هشدار درباره دگردیسی فرسایشی باغات طرشت

۱۳۹۹/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۳۱۲

گروه راه وشهرسازی|

در نشست دیروز شورای شهر تهران، شورایاری‌های منطقه ۲ به همراه شهردار این منطقه حضور یافتند و گزارش کاملی از چالش‌ها و توانمندی‌های فرهنگی و اجتماعی این منطقه را ارایه دادند و برخی از اعضای شورا نیز در واکنش به این گزارش نظرات خود را اعلام کردند و نسبت به تغییر کاربری و تخریب مویرگی باغات طرشت هشدار دادند. همچنین بررسی طرح حریم آثار هنری نیز مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادات اعضای شورا بررسی شد.

آرش حسینی میلانی، ‌رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در جریان دویست و بیست و دومین جلسه شورای شهر تهران پس از استماع گزارش رابط شورایاری منطقه ۲ گفت: در محدوده باغات طرشت انتظار می‌رود مصوبه خانه باغ اجرایی شود و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در باغات به نحو مناسب توسط شهرداری منطقه اجرا شود چرا که در صورت اجرایی نشدن شاهد تخریب مویرگی و کوچک شدن باغات خواهیم بود. این در حالی است که گزارش‌های واصله حاکی از آن است که باغات طرشت به صورت فرسایشی در حال تغییر کاربری هستند. میلانی همچنین با اشاره به وجود پارک پردیسان در این منطقه گفت: پردیسان محدودیت‌هایی برای ساخت و ساز دارد تا تنوع زیستی آن حفظ شود اما خدماتی که در این مکان به شهروندان ارایه می‌شود باید گسترش یابد. هنوز از نظر روشنایی مشکلاتی در پردیسان وجود دارد و نیازمند مشارکت شورایاران محلات اطراف در زمینه حفاظت و بهره‌برداری از این دارایی مهم هستیم‌.

   ساخت و ساز غیرمجاز در فرحزاد و طرشت

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: باید هرچه سریعتر جلوی بارگذاری در دره حسنک، فرحزاد و باغات طرشت گرفته شود.  زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز در جلسه دیروز این شورا بر جلوگیری از ساخت وساز غیرمجاز در دره فرحزاد و باغات طرشت تاکید کرد و گفت: گزارش‌های متعددی از ساخت و سازهای غیرمجاز در این محدوده داریم که باید جلوی آنها گرفته شود.

   پروانه ساخت برای باغ برره صادر نشده است

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز درخصوص تغییر کاربری برخی باغات از جمله باغ برره در منطقه ۲ گفت: اکنون هم هیچ پروانه‌ای صادر نشده و حقوق مکتسبه‌ای نیز ایجاد نشده است و بارگذاری‌ها باید مطابق دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری انجام شود. محمد سالاری با اشاره به مطرح شدن تغییر کاربری برخی باغات از جمله باغ برره گفت: شورای پنجم همچنان بر موضع خود ایستاده که این باغات حفظ شوند و اکنون هم هیچ پروانه‌ای صادر نشده و حقوق مکتسبه‌ای نیز ایجاد نشده است.

   تذکر درباره تغییر کاربری اراضی بوستان  ولایت

زهرا نژادبهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران نیز دیروز در نشست علنی این شورا درخصوص تغییر کاربری ۷۰ هکتار از اراضی ۳۵۰ هکتاری بوستان ولایت و دریافت سند مالکیت توسط یک نهاد به شهردار تهران تذکر داد. 

به گفته نژادبهرام، رویکرد مدیریت شهری حفظ فضاهای سبز است. او با بیان اینکه در محدوده بوستان ولایت اقدامات موثری در دوره قبلی صورت گرفت که به صورت ابتر باقی مانده است، تصریح کرد: تاکنون بیش از ۶ مطالعه درباره این بوستان صورت گرفته که هیچکدام مورد استفاده قرار نگرفته است.  دغدغه و نگرانی از اینجا شروع می‌شود که عدم ورود مدیریت شهری به ساماندهی بوستان ولایت منجر به این شده است که یکی از نهادها اقدام به دریافت سند مالکیت برای ۷۰ هکتار از این مجموعه ۳۵۰ هکتاری از محدوده اراضی قلعه مرغی می‌کند. نژادبهرام گفت: از شهردار تهران انتظار می‌رود در دفاع از حقوق شهر و شهروندان و اهتمام به اجرای دقیق بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تبدیل کل اراضی مذکور که در طرح تفصیلی ملاک عمل تهران نیز در زیر پهنه G111 (پارک‌های ویژه) قرار گرفته، به فضای سبز و باز اقدامات لازم را به عمل آورد. نژاد بهرام افزود: متاسفانه  به‌رغم پیگیری کمیته شهرسازی و کمیسیون شهرسازی و معماری برای تهیه طرحی با رویکرد یکپارچه، شهرداری تهران پیشنهاد برگزاری مسابقه ایده مفهومی برای اراضی مذکور را مطرح نموده که با توجه به حساسیت شرایط کنونی و وجود نگرانی بابت تکه تکه شدن اراضی و پیدا شدن مدعیانی برای دریافت جواز ساخت و ساز و همچنین وجود مطالعات متعدد و مکرر در این زمینه، منطقی به نظر نمی‌رسد.

   منطقه مال‌ها و گودهای رها شده 

احمد مسجدجامعی، ‌عضو شورای شهر تهران نیز در نشست علنی دیروز این شورا گفت: در منطقه دو، ۵۵ مجتمع تجاری فعال است و مجوز ساخت ۵۰ مجتمع دیگر هم صادر شده است، چرا در مورد تأثیر مجتمع تجاری و مال‌ها بر روند زندگی مردم تاکنون بررسی انجام نداده‌ایم. مسجدجامعی با بیان اینکه منطقه ۲ را می‌توان منطقه مال و گودهای رها شده نامید، اظهار کرد: سال گذشته که بازدیدی از این منطقه داشتم ۳۵ گود رها شده در این منطقه وجود داشت و باید تعیین تکلیف شوند.  او همچنین به محلات اسکان غیررسمی در منطقه ۲ نیز اشاره کرد و گفت: نگاه شهرداری به این محلات همیشه حذفی بوده است، اما یک بار برای همیشه باید در مورد این محلات تصمیم‌گیری شود.

 


هاشمی: در ماجرای ملک جماران به روحانی ظلم شد

محسن هاشمی، رییس شورای شهر، دیروز در حاشیه نشست علنی این شورا در خصوص ساخت‌وساز در نهاد ریاست‌جمهوری در جماران گفت: شهرداری می‌توانست در این رابطه بهتر عمل کند و عجله در تخریب باعث ایجاد سوءتفاهماتی شد. هفتاد هزار پرونده کمیسیون ماده ۱۰۰ که چهل درصد آن مربوط به تخریب است، اجرایی نشده و این کار اگرچه قانونی بود، می‌توانست با تدبیر بهتری عمل شود به ویژه آنکه حناچی خود عضو هیات دولت است‌. این ملک شخصی نبوده و به نهاد ریاست‌جمهوری تعلق داشت و قرار بود به دفتر نهاد ریاست‌جمهوری تبدیل شود، سال‌ها پیش‌تر وقتی آقای خاتمی رییس‌جمهور بود تا زمانی که آپارتمان‌شان ساخته شود، در آن سکونت داشت؛ به نظر من در این رابطه به روحانی ظلم شد.

 

ارسال نظر