ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۳۷۵

   کاهش یک میلیون نفری مسافران اتوبوس در پایتخت

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اعلام اینکه خطوط ۹ گانه تندرو، ستون فقرات ناوگان اتوبوسرانی پایتخت را تشکیل می‌دهند، گفت: در این میان، خط یک که غرب و شرق تهران را به هم وصل می‌کند و خط ۷ که شمال و جنوب تهران را به هم متصل می‌کند، دو خطی هستند که بیشترین تعداد مسافران را جابه‌جا می‌کنند. به گزارش ایلنا، محمود ترفع با تاکید بر اینکه تعداد مسافران اتوبوس بعد از اعلام بازگشت شرایط به وضعیت عادی و نسبت به دوره قرنطینه افزایش یافته است، افزود: با این وجود، در حال حاضر تعداد مسافران اتوبوس نسبت به سال گذشته حداقل یک میلیون نفر کاهش داشته و به یک سوم همین ایام در سال ۹۸ رسیده است. وی با اشاره به اینکه سال گذشته، ناوگان اتوبوسرانی تهران روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا 2 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کرد، اظهار کرد: این میزان در حال حاضر به ۶۲۰ هزار مسافر رسیده است که ۳۰ تا ۴۰ درصد آمار جابه‌جایی اتوبوس در مدت زمان مشابه سال گذشته است و نشان‌دهنده کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی مسافران اتوبوس است. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اعلام اینکه در حال حاضر، تعداد مسافران در برخی خطوط آنقدر کاهش داشته است که فعالیت در این خطوط برای شرکت‌های بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست، خاطرنشان کرد: اگر دولت به هر علت نمی‌تواند به تعهدات خود برای تامین اتوبوس مورد نیاز ناوگان اتوبوسرانی تهران عمل کند، انتظار داریم حداقل نسبت به کمک مادی به شرکت واحد برای جبران بخشی از ضرر و زیان این شرکت اقدام نماید.

     جریمه رانندگان قانون‌مدار

علی‌رغم اینکه معاون شهرداری تهران اعلام کرده که طرح ترافیک در دوران کرونا از ساعت ۸ تا ۱۶ اجرا می‌شود و رانندگان می‌توانند از ساعت ۱۴ یک خروج رایگان از محدوده طرح داشته باشند، اما تمام رانندگانی که از ساعت ۱۴ اقدام به خروج از طرح کرده‌اند، جریمه شده اند! به گزارش تسنیم، اجرای طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا در ایام کرونایی منجر به سردرگمی شهروندان تهرانی شده است و این مساله گلایه‌های برخی شهروندان را در پی داشته است. نحوه و زمان اجرای طرح ترافیک و همچنین اطلاع‌رسانی شهرداری تهران در ماه‌های گذشته تا جایی پیش رفت که برخی از اعضای شورای شهر تهران نیز نسبت به این روند انتقاد کردند.اما سرانجام طرح ترافیک در تهران بعد از لغو حدود 3 ماه به دلیل جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در ناوگان حمل و نقل عمومی، از شنبه 17 خرداد ماه با موافقت ستاد مبارزه با کرونا آغاز شد.  در حال حاضر در سایت «تهران من» ساعت مجاز خروج از محدوده طرح 14 و 30 دقیقه اعلام شده که این زمان با آنچه مسوولان شهرداری اعلام کرده‌اند، کاملا متفاوت است و همین مساله، جریمه شدن بسیاری از شهروندان تهرانی را در پی داشته است. انتظار می‌رود شهرداری تهران ضمن پاسخگویی درباره چرایی این ناهماهنگی که منجر به تضییع حقوق شهروندان شده، هر چه سریعتر نسبت به بخشودگی این جرایم اقدام کند.

   توسعه مسیرهای دوچرخه در تهران

مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترفیک شهرداری تهران از توسعه مسیرهای دوچرخه در تهران خبر داد.

هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد توسعه دوچرخه در تهران گفت: در بودجه سال جاری معاونت حمل و نقل، حدود 300 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه و بهسازی پیاده روها که در کنار آن مسیر دوچرخه نیز طراحی شده، در نظر گرفته شده است که این مهم به مناطق 22 گانه ابلاغ شده است. وی با تاکید براینکه در سال جاری اتفاقات خوبی در حوزه توسعه و ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در تهران رخ خواهد داد، افزود: در حوزه معاونت عمرانی نیز برای توسعه پیاده راه‌ها و پیادروسازی با اختصاص مسیر دوچرخه 500میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که اگر بتوانیم این دو اعتبار را برای به‌سازی پیاده‌روها و توسعه مسیرهای دوچرخه صرف کنیم گام مهمی در این راستا برداشته می‌شود. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: بعد از ایجاد زیرساخت‌های کافی در مناطق 22گانه، تمامی راهکارها برای ترویج این مدترافیکی که هم برای سلامتی و هم برای فاصله اجتماعی مناسب است را به کار می‌گیریم.

   لغو تسهیلات حمل و نقلی‌ها 

در صورت تعدیل نیرو 

محمد اسلامی، ‌وزیر راه و شهرسازی از آمادگی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های حمل و نقل آسیب‌دیده از ویروس کرونا در ماه جاری خبر داد.

به گزارش مهر، اسلامی اظهار کرد: این شرکت‌ها که شامل شرکت‌های حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای هستند و موسسات خصوصی زیرمجموعه آنها پس از معرفی اکثرا پیامک‌هایشان را از وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی دریافت کردند و با دستور رییس‌جمهور باید مبالغ تسهیلاتشان را در تیرماه از بانک‌های عامل دریافت کنند. او تصریح کرد: اگر مشاهده شود که شرکتی نیروهای کاری خود را تعدیل یا برکنار کرده است تسهیلاتی که به آنها داده شده و امتیازاتشان لغو می‌شود و تصمیمات دیگری برای آنها اتخاذ خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پس از حمایت از خانواده‌ها اکنون نوبت پرداخت تسهیلات به مشاغل آسیب پذیر از کرونا رسیده است، گفت: اکنون رانندگان اتوبوس‌های بین شهری، می‌توانند ۶ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت از بانک‌های عامل دریافت کنند. وی افزود: همزمان شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای می‌توانند ۱۲ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند تا با پرداخت بیمه کارکنان خود، مشاغل شأن را حفظ کنند و کسی بیکار نشود.

    نانوایی دوستدار محیط زیست 

در مناطق ۲۲گانه تهران 

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: یکی از اقدامات شهرداری تهران برای کاهش مصرف پلاستیک، اجرای طرح «نانوایی دوستدار محیط زیست» در سطح مناطق ۲۲گانه است. به گزارش تسنیم، شینا انصاری با اشاره به رویکرد اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اظهار کرد: در پی مصوبه اردیبهشت ماه سال 1388 شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر کاهش استفاده از کیسه پلاستیکی و ظروف یک‌بار مصرف و جایگزین کردن مواد قابل بازیافت غیرپلاستیکی در مجموعه شهرداری تهران، اقدامات متعددی در سال‌های اخیر صورت گرفته است. به گفته انصاری، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در راستای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی صورت گرفته، اجرای طرح «نانوایی دوستدار محیط زیست» در سطح مناطق 22گانه است. انصاری افزود: به همین منظور، کیسه‌های پارچه‌ای در تعدادی از نانوایی‌های سطح مناطق 22 گانه شهر تهران توزیع شده و فرهنگسازی استفاده از آنها به عنوان جایگزین مناسب کیسه‌های پلاستیکی، از طریق کانون محیط زیست محلات به‌طور مستمر در حال اجرا است. وی همچنین بهره‌گیری از ظرفیت خیرین محیط زیست و همچنین کارآفرینان را از دیگر محورهای این طرح برشمرد. مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار خاطرنشان ساخت: تاکنون با پیگیری‌های مستمر کارشناسان محیط زیست در مجموعه شهرداری تهران و دیگر حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، تعداد 146 نانوایی در سطح مناطق 22گانه به‌طور فعال در حال اجرای این طرح هستند.

 

ارسال نظر