آزادسازی زمین‌های نظامی پایتخت کلید خورد

۱۳۹۹/۰۳/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۷۹۱
آزادسازی زمین‌های نظامی پایتخت کلید خورد

گروه راه و شهرسازی|

آیین آغاز عملیات احداث بوستان بزرگ ارتش در محدوده خیابان پاسداران، روز شنبه، ۱۷ مردادماه با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، جمعی از امرا و فرماندهان ارتش و نیروهای مسلح و مسوولان شهر تهران در محل بوستان تازه تاسیس ارتش (پادگان ۰۶) برگزار شد.

 بوستان ۳۵ هکتاری ارتش در قلب خیابان پاسداران قرار دارد. بوستانی‌که سال‌ها است مردم آن را به نام پادگان ۰۶ ارتش می‌شناسند، قرار است پس از انجام کار‌های آماده‌سازی، در‌های نرده‌ای آبی رنگش به روی مردم باز شود و اهالی پاسداران که بوستانی ندارند، صاحب پارکی ۳۵ هکتاری شوند.

تغییر کاربری و واگذاری این پادگان ‌به شهرداری تهران و تبدیل آن به بوستانی در شرق تهران با پیگیری شورای عالی شهرسازی و معماری و پس از سال‌ها انجام شد.

  حداقل سطح اشغال در ۳۰ درصد پادگان۰۶

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در این مراسم تاکید کرد: در ۳۰ درصد محدوده پادگان ۰۶ که در اختیار ارتش قرار گرفته حداقل سطح اشغال در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، اسلامی گفت: اگر نگاه حاکم گذشته در خصوص این محدوده ادامه پیدا می‌کرد قطعا نمی‌توانستیم به جمع‌بندی امروز برسیم.

وی افزود: اینکه در این فضا به موجب قانون محیطی در اختیار داشته باشیم که برای ارایه خدمات به شهروندان در اختیار شهر قرار بگیرد قطعا حاصل جلسات و پیگیری‌های متعدد بود و امیدواریم این خدمات ارزشمند به شهروندان ارایه شود.

اسلامی ادامه داد: در ۳۰ درصدی که از این محدوده در اختیار ارتش قرار می‌گیرد حداقل سطح اشغال در نظر گرفته شده است تا در کنار بوستانی که احداث می‌شود بخش مورد استفاده ارتش نیز نقش آفرین باشد و به عنوان محیطی مسکونی و خدماتی در کنار این بوستان ارایه خدمات داشته باشد.

وی تاکید کرد: قطعا می‌توانیم این الگو را به عنوان الگویی موفق در کل کشور تسری دهیم. موضوع مهمی که در فرآیند مدیریت شهری نقش آفرین است.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نقش مهم کمیسیون‌های ماده ۵ در مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: باید نقش این کمیسیون‌ها مورد توجه قرار گیرد. اگر توافق قبلی در خصوص این محدوده اجرایی می‌شد قطعا نمی‌توانستیم این خدمات را به شهروندان ارایه کنیم و امکان ایجاد چنین فضایی میسر نبود.

وی تاکید کرد: بارگذاری یک میلیون و خرده‌ای مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری نبوده و تا کنون موضوع این محدوده به این شورا نیامده بود و برای اولین بار این موضوع به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارجاع شد که تصمیم نهایی برای احداث این بوستان اتخاذ شد. امیدواریم این هدیه مبارک مردم عزیز تهران باشد. همچنین از فرماندهی معظم کل قوا و ارتش که این هدیه را به مردم تهران دادند قدردانی می‌کنیم.

  عدالت اجتماعی برقرار می‌شود

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز در این مراسم گفت: این اقدام با همکاری ارتش جمهوری اسلامی ایران فراهم شد، در این برنامه این مجموعه به ایستگاه مترو در اتوبان شهید صیاد شیرازی متصل خواهد شد و با اتصال به شبکه حمل و نقل عمومی عدالت اجتماعی برقرار خواهد شد.

شهردار تهران گفت: امیدوارم به زودی درباره پادگان جی نیز به این توافق برسیم.

حناچی افزود: تهران را در طول تاریخ به سه نکته آن می‌شناختند؛ ارتفاعات البرز، 240 میلیون متر مکعب آب که از دامنه‌های البرز جاری بود و همچنین به چنارستان‌های وسیع آن. چنار امام‌زاده یحیی (ع) یکی از آن چنارهاست. این مکان هم که در آن قرار داریم، یکی از باغ‌های باقیمانده در تهران است که به باغ سلطنت آباد معروف بود.

حناچی با بیان اینکه این پادگان در پهلوی اول شکل گرفت و یکی از قدیمی‌ترین برگ‌های شناسنامه ارتش است، افزود: شاید اینجا با ارزش‌ترین پادگانی است که به جهت وسعت و ارزش در کشور داریم، بنابراین اتفاقی

 که امروز می‌افتد از این جهت بسیار اهمیت دارد.

او ادامه داد: این پروژه به نفع شهروندان است و اگر پروژه‌ای را سیاست‌گذاران و سرمایه‌گذاران انجام دهند و نفع مردم را نبینند آن پروژه تبدیل به ناهنجاری می‌شود.

حناچی با تشکر از ارتش برای همراهی با مردم گفت: قبلا انتقال پادگان‌های 07 خرم آباد، پادگان ارومیه و غیره را مشاهده کردیم که در سراسر کشور با بزرگواری و مذاکره به نتیجه رسید و این مسیر ادامه خواهد یافت.

