ترازنامه بهاری شهرداری؛ 54 درصد درآمد، 58 درصد هزینه

۱۳۹۹/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۹۱۲

گروه راه و شهرسازی|

 سیدحسن رسولی، در دویست و بیست و ششمین جلسه شورای شهر تهران گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران و ارزیابی میزان انطباق آن با بودجه مصوب را در خرداد ماه و سه ماهه سال ۱۳۹۹ ارائه کرد.

او درباره عملکرد حساب درآمد و هزینه سه ماه، اظهار کرد: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب موظف بوده، در برش عملکردی سه ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف 7 هزار و 643 میلیارد تومان اقدام کند. طی این دوره سه ماهه مبلغ 4 هزار و 168 میلیارد تومان معادل ۵۴ درصد درآمد کسب شده است.  وی ادامه داد: از کل درآمد سه ماهه (4 هزار و 168 میلیارد تومان) مبلغ یک هزار و 263 میلیارد تومان معادل ۳۰ درصد آن درآمد پایدار و ۷۰ درصد آن درآمد ناپایدار است. خزانه‌دار شورای شهر تهران درباره عملکرد هزینه‌ای سه ماهه، نیز گفت: در این دوره، شهرداری اجازه داشته حداکثر تا سقف اعتبار مصوب به مبلغ 6 هزار و 556 میلیارد تومان هزینه کند. طی دوره مذکور مبلغ 3 هزار و 799 میلیارد تومان (۵۸ درصد) هزینه در دفاتر ثبت شده است. از این مبلغ 9.99 درصد به صورت پرداخت‌های نقدی است و 0.1 درصد آن غیرنقدی است. بدیهی است این شاخص نمایانگر میزان ثبت رویدادهای هزینه‌ای در دفاتر مالی بوده و آثار دیگری بر آن مترتب نیست.

     عملکرد بودجه‌ای ضعیف نیست

زهرا نژادبهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی دیروز این شورا، در واکنش به گزارش ارایه شده از تحقق بودجه شهرداری تهران در سه ماهه اول امسال گفت: من سه سوال اصلی دارم. سوال اصلی این است که آیا میزان تحقق بودجه سه ماهه امسال با بودجه محقق شده سه ماهه اول سال 98 مقایسه شده است یا خیر. نژادبهرام گفت: در سه ماهه اول سال 98 میزان 4.4 هزار میلیارد تومان بودجه محقق شد که این عدد در سه ماهه اول سال 99 عددی حدود 4.1 هزار میلیارد تومان بوده است که به نظر خیلی کم به حساب نمی‌آید. عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: من هم معتقدم که ما علیرغم اطلاع از شرایط کرونا بودجه را به جای انقباضی انبساطی بستیم، اما سوال این اینجا است که آیا ضرورتی دارد که در حال حاضر بودجه را تغییر داده و انقباضی ببندیم؟ وی تصریح کرد: سوال دیگر این است که با توجه به کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی حدود 20 میلیارد تومانی که قرار بود به حمل و نقل عمومی برای نوسازی و پیشبرد پروژه‌های تخصیص یابد تخصیص نیافته است و حالا راهکار و چاره چیست؟

    تصویب کلیات 2 لایحه با اکثریت آرا

کلیات دو لایحه تعیین بهای خدمات پاسخ به استعلامات مراجع قضایی و انتظامی در تصاویر دوربین‌های کنترل ترافیکی و آیین نامه موضوع ماده ۷ مصوبه تامین منابع مالی پایدار آتش‌نشانی در نشست دیروز شورای شهر به تصویب رسید. در دویست و بیست و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران لایحه تعیین بهای خدمات پاسخ به استعلامات مراجع قضایی و انتظامی در خصوص تصاویر دوربین‌های کنترل ترافیک شهر تهران و لایحه شهردار تهران درباره ایین نامه موضوع ماده ۷ مصوبه تأمین منابع مالی پایدار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مورد بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت و اعضا پیشنهادات خود را در این خصوص مطرح کردند. اعضای شورای شهر با لایحه تعیین بهای خدمات پاسخ به استعلامات مراجع قضایی و انتظامی در خصوص تصاویر دوربین‌های کنترل ترافیک شهر تهران به همراه تمامی ماده واحده‌هایش موافقت کردند و این لایحه به تصویب رسید اما دو پیشنهاد بهاره آورین مبنی بر اینکه برای دریافت تصاویر دوربین‌های مداربسته که بر روی یک لوح فشرده در اختیار مراجع قضایی تجدید نظر شود چراکه مبلغ مشخصی از درخواست‌کنندگان اخذ می‌شود اما لوح فشرده ضد محیط زیست است و اینکه در میزان دسترسی به تصاویر دوربین‌های ترافیکی شرکت‌های استارت آپی و شرکت‌های حقیقی و حقوقی مستثنی شوند رأی نیاورد. لایحه دوم که با ارایه گزارش از سوی رییس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بررسی‌اش آغاز شد، مربوط به آیین نامه موضوع ماده ۷ مصوبه تأمین منابع مالی پایدار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بود که به رأی گذاشته شد و اعضای شورا با ۱۵ رأی موافق آن را به تصویب رساندند. در این لایحه صدراعظم نوری پیشنهاد داد شهروندان تهرانی به شکل اختیاری ساختمان خود را مورد پایش ایمنی در مقابل آتش‌سوزی قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه برای ساختمان‌ها (کمترین متراژ) تا ۵۰۰ متر ۳۰ هزار تومان برای هر ماه و برای ساختمان‌های بالای ۲۰۰ هزار متر هزینه ماهانه ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است اظهار داشت: به این ترتیب با هزینه اندکی ساختمان‌ها از سوی سازمان آتش‌نشانی مورد پایش قرار می‌گیرند و در زمان وقوع حادثه به دلیل اتصال به سامانه آتش‌نشانی خدمت رسانی با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

 

ارسال نظر