چه خبر از طرح ساخت 6 میلیون آپارتمان؟

۱۳۹۹/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۹۹۰
چه خبر از طرح ساخت 6 میلیون آپارتمان؟

گروه راه و شهرسازی|

در شرایطی که بنا به قول برخی از اعضای کمیسیون عمران مجلس یازدهم انتظار می‌رفت در این هفته، طرح ساخت 6 میلیون آپارتمان طی 6 سال از سوی کمیسیون یاد شده به هیات رییسه مجلس تقدیم شود، اما به نظر می‌رسد به دلیل احتراز اعضای کمیسیون عمران از شتاب و عجله، و باقی ماندن مباحثی در خصوص تعیین منابع مالی، طرح موسوم به مسکن انقلاب در هفته یا هفته‌های آتی در صحن علنی مجلس بررسی و تصویب خواهد شد.

سید البرز حسینی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به جلسه روز گذشته وزیر راه و شهرسازی با کمیسیون یادشده اظهار کرد: کمیسیون عمران در حال بررسی طرح مربوط به ساماندهی بازار مسکن (ساخت 6 میلیون آپارتمان طی 6 سال) است. این طرح از حساسیت بالایی برخوردار است. کمیسیون قصد داشت تا در این هفته این طرح را نهایی و به صحن مجلس ارایه دهد اما هنوز مباحثی در خصوص تعیین منابع مالی این طرح مطرح است و ما قصد نداریم با عجله این طرح را تصویب کنیم. وی تاکید کرد: بحث مربوط به تامین زمین در این طرح نهایی شده است. وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه‌ای را امضاء کردند که بر اساس آن اراضی حریم شهرها که می‌تواند زمین ارزان برای ساخت مسکن را تامین کند از سوی وزارت کشاورزی به وزارت راه و شهرسازی داده می‌شود. حسینی گفت: برای حل مسائل مالی این طرح نیز ما به دنبال وام و تجهیزات مالی با نرخ پایین هستیم و همچنان رایزنی در خصوص تامین منابع مالی ادامه دارد. از سوی دیگر از آنجایی که این طرح از حساسیت بالایی برخوردار بوده و سطوح مختلف جامعه را در بر می‌گیرد در یکی از جلسات آتی کمیسیون، رییس مجلس شورای اسلامی نیز دعوت خواهد شد تا ایشان نیز در جریان جزئیات قرار گیرند. سپس این طرح به صحن مجلس ارایه می‌شود. در این طرح سعی شده همه موارد لازم دیده شود.

    اختصاص ۲۵۰۰ هکتار زمین 

در همین رابطه، محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: طبق موافقت‌نامه بین وزیر جهاد کشاورزی و وزیر راه و شهرسازی بیش از۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین‌ در حریم شهرها برای تولید مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد.

رضایی کوچی اظهار کرد: پروژه‌های عمرانی کشور

 به رغم محدودیت‌هایی که وجود دارد، فعال هستند. البته ما بنا داریم برای سال آینده منابع مالی را افزایش دهیم. او با اشاره به اولویت‌های مهم در طرح مسکنی مجلس افزود: ‌۳ اولویت در تهیه مسکن نقش دارند؛ نخست زمین ارزان است که متاسفانه زمین در کشور ما گران است. بر همین اساس طبق موافقت نامه‌ای که بین وزیر جهاد کشاورزی و وزیر راه و شهرسازی انجام شد، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی در حریم شهرها برای تولید مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد. به گزارش «تعادل»، تسهیلات ارزان قیمت و کاهش هزینه‌های بیمه، مالیات، خدمات نظام مهندسی، ‌پروانه ساخت و .... در کنار زمین ارزان قیمت، ‌محورهای سه گانه طرح ساخت 6 میلیون آپارتمان طی 6 سال را تشکیل می‌دهند. رضایی با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید پرداخت وام مناسب برای تهیه مسکن اقشار متوسط به پایین همکاری کنند، توضیح داد: البته برای تهیه مصالح ساختمانی مانند سیمان و میلگرد هم که نقش مهمی در ساخت مسکن دارند با وزارت راه و شهرسازی توافق شده تا مصالح ارزان در اختیار تولیدکنندگان و مردم قرار بگیرد. به گفته رییس کمیسیون عمران مجلس تعامل خوبی بین دولت و مجلس برای تهیه مسکن ارزان قیمت برای اقشار متوسط به پایین جامعه در حال انجام است.

    همصدایی دولت و مجلس 

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به اینکه تکمیل مدل‌های مالی مسکن و پروژه‌های عمرانی وزارت راه و شهرسازی در تعامل با مجلس تکمیل می‌شود بر همصدایی و حمایت سایر قوا با دولت برای تولید مسکن و رفع مشکلات موجود دراین بخش تاکید کرد. وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس گفت: در بحث مسکن، با تمهیداتی که در بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ها انجام شده است شاهد تحرک‌بخشی به امر تولید مسکن در سالجاری در این بافت‌ها هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مشکل زمین در این مقطع زمانی برای تولید مسکن و بازسازی بافت‌های فرسوده حل شده است، افزود: با حل مشکل زمین در بافت‌های فرسوده و حاشیه شهرها، این امیدواری وجود دارد تا نوسازی بافت‌های حاشیه‌ای با سرعت انجام شود.  عضو کابینه دولت دوازدهم توضیح داد: طرح ملی مسکن با مدل‌های گوناگونی تامین مالی خواهد شد که هم‌اکنون نیز در حال اجراست. درعین حال، این مدل‌ها با طرحی که در مجلس پیشنهاد شده است می‌تواند نیاز جامعه به مسکن را تامین کند و التهابات حباب گونه بخش مسکن را که در حال حاضر شاهد آن هستیم، از بین ببرد. اسلامی بر حمایت همگانی و همصدایی در تولید مسکن و رفع مشکلات این بخش بین دولت و مجلس و سایر قوا تاکید کرد و افزود: طرح اقدام ملی مسکن راه‌حل مثبت و موثری است که از طریق آن مردم می‌توانند ثمره تلاش دولت را مشاهده کرده و با ثبت‌نام‌هایی که انجام شده است از مزایای اجرای این طرح، بهره‌مند شوند.

     تصویب کلیات طرح مالیات  بر خانه‌های خالی 

در تحولی دیگر، دیروز اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به کلیات طرح مالیات بر خانه‌های خالی رای دادند.  محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام این خبر به ایسنا گفت: کلیات طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (مالیات بر خانه‌های خالی) در دستور کار جلسه سه‌شنبه کمیسیون اقتصادی قرار گرفت که با اکثریت آراء به تصویب رسید.جزییات این طرح در جلسات آینده کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد.  به گزارش «تعادل»، دوفوریت طرح مالیات بر خانه‌های خالی در جلسه علنی روز (یکشنبه ۲۲ تیرماه) مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود. بر اساس این طرح، ‌قرار است، ‌از کلیه واحدهای مسکونی که طی 12 ماه گذشته خالی بوده‌اند، در سال اول، دو برابر ارزش اجاره آن به عنوان مالیات اخذ شود. این رقم در سال‌های بعدی 50درصد افزایش خواهد یافت.

 

ارسال نظر