شهردار تهران درخصوص 30 درصد سطح اشغال در محوطه این پادگان گفت: 30 درصد سطح اشغال طبق توافق به دلیل وجود درختان کهنسال از سی درصد کمتر خواهد بود و سطح اشغال اختصاص داده شده خیلی کمتر از چیزی است که گفته می‌شود.

حناچی ادامه داد: در بخش 70 درصدی هم با مرمت ساختمان‌های قدیمی از حداکثر ساختمان‌های موجود استفاده می‌شود تا احداث جدیدی نداشته باشیم. شهردار تهران ابراز امیدواری کرد با حضور معماران و هنرمندان با ایجاد خلاقیت اینجا مثل مثل تپه‌های عباس آباد به مکانی برای گردشگری تبدیل شود.

او افزود: تلاش می‌کنیم نگاه مان را عوض کنیم و به جای بارگذاری سنگین با اقتصاد مبتنی بر فرهنگ این زمینه را برای مردم فراهم کنیم که نفع این فضای فیزیکی به همه برسد و خوب است دوستان بدانند بارگذاری در این فضا به 630 هزار متر مربع کاهش یافته و این با همکاری ارتش و نظرات کارشناسی ماده 5 و کمیته دبیرخانه شورا عالی بوده است. اتصال این مجموعه به مترو در مجاورت مترو صیاد ایجاد می‌شود.

حناچی ابراز امیدواری کرد که شهرداری با ارتش برای باز شدن پادگان جی در منطقه 13 تهران نیز به توافق برسد و گفت: به زودی آرزوی شهید ستاری را در ایجاد موزه پرواز در بوستان ولایت محقق خواهیم کرد.

  رضایت شهروندان را به دنبال دارد 

محسن هاشمی، رییس شورای شهر نیز در مراسم آغاز عملیات بوستان ارتش گفت: استفاده از چنین فضاهایی برای مردم رضایت شهروندان را به دنبال دارد و جو کار و تلاش در شهر افزایش می‌یابد و مردم فکر می‌کنند مسوولان به فکر مشکلات آنها هستند.

او ادامه داد: در تهران ۵ درصد از مساحت به پادگان‌های شهری اختصاص دارد که با قوانین به تصویب رسیده در مجلس و شورای عالی شهرسازی قرار است در اختیار مردم قرار گیرد.

او با اشاره به موانع زیادی که در این امر وجود دارد، گفت: تملک زمین و ساخت فصاهای جدید خارج از شهر از جمله موانع این اقدام است و با روشی که امروز در پیش گرفتیم توانستیم موانع را برطرف کنیم و امروز ثمره جلسات متعدد را می‌بینیم.

هاشمی با بیان اینکه ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار فضای نظامی در شهر تهران وجود دارد، گفت: هنوز نتوانستیم مکان‌های موجود را در اختیار مردم قرار دهیم و امیدواریم این مکان‌ها هرچه زودتر در اختیار مردم قرار گیرد. هاشمی با بیان اینکه فعالیت‌های اولویت محور و تحقق پذیر باید مد نظر شهردار تهران قرار گیرد، گفت: جلسات بسیار مهمی در این زمینه در نظر گرفته شده است و امیدواریم از یک سال باقی مانده از عمر شهرداری آن را به تحقق برسانیم.

او با بیان اینکه عمده‌ترین مساله شهر ترافیک و آلودگی هوا است، گفت: این مساله می‌تواند با توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی آن حل شود.

هاشمی با اشاره به اینکه به دلایل مختلف، فعالیت‌های توسعه‌ای، عمرانی و زیرساختی در این دوره مطابق انتظارات پیشرفت نداشته است، افزود: اما می‌توان از فرصت باقیمانده برای توسعه زیرساختها استفاده کرد. در حوزه پسماند، طرح جامع پسماند آماده شده و می‌توان با اجرای این طرح، سطح بهداشت وسلامت شهری را بهبود بخشید و معضلات جدی زیست محیطی و اجتماعی نظیر انباشت پسماند در آراد کوه، مافیای زباله وکودکان کار و بسیاری مسائل دیگر را ساماندهی کرد.

او گفت: در حوزه توسعه ناوگان اتوبوسرانی و واگن‌های مترو با مصوبه اخیر هیات دولت، می‌توان ناوگان اتوبوسرانی تهران را تا آغاز سال تحصیلی و پیک مسافر که با توجه به بیماری کرونا، بسیار می‌تواند خطرناک باشد توسعه داد و حدود 1500 دستگاه اتوبوس را وارد ناوگان کرد.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: در حوزه ساخت مترو، با توجه به اینکه سه دستگاه حفار TBM هم اکنون آماده فعالیت است، می‌توان با فعال کردن پروژه‌های خطوط 8 تا 12 مترو بدون نیاز به نقدینگی زیاد، رکود سه سال گذشته در ساخت مترو را پایان داد.

هاشمی همچنین به بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده نیز در صورت تعریف پهنه T در اطراف کریدورهای پرظرفیت حمل ونقل عمومی وبارگذاری مناسب، می‌توان هم ارایه خدمات به شهروندان را تسهیل و هم ترافیک و ازدحام وسایل نقلیه شخصی را کاهش داد وهم منابع را برای توسعه حمل ونقل ریلی فراهم کرد.

هاشمی گفت: ساختار بروکراتیک اداری کشور و شهرداری، طبیعتا دچار یک رخوت شده و برای راه انداختن آن به‌سوی توسعه، به انگیزه وتلاش جدی مدیران نیاز دارد، در غیرصورت این یک‌سال باقیمانده نیز به سرعت می‌گذرد و کارنامه قابل قبولی برای مردم نخواهیم داشت.


 

ارسال نظر