخیص کامل انجام گرفت.

امام گفت: از سال 98 هم مونتاژ قطعات صورت گرفت و امروز دو رام قطار برای استفاده در خط 6 و 7 مترو به چرخه مدار قطارها افزوده شد.

وی اظهار کرد: پروژه ساخت قطار ملی هم با همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری را دنبال می‌کنیم که به زودی در مرداد نمایشگاه آن برگزار می‌شود و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال یک رام قطار ملی آماده کنیم. انعقاد قرارداد 105 واگن جدید را پیگیر هستیم و انشالله در سال‌جاری این قرارداد هم منعقد خواهد شد.

   مترو تهران 1450 واگن دارد

معاون حمل و نقل وترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه مترو تهران در حال حاضر 1450 واگن دارد، گفت: به همین تعداد و حتی بیشتر کمبود واگن داریم.

به گزارش فارس، سیدمناف هاشمی معاون 

حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم بهره‌برداری از 2 رام قطار جدید مترو که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: کارخانه واگن‌سازی برای اینکه با 350 مهندس و پرسنل برپا باشد، باید اقداماتی را انجام دهیم و تلاش داریم گره مختصری هم که در بحث قرارداد 105 واگن پیش آمده هر چه زودتر برطرف و با چینی‌ها به توافق برسیم و از این طریق سال آینده شاهد ورود واگن‌های بیشتر به چرخه مترو باشیم.

وی گفت: در حال حاضر بیش از 1450 واگن در مترو تهران فعال است و به همین تعداد و حتی بیشتر کمبود واگن داریم. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری با 50 درصد ظرفیت مترو به دلیل کمبودها و کسری واگن فعالیت دارد و این در حالی بوده که با دو رام قطار جدید که امروز به چرخه مترو افزوده شد سالانه 4 میلیون مسافر جابه‌جا می‌شوند. هاشمی گفت: در صورتی که بتوانیم در خصوص تأمین واگن که بیش از 1500 مورد است اقدامات لازم را انجام دهیم پوشش حداکثری در جابه‌جایی مسافران خواهیم داشت.

وی گفت: در ارتباط با قرارداد 630 واگن نیز پیگیری‌ها در حال انجام است و ان‌شاءالله اقداماتی نیز در این راستا هر چه سریع‌تر صورت می‌گیرد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: دو رام جدید قطار هم که امروز به بهره‌برداری رسید در خط 6 و 7 مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

   هر واگن مترو 20 میلیارد تومان

در تحولی دیگر، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران که در یک نشست خبری مجازی سخن می‌گفت، با اشاره به کمبود 3 هزار واگن در مترو پایتخت، اظهار کرد: شهرداری 200 هزار میلیارد تومان برای تکمیل خطوط و تأمین تجهیزات نیاز دارد. به گفته محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر، مترو تهران حدود 200 هزار میلیارد تومان برای تکمیل خطوط و تجهیز آنها نیاز دارد. زمانی واگن‌های مترو 5 میلیارد بود و اکنون قیمت هر واگن به 20میلیارد تومان رسیده است که قیمت قبلی مربوط به زمان‌های دوری نیست و حدود 2 سال پیش است.  

وی با اشاره به اینکه هر قطار مترو 7 واگن دارد، گفت: 140 میلیارد تومان خرید یک قطار برای مترو هزینه دارد.  رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر کمبود 3 هزار واگن مترو داریم که هزینه خرید آن بیش از 60 هزار میلیارد تومان می‌شود. قطعا با بودجه شهرداری نمی‌توان این هزینه را تأمین کرد و دولت باید از شهرداری تهران و کلانشهرها در این راستا حمایت کند.


 

ارسال نظر