خسارت 1000 میلیارد تومانی کرونا به شهرداری‌ها

۱۳۹۹/۰۳/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۷۹۰
خسارت 1000 میلیارد تومانی کرونا به شهرداری‌ها

گروه راه و شهرسازی|

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، میزان اعتبارات مورد نیاز شهرداری‌ها برای جبران زیان‌ها و هزینه‌های مقابله با شیوع ویروس کرونا به شهرداری‌ها را بیش از یک هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. در همین حال، ‌انتشار تازه‌ترین آمار مربوط به صدور پروانه‌های ساختمانی در شهر تهران حاکی از آن است که طی دو ماهه نخست سال جاری، این شاخص نسبت به دوره مشابه سال قبل 27 درصد کاهش یافته و این در حالی است که از ابتدای سال 98 تا اول خرداد سال جاری (در یک دوره 14 ماهه) نسبت به دوره مشابه قبل از آن، تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره بیش از 52 درصد افت داشته است. از آنجا که درآمدهای ناشی از صدور پروانه‌های ساختمانی یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی شهرداری تهران به شمار می‌رود، افت 52 درصدی صدور پروانه ساختمانی حاکی از تضعیف شدید این منبع در آمدی و در مجموع کاهش درآمد شهرداری تهران ارزیابی می‌شود.

به گفته مهدی جمالی‌نژاد، رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، پس از انتشار ویروس کرونا و با برآوردهای اولیه در گام نخست برای جبران بخشی از هزینه‌های شهرداری‌ها ناشی از اقدامات صورت گرفته و کاهش درآمدها، اعتباری نزدیک به بیش از یک هزار میلیارد تومان بابت تاثیرات این بیماری در عرصه مدیریت شهری به شهرداری‌ها برآورد و به مبادی ذی‌ربط اعلام شد.

معاون عمرانی وزیر کشور اضافه کرد: علاوه بر برآورد خسارت‌ها، فهرست آسیب دیدگان در مدیریت شهری برای اعطای کمک‌ها و بسته‌های حمایتی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شد.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه با توجه به ضرورت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در جامعه سعی شد از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده شود، گفت: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تلاش کرده تا اقدامات لازم از سوی بیش از یک هزار و ۳۰۰ شهرداری و بیش از ۳۷ هزار دهیاری، با حمایت شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و همکاری مستمر با سایر دستگاه‌های اجرایی از طریق بسیج منابع، امکانات و تجهیزات مدیریت شهری و روستایی را فراهم کند.

به گفته وی، برای کنترل و پیشگیری ویروس کرونا، تمام امکانات هزار و ۴۴۰ ایستگاه آتش نشانی شهری با حدود ۲۲ هزار نفر نیرو درشهرها و ۹۰۰ پایگاه 

آتش نشانی روستایی با هزار و ۲۰۰ نفرنیرو در روستاها با محوریت دهیاری‌ها به کار بسته شده است.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، فراهم کردن زمینه تامین مایحتاج عمومی و نیازهای شهروندان در یک هزار و ۵۰ میدان میوه و تر بار در شهرهای کشور را از دیگر اقدامات مدیریت شهری در این دوران عنوان کرد و گفت: این اقدامات همچنان با جدیت ادامه دارد. جمالی‌نژاد همچنین بر لزوم اهمیت اجرای اقدامات پیشگیرانه در حوزه حمل و نقل عمومی شهری به خصوص اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها، قطار شهری و پایانه‌های مسافربری شهرداری‌ها تاکید کرد و توضیح داد: ضدعفونی روزانه ۷۱ پایانه مسافربری تحت مدیریت شهرداری‌های کشور، ۳۲۰ هزار خودرو ناوگان تاکسیرانی شهری، ۲۲ هزار دستگاه اتوبوس‌های درون‌شهری، یک هزار و ۸۸۵ دستگاه واگن قطار شهری فعال و ۲۱۵ ایستگاه قطارشهری که بخش بزرگی از آن در پایتخت است، در حال انجام است.

