ورود «همشهری» و «شهروند» به بورس کلید خورد

۱۳۹۹/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۰۶۶
ورود «همشهری» و «شهروند» به بورس کلید خورد

گروه راه و شهرسازی|

اعضای شورای شهر تهران طرح «تسهیلات تشویقی حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا» و لایحه «تعیین ارزش معاملاتی ساختمان» را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

به گزارش «تعادل»، طرح تسهیلات تشویقی حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در شهر تهران، پیش از ارایه لایحه بسته محرک اقتصادی از سوی شهرداری تهران تقدیم شورا شد و با توجه به همپوشانی بخشی از بخش‌های این طرح با لایحه ارسالی شهرداری، شورا ابتدا لایحه شهرداری را تصویب کرد.

مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: امروز این طرح با بازنگری به طرح «حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا» تغییر نام پیدا کرد و در دستور کار شورا قرار دارد. فراهانی تصریح کرد: تاکید لایحه شهرداری بر بازار ساختمان و بازار پول بود اما تاکید این طرح بر بازار سرمایه و ایجاد ظرفیت برای جهش تولید و رونق کسب و کارها پس از پایان دوره فراگیری کرونا قرار گرفته است. او افزود: در این طرح بر ظرفیت‌های عرضه سهام شرکت شهروند در بورس، عرضه سهام موسسه همشهری در بورس، استفاده از ظرفیت شرکت سهامی عام، استفاده از ظرفیت صندوق سرمایه‌گذاری ETF، استفاده از ظرفیت صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری بر پایه قوانین بازار سرمایه و ظرفیت‌های بورس تاکید شده است. وی ادامه داد: همچنین در حوزه حمایت از کسب و کارها و پیمانکاران شهرداری فراهم کردن امکان فعالیت کسب و کارها تا ساعت ۲ بامداد با هماهنگی مراجع 

ذی صلاح، پیش بینی تخفیف برای تبلیغات صنفی صنوف و مشاغل در صورت پرداخت نقدی بدهی‌ها و…از دیگر اقدامات پیش بینی شده در این طرح است. رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران اظهار کرد: برای درک اثرات کرونا بر تامین مالی شهرداری تهران، کتاب «پاندمی کرونا و تامین مالی شهرداری تهران» را در این ایام تهیه کردم که خوشبختانه همزمان با رسیدگی این طرح مراحل چاپ آن به پایان رسید، در دسترس شما همکاران عزیز قرار دارد و امیدوارم با رای شما عزیزان به کلیات و مواد این طرح شاهد گام برداشتن در مسیر مولدسازی دارایی‌های شهرداری و تسهیل جهش تولید با فراهم کردن زمینه‌های فعالیت کسب و کارهای خرد در دوران پایان فراگیری کرونا باشیم.

بر اساس این گزارش، در نهایت اعضای شورای شهر تهران کلیات طرح مذکور را مورد تصویب قرار دادند. پس از تصویب کلیات، حجت نظری عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داد: از آنجایی که در مصوبه دیگر شورا، به ورود موسسه همشهری و سایر شرکت‌ها به بورس تأکید شده، بند مذکور از طرح خارج شود اما با این پیشنهاد مخالفت شد. حسن رسولی عضو دیگر شورای شهر تهران در ادامه پیشنهاد داد که ورود همشهری و شهروند به بازار بورس حداکثر یک ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این مصوبه اتفاق بیفتد که این پیشنهاد به تصویب رسید. 

