ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۲۷۲

معاون شهردار: دنبال پولی کردن شهر نیستیم

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه شهرداری به دنبال پولی کردن شهر نیست، گفت: اگر اجرای طرح ترافیک فقط بُعد اقتصادی داشت، ما از آن می‌گذشتیم. مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با مهر درباره اینکه آیا اصرار بر اجرای این طرح در روزهای کرونایی از سوی شهرداری، این فرض را که شهرداری تهران به دنبال پولی کردن شهر است، قوت نمی‌بخشد، گفت: روشی که شهرداری تهران برای طرح ترافیک به کار برده است، به خودی خود نشان‌دهنده این مساله است که شهرداری به دنبال پولی کردن شهر نیست. وی با یادآوری این نکته که طرح‌های گذشته به نسبت روش حاضر اقتصادی‌تر به نظر می‌رسد، گفت: پیش از این متقاضی ورود به محدوده طرح ترافیک، کارتی را به رقم مشخصی تهیه می‌کرد و ممکن بود تا پایان سال از آن استفاده نکند اما شهرداری منفعت خودش را از آن می‌برد. هاشمی با تاکید بر اینکه نگاه شهرداری در اجرای طرح ترافیک، بر پایه احترام به شهروندان است ابراز داشت: به این ترتیب کسانی که از محدوده طرح ترافیک استفاده می‌کنند، در حد نیاز می‌توانند از کارت‌های شناور استفاده کنند. وی افزود: به همین دلیل سقف استفاده از طرح ترافیک و محدوده ترافیکی هوا، نشان می‌دهد که خیلی اقتصادی به این موضوع پرداخته نشده است.

ایجاد 2 محور  فرهنگی- تاریخی در تهران

پیاده‌راه شهریار با حضور شهردار تهران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران به بهره‌برداری رسید. در این پیاده راه که در پهنه خیابان رودکی و خیابان حافظ قرار دارد، دو مجموعه فرهنگی مهم اعم از تالار وحدت و تئاترشهر قرار دارد. به گزارش ایسنا، پیروز حناچی، شهردار تهران در آیین بهره‌برداری از پیاده‌راه شهریار در جمع خبرنگاران گفت: یکی از خصیصه‌های این پیاده‌راه این است که برای معلولان به عنوان یک فضای عمومی شهری مناسب‌سازی شده است. این پروژه یک هفته به دلیل این مناسب‌سازی به تعویق افتاد اما خوشبختانه این کار انجام شد. وی افزود: توصیه این است که افرادی که به اینجا می‌آیند با توجه به نزدیکی این محل به دو ایستگاه مترو طبیعتا باید بدون خودرو در اینجا حاضر شوند. به جهت مقایسه این پروژه شاید بتوان این پروژه را در مقیاس کوچک طبقه‌بندی کرد اما به لحاظ تأثیرگذاری فرهنگی قطعا از نقش بسزایی برخوردار است. شهردار تهران در خصوص برنامه‌های شهرداری تهران برای احداث گذرهای مشابه و فعالیت دستفروشان در پیاده‌راه شهریار گفت: فضاهایی که چنین کیفی می‌شوند عرضه هر نوع محصولی در آنها تحت ضوابط انجام خواهد شد. ممکن است در مقاطع زمانی شاهد فعالیت دست‌فروشان در این محدوده باشیم اما قطعا این فعالیت تحت ضابطه‌ای خاص خواهد بود و این فضا بخش کوچکی از پروژه بزرگی تحت عنوان محور رودکی است. حناچی در خصوص پله‌برقی‌های سطح شهر و احداث و راه‌اندازی آنها نیز اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در شرایط تحریم وجود دارد پله‌برقی‌ها هستند به ویژه پله‌برقی‌هایی که برند هستند. با این وجود هماهنگی با سازندگان داخلی انجام شده و در حال حل این مشکل هستیم که گزارش آن را به شهروندان ارایه خواهیم کرد. وی ادامه داد: تهران براساس طرح تفصیلی و جامع یک محور فرهنگی-تاریخی دارد که از لاله‌زار نو آغاز و به انتهای بازار ختم می‌شود. طبق برنامه مصوب شهر تهران این محور در دستور کار قرار گرفته و محور دیگری به عنوان محور فرهنگی-تاریخی در ری نیز از چشمه‌علی تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در دستور کار است.

فقط ۱۰ گروه شغلی  اجازه استفاده از پیاده‌رو را دارند

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران درباره جزییات لایحه ساماندهی پیاده‌روها توضیحاتی را مطرح کرد. به گزارش تسنیم، سید علی مفاخریان با اشاره به لایحه ساماندهی پیاده‌روها اظهار کرد: این لایحه فقط به 10 گروه شغلی با رعایت ضوابط تعیین‌شده اجازه بهره‌برداری از پیاده‌روها را می‌دهد. همچنین بخش زیادی از پیاده‌روهای شهر تهران هم‌اکنون در تصرف واحدهای صنفی است و افراد سودجو بدون رعایت هیچ ضابطه‌ای از آن بهره‌برداری و حقوق شهروندان را تضییع می‌کنند؛ بنابراین تصویب و اجرای لایحه ساماندهی پیاده‌روها به مدیریت بهتر فضاهای شهری می‌انجامد. وی تصریح کرد: با توجه به لایحه مستثنا شدن شهرداری از قانون مالک و مستأجر مصوب 59 و تبصره 6 ماده 96 قانون شهرداری‌ها، پیاده‌روها در حوزه اختیارات شهرداری تهران است و شهرداری و شورای شهر مجاز به تعیین تکلیف نسبت به وضعیت محورهای پیاده‌رو هستند. مفاخریان گفت: فاز مطالعاتی برای آیین‌نامه اجرایی این لایحه در حال انجام است تا طی آن شناسایی ظرفیت‌ها، ارزیابی عملکرد بهره‌برداران، آسیب‌شناسی شرایط موجود و ارایه پیشنهادهای کارآمد به‌دقت بررسی شود.  مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به اینکه 4 هزار واحد صنفی در شهر تهران فعال‌اند که کمتر از 1500 واحد صنفی مخاطب لایحه ساماندهی پیاده‌روها می‌شوند، افزود: واحدهای صنفی متقاضی، باید درخواست خود را برای بهره‌برداری از این طرح به کمیته اجرایی ارایه کنند. کمیته اجرایی پس از وصول تقاضا از سوی واحدهای صنفی، از محل بازدید و با بررسی ظرفیت آن منطقه، همین‌طور ارزیابی وضعیت پروانه کسب متقاضی درباره این درخواست تصمیم‌گیری می‌کند.

 

ارسال نظر