معاون وزیر کشور اظهار کرد: شهرداری‌ها به ویژه در بخش‌های آرامستان‌ها، مدیریت پسماندها،

 آتش نشانی و میادین میوه و تر بار؛ همپای مجموعه درمانی در صف نخست خدمت رسانی در زمینه پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در کشور قرار دارند.

  کاهش 52.8 درصدی صدور پروانه ساخت

در همین حال، عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد، صدور پروانه 52.8 درصد کاهش داشته است که از نظر درآمدی، شهرداری را با خطر جدی مواجه می‌کند و حتما باید در این زمینه راهکارهایی اندیشیده شود.

گلپایگانی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص تاثیر کرونا روی درآمدهای حوزه شهرسازی گفت: مقایسه آمار صدور پروانه در اسفندماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲۰ درصدی تعداد پروانه‌های صادر شده را نشان داد و این در شرایطی بود که در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن به‌طور متوسط در حدود 16.8 درصد کاهش تعداد صدور پروانه داشتیم که در اسفندماه این کاهش شدیدتر شد. 

او ادامه داد: کاهش درآمد نیز در این مدت قابل ملاحظه بود، چرا که در ایام پایانی سال مردم شتاب بیشتری برای دریافت پروانه دارند، اما در اسفند سال گذشته آمار کاهش محسوسی داشت. 

شورای شهر مهلت اعمال عوارض سال ۹۸ را تا پایان اردیبهشت سال ۹۹ نیز تمدید کرد و در شهرسازی سعی کردیم با غیرحضوری کردن بخشی از خدمات کار مردم را ساده‌تر کنیم و حضور فیزیکی مردم به حداقل ممکن برسد تا به ایمنی و جان شهروندان آسیبی وارد نشود.

گلپایگانی گفت: در فروردین و اردیبهشت افت تعداد پروانه خیلی بیشتر بوده است و بررسی صدور پروانه فروردین ماه تا ۱۶ اردیبهشت نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن نشان می‌دهد 52.8 درصد کاهش داشته است که از نظر درآمدی شهرداری را با خطر جدی مواجه می‌کند و حتما باید در این زمینه راهکارهایی اندیشیده شود و در این شرایط به شهرداری تهران نیز کمک شود. 

او با ابراز امیدواری نسبت به مراجعه مردم به شهرداری با فروکش کردن واگیری کرونا گفت: البته مراجعه غیرحضوری را در دستور کار قرار دادیم و سعی کردیم با استفاده از دفاتر خدمات الکترونیک پرونده‌هایی که درخواست دادند، اما منجر به صدور پروانه نشده است را شناسایی و به صورت غیرحضوری از طریق ارتباط دفاتر با مالکان کار را پیش ببریم. 

معاون شهردار تهران با اشاره به رکودی که کرونا روی ساخت و سازها ایجاد کرده است، گفت: کرونا رکودی بر ساخت و سازها حاکم کرده و آمار درخواست‌ها نیز کاهش یافته، از طرفی وضعیت اقتصادی عمومی نیز با چالش جدی مواجه کرده است که امیدوارم بتوانیم در شهرداری اثرات آن را در سال ۹۹ جبران کنیم. گلپایگانی گفت: در بسته محرک اقتصادی پیشنهاد جایزه خوش حسابی به میزان ۲۵ درصد برای پرداخت‌های نقد عوارض مطرح و به تصویب شورای اسلامی رسید و می‌تواند تحرکی ایجاد کند و امیدوارم با کمک همه نهادهایی که در اقتصاد کشور دخیل هستند، بتوانیم وضعیت ساخت و ساز را در شهر رونق دهیم، چرا که رونق ساخت و ساز باعث می‌شود، بخش قابل ملاحظه‌ای از جریان‌های اقتصادی به حرکت درآیند.

  جزییات کاهش صدور پروانه ساختمانی در پایتخت 

 در همین حال، مدیرکل اداره تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران از کاهش ۵۲ درصدی صدور پروانه در شهر تهران طی ۱۴ ماه اخیر خبر داد.

حامد سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد وضعیت ساخت و ساز در تهران در سال ۹۸ گفت: میزان پرونده‌های صادره در دو ماه اول سال ۹۸، در کل مناطق ۲۲گانه، ۱۲۶۷ مورد بوده است که در سال ۹۹ در بازه مشابه این تعداد به ۹۳۰ کاهش یافته است که شاهد کاهش ۲۷ درصدی صدور پروانه در دو ماهه اول سال جاری هستیم.

وی با بیان اینکه از لحاظ متراژ، تعداد متراژ پروانه‌های صادر شده در دوماه سال ۹۸، بیش از یک میلیون و ۷۲۸ هزار متر بوده است، اظهار کرد: این عدد در سال ۹۹ به یک میلیون و ۲۷۱ هزار متر مربع که حدود ۲۶ درصد کاهش در متراژ کل پروانه‌ها را شاهد هستیم.

سلیمی اظهار کرد: تعداد واحدهای مسکونی پروانه‌های صادره در سال گذشته ۹۱۹۲ واحد بوده؛ اما در سال جاری تعداد واحدهای مسکونی تنها ۷۱۳۲ واحد مسکونی بوده است که در این زمینه نیز شاهد کاهش ۲۲ درصدی تعداد واحدهای مسکونی پروانه‌های صادره در سال ۹۹ هستیم.

مدیر کل اداره تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران در مورد مناطق دارای بیشترین پروانه صادره نیز با بیان اینکه در سال ۹۸، منطقه ۱۵ با صدور ۱۱۷ پروانه در صدر جدول قرار دارد و در سال ۹۹ نیز باز هم منطقه ۱۵ با صدور مجوز ساخت ۸۷ واحد همچنان در صدر صدور پروانه قرار دارد، افزود: بعد از آن در سال ۹۸، منطقه۴ با صدور ۱۱۰ پروانه و امسال هم منطقه ۱۴ با صدور ۷۹ پروانه به رتبه دوم صعود کرده، البته در سال جاری منطقه چهار به مرتبه سوم تنزل یافته است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸، ضعیف‌ترین منطقه از لحاظ صدور پروانه منطقه ۶ با ۱۸ پروانه بوده اما امسال منطقه ۹ با صدور ۱۷ پروانه در صدر ضعیف‌ترین منطقه از لحاظ صدور پروانه قرار دارد، گفت: بعد از آن مناطق ۱۰، سه و ۹ نیز جزو مناطقی هستند که کمترین پروانه صادر شده را داشتند که البته در اواخر سال گذشته شاهد تغییر مدیریتی در منطقه 10 بودیم که این مساله بر روند صدور پروانه در این منطقه تاثیرگذار بوده است.

سلیمی افزود: بیشترین متراژ در سال ۹۸ را، مناطق ۲۰، ۲۲ و ۴ داشتند که در سال جاری در این شاخص مناطق ۵، ۴ و ۲۰ جزو سه منطقه‌ای هستند که بیشترین متراژ پروانه صادره در دو ماه اول سال ۹۹ را داشتند و مناطق ۱۶و ۱۰ نیز در سال جاری کمترین متراژ در پروانه‌های صادره را داشتند؛ اما لازم به یادآوری است که شاخص متراژ و تعداد همیشه نمی‌توانند شاخص عملکرد یک منطقه باشد چراکه متراژ یک پرونده صادره در مناطقی همچون ۲۲ ممکن است با کل متراژهای صادره در مناطق کوچک‌تر همچون ۱۵ و ... برابری کند و به همین دلایل هر منطقه باید نسبت به شرایط خود بررسی شود.

به گفته سلیمی، در کل شاهد کاهش ۵۲ درصدی صدور پروانه در شهر تهران در سال ۹۸ و دوماه اول سال ۹۹ هستیم.

مدیرکل اداره تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران در مورد چشم‌انداز ساخت و ساز در تهران با توجه به تصویب بسته‌های حمایتی در شورای شهر گفت: محدودیت و ممنوعیت‌هایی در ضوابط داشتیم که موضوع کرونا و شرایط بد اقتصادی مزید بر علت شد که شهرداری لایحه‌ای را تدوین کرد که با مساعدت حداکثری اعضای شورا مواجه شد که این مصوبه می‌تواند به باز شدن گره‌های صدور پروانه کمک کند و موانع را برطرف کند و از لحاط درآمدی تحرک ایجاد می‌کند.

وی افزود: با توجه به