 ‌

    زمان اصلاح جریمه‌های ساختمانی؟

دیروز همچنین لایحه «چگونگی تعیین ارزش معاملاتی ساختمان» در شورای شهر بررسی شد. بهاره آروین، عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی این لایحه با اشاره به اینکه باید جرایم ساختمانی بر مبنای آخرین اصلاحی عوارض در نظر گرفته شود، گفت: در لایحه مذکور، محاسبه جریمه را بر مبنای سال ۹۸ در نظر گرفته‌اند. من پیشنهاد می‌دهم زمانی که عوارض به روز می‌شود، مطابق با آن، جریمه نیز اصلاح شود و عوارض به روز شده، پایه محاسبه جریمه‌ها قرار گیرد. محمد سالاری در واکنش به این پیشنهاد گفت: پیشنهاد می‌دهم اگر ارزش معاملاتی ملک تغییر کرد، جریمه نیز تغییر پیدا کند. حسن رسولی نیز در واکنش به چنین پیشنهادی اظهار کرد: من از این پیشنهاد حمایت و همچنین تأکید می‌کنم که همه مصوبات شورا برای تعیین میزان عوارض و جریمه‌ها تا پیش از زمان محاسبه به روز جریمه و عوارض، کان لم یکن تلقی شود و معیار، آخرین مصوبه تعیین عوارض باشد. حجت نظری عضو دیگر شورای شهر تهران گفت: پیشنهاد می‌دهم که برای برخی از سال‌ها که قیمت عوارض مانند امسال خارج از عرف است، به‌طور جداگانه لایحه‌ای برای تصویب به شورا ارسال شود. در نهایت اعضای شورای شهر تهران با ۱۸ رأی با این پیشنهاد موافقت کردند. در ادامه آروین پیشنهاد دیگری را درباره افزایش ضریب جریمه مطرح کرد. وی گفت: در لایحه شهرداری تهران ضریب محاسبه جریمه k1.5 بوده است که کمیسیون شهرسازی و معماری آن را به k1کاهش داده است. کمیسیون باید توضیح دهد که دلیل این کاهش چه بوده و من پیشنهاد می‌دهم که ضریب آن به k2 افزایش پیدا کند. در ادامه عبدالرضا گلپایگانی در واکنش به این پیشنهاد گفت: ما ابتدا ضریب k2 را لحاظ کردیم اما آن را کاهش داده و عدد k1.5 را در نظر گرفتیم تا هم بازدارندگی داشته باشد و هم برای افرادی که ناخواسته مرتکب تخلف شده‌اند یا در جهت تثبیت موقعیت ساختمان خود بر مبنای طرح تفصیلی تلاش می‌کنند، مشکل ایجاد نکنیم. در نهایت اعضای شورای شهر تهران با محاسبه ضریب k1.5برای جرایم تخلفات ساختمانی موافقت کردند.

     لزوم برخورد جدی با به‌کار‌گیری کودکان کار

نایب رییس شورای شهر تهران نیز در نشست علنی دیروز شورای شهر گفت: شهرداری تهران با جدیت بیشتری نسبت به قطع همکاری با پیمانکارانی که کودکان را به کار می‌گیرند و همچنین معرفی آنان به مراجع صلاحیت‌دار قضایی اقدام کند. سید ابراهیم امینی، نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران که در غیاب محسن هاشمی ریاست صحن علنی شورا را بر عهده داشت، در ابتدای دویست و بیستمین جلسه صحن علنی این شورا گفت: روز ۱۲ ژوئن، روز جهانی علیه کار کودک است که به ابتکار سازمان بین‌المللی کار نامگذاری شده است. متأسفانه سال‌ها است که شهر تهران به ویژه در زمینه جمع‌آوری پسماند با مشکل تعداد زیاد کودکان کار و زباله‌گرد دست به گریبان است و طی این سال‌ها هیچ اقدام جدی و پایداری برای مقابله با این پدیده مذموم که قلب هر انسانی را به درد می‌آورد از سوی مراجع ذی صلاح که شهرداری تنها یکی از آنهاست صورت نگرفته است.

امینی افزود: اگرچه شهرداری تهران و موسسات خیره در سال‌های اخیر نسبت به راه‌اندازی و یا حمایت از مدارس ویژه کودکان کار اقدام کرده‌اند و جای تشکر دارد، اما بدون شک ناکافی است و تا زمان ریشه‌کنی این پدیده هیچ اقدامی مطلوب و قابل قبول نیست. خصوصاً این روزها که گسترش ویروس کرونا در جامعه خطرات کودک کار و خصوصاً زباله گردی را دو چندان نموده، لازم است سازمان بهزیستی، وزارت کشور، شهرداری، بنیاد مستضعفان و دیگر نهادهای مرتبط دست به دست هم داده، با تشکیل کارگروه مشترک و با اتخاذ تصمیمات مناسبی در جهت ریشه‌کنی این پدیده شوم عمل کنند و شهرداری تهران نیز با جدیت بیشتری نسبت به قطع همکاری با پیمانکارانی که کودکان را به کار می‌گیرند و همچنین معرفی آنان به مراجع صلاحیت‌دار قضایی اقدام کند.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر ادامه داد: رویداد دیگر، ۱۴ ژوئن روز جهانی اهداکنندگان خون است که در حال حاضر در این روز قرار داریم. در فواید اخلاقی و بهداشتی و تأثیرات مثبت اهدای خون بر سلامتی سخن‌های زیادی گفته شده است و همگی بر آن واقفیم، اما این روزها با گسترش ویروس کرونا متأسفانه همان طور که سازمان انتقال خون نیز بارها اعلام کرده، ذخایر خونی کشور به حداقل رسیده است. امینی گفت: بنابراین این روز فرصت مناسبی است تا افرادی که امکان اهدای خون دارند با مراجعه به مراکز انتقال خون نسبت به این عمل ارزشمند اقدام کنند. و البته امید است که در طول سال و به تناوب هموطنان عزیزِ دارای شرایط، نسبت به انتقال خون اقدام نمایند.

     ۲۷ اهداکننده خون به ازای هر تهرانی

در تحولی دیگر، محمدرضا مهدی زاده، مدیر کل انتقال خون استان تهران که در صحن علنی شورای شهر تهران حضور یافته بود، اعلام کرد: به ازای هر هزار شهروند در تهران۲۷ اهداکننده خون وجود دارد که براساس استانداردهای جهانی می‌توانند ما را در تامین فرآورده‌های خونی به مقصود برساند. او در ابتدای صحبت‌های خود گفت: بیش از ۱۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی پایتخت روزانه با تامین خون از سوی مراکز دوازده گانه انتقال خون در نقاط مختلف تهران کار خود را برای نجات جان بیماران انجام می‌دهند.

مهدی‌زاده با بیان اینکه به ازای هر هزار شهروند در تهران ۲۷ اهداکننده خون وجود دارد، ادامه داد: این یک آمار مطلوب است و بر اساس استانداردهای جهانی می‌توانند ما را در تامین فرآورده‌های خونی به مقصود برساند. مدیر کل سازمان انتقال خون استان تهران با بیان اینکه انتقال خون استان تهران یک واسطه امانتدار است، گفت: این سازمان منطبق بر فرهنگ انسان دوستی است.  او با بیان اینکه پیچیدگی زیادی در کار وجود دارد، اظهار کرد: در این زمینه نیاز به کمک مدیریت شهری داریم تا از ظرفیت‌های تبلیغاتی جهت افزایش اهدا کنندگان و داوطلبین برخوردار باشیم. او با بیان اینکه چهار مرکز اهدای خون در پایتخت وجود دارد تصریح کرد: با هم افزایی می‌توان در مناطق دیگر هم پایگاه احداث کرد. مهدی‌زاده تاکید کرد: باید شرایطی فراهم شود تا تبلیغات در پشت بلیت‌ها و بیلبوردها برای اهدای خون با هدف جان بیماران صورت بگیرد. مهدی‌زاده ادامه داد: انتظار داریم تسهیلات دیگری برای اهداکنندگان خون نیز که در سال حداقل دوبار خون اهدا می‌کنند لحاظ کنید. او با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۳۰۴ هزار واحد خون دریافت شده تصریح کرد: در تهران ۶ میلیون نفر قادر به اهدای خون هستند که آماری پایین‌تر از سطح سرانه است و نیاز است فرهنگ‌سازی‌هایی درباره آن‌صورت گیرد.

مدیرکل سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه همکاری مشترک با شهرداری تهران در روزهای شیوع کرونا سازمان انتقال خون را مجاب به ایجاد یک راهبرد مشترک با شهرداری کرد، گفت: عملیات نجات جامعه در غالب اهدای خون مساله مهمی است و فرصت خدمتگذاری در این جایگاه یک فرصت و لطف الهی برای ما است. 

 

 

ارسال نظر