مخالفت با ساخت برج در پادگان 06

۱۳۹۹/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۹۵۱
مخالفت با ساخت برج در پادگان 06

گروه راه و شهرسازی|

در شرایطی که به گفته محسن هاشمی، ‌رییس شورای شهر تهران توافق شهرداری با ارتش بر سر احداث بوستان در پادگان 06 مسکوت مانده است، حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه انجام ساخت و ساز  در پادگان 06 پیوست اجتماعی و ترافیکی ندارد، گفت: این پادگان باید تبدیل به پارک و مرکز گردشگری شود.

به گزارش «تعادل»، روز یکشنبه رییس شورای شهر در صحن علنی این شورا در واکنش به تذکر علی اعطا درباره بوستان ارتش، به نقل از پیروز حناچی، شهردار تهران اعلام کرد که این توافق مسکوت مانده است چرا که ارتش احساس غبن کرده است. خلیل‌آبادی اما در گفت‌وگو با فارس، درباره موضوع ساخت و ساز در پادگان 06 و توافق شهرداری با ارتش تصریح کرده است: روز یکشنبه محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران اعلام کرد که ارتش از توافق با شهرداری منصرف شده است ولی غلامحسین محمدی رییس مرکز ارتباط با رسانه شهرداری تهران پس از این اظهارنظر آقای هاشمی گفت، توافق با ارتش در مورد پادگان 06 منتفی نشده است. وی افزود: پس از این موضوع محسن هاشمی اصلاحیه‌ای در مورد خبر منتشر شده به نقلش به رسانه‌ها ارسال و اعلام کرد این قضیه به صورت قطعی منتفی نشده است. این عضو شورای شهر تهران گفت: البته به‌طور کلی اعضای شورای شهر نسبت به انجام بارگذاری و ساخت و ساز در پادگان 06 اعتراض دارند و در این زمینه چندین بار به شهردار تهران نیز تذکر داده شده است. خلیل آبادی گفت: منطقه‌ای که پادگان 06 در آن قرار گرفته پر تراکم بوده و در صورت بارگذاری در آن آشفتگی ترافیکی در منطقه ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر جمعیت زیادی در این پادگان وجود ندارد و ترددها بسیار اندک است، ‌گفت: ‌بهتر است واگذاری زمین جهت ساخت و ساز به ارتش در بیرون از تهران یا محدوده دیگری که امکان ساخت و ساز وجود دارد، انجام گیرد. این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: انجام ساخت و ساز و بارگذاری در پادگان 06 به هیچ عنوان پیوست اجتماعی و ترافیکی ندارد و به صلاح نیست. خلیل‌آبادی اظهار کرد: زمانی مطرح کردیم باید پادگان‌ها به خارج از شهر منتقل شود و اکنون با شرایطی مواجه شده‌ایم که شهرداری تمایل دارد ساخت و ساز در این محل انجام دهد. وی گفت: ‌به نظر ما پادگان 06 باید جهت ارایه خدمات عمومی تغییر کاربری دهد به‌طور مثال بخشی از آن تبدیل به بوستان، پارک یا مرکز گردشگری شود. این عضو شورای شهر تهران گفت: فضاهای شهر متعلق به مردم است و ساخت برج‌های بلند در پادگان 06 به صلاح نیست و نقض قرض محسوب می‌شود.

    تذکر 6   عضو شورا

به گزارش «تعادل»، پیش از این، محمدجواد حق‌شناس، الهام فخاری، احمد مسجدجامعی، حسن خلیل‌آبادی، حجت نظری و علی اعطا در نشست علنی 2 تیرماه جاری در تذکری به شهردار تهران در خصوص موضوع پادگان 06، خواستار ضرورت اصلاح مصوبات و توافقات در رابطه با پادگان 06 شدند. در آن جلسه، ‌حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران که مسوولیت قرائت این تذکر را در صحن شورا داشت، در بخشی از این تذکر گفت: چندی قبل سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی پس از بررسی‌های لازم در کمیسیون مربوطه در پاسخ استعلام وزارت راه و شهرسازی، به درستی مخالفت صریح کمیسیون را با طرح پیشنهادی به دلیل تبعات نامطلوب آن برای شهر را اعلام و درخواست می‌کند کل 50 هکتار در اختیار شهر قرار گیرد و از بارگذاری‌های مذکور جلوگیری شود. رونوشت نامه برای شهردار هم ارسال می‌گردد. اما متاسفانه شهرداری تهران و شورای عالی شهرسازی و معماری ایران توجهی به این مخالفت و هشدارها در انجام توافق و تصویب مصوبات مربوطه نداشته‌اند. حق شناس همچنین به دیگر تبعات این واگذاری از منظر شورای عالی شهرسازی کشور اشاره کرده واضافه کرد: بر اساس مطالعات عارضه سنجی ترافیکی، هرگونه بارگذاری در محدوده پادگان 06 حتی با اتخاذ همه تدابیر ممکن حائز اثرات نامطلوب و بعضا غیر قابل جبران بر ترافیک محورهای اطراف، خصوصا محور پاسداران با سطح سرویس اشباع وفوق اشباع خواهد بود. به گفته وی، درنهایت این کمیته پیشنهاد کرده است، برای انجام این کار از کمک‌های دولت، تامین زمین معوض از منابع دولتی یا شهرداری، یا انتقال حق توسعه بر سایر اراضی متعلق به ارتش، و حتی مکاتبه با ستاد کل نیروهای مسلح به منظور مساعدت در این خصوص استفاده شود. حق شناس تاکید کرد: به‌رغم نقد جدی به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، باید گفت مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری در این خصوص نیز شرط لازم و نه کافی برای انجام چنین توافقی میان شهرداری و ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده است و اساس صدور مجوز انجام چنین توافقی بر عهده شورای شهر است. حال اینکه تاکنون هیچ مجوزی از طرف شورای شهر بدین منظور صادر نشده و اساسا چنین موضوعی از سوی شهرداری در شورا طرح نشده است. این عضو شورای شهر ادامه داد: منافع شهر و شهروندان حکم می‌کند، به گونه‌ای عمل شود که منجر به تفکیک و خرد شدن این میراث تاریخی و فرهنگی و طبیعی نشود، تا از تبعات اجتماعی و ترافیکی و زیست محیطی جبران‌ناپذیر جلوگیری به عمل‌آید. وی در ادامه و با اشاره به نتیجه این امر بر مبنای موارد مطرح شده، گفت: به نظر می‌رسد در صورت وجود تبعات ترافیکی، زیست محیطی و فرهنگی و اجتماعی ناشی از اجرای این طرح، که پیش بینی آن دور از ذهن نیست، باید این پرسش را مطرح کرد که آیا تبعات ترافیکی جمعیتی، زیست محیطی و فرهنگی اجتماعی اقدام فوق، با امتیازات به دست آمده از آن، مبنی بر ایجاد بوستان 35 هکتاری و تعطیلی پادگان غلبه ندارد؟ وی تاکید کرد: در نهایت در صورت عدم امکان جهت اقدامات فوق الذکر، تجدید نظر جدی در میزان بارگذاری  همچنین کاربری‌های مترتب بر آن مطالبه می‌گردد، به گونه‌ای که در سطح 15هکتاری سهم ارتش، غلبه با کاربری‌های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری باشد و نه کاربری‌های مسکونی، اداری و تجاری. 

 

ارسال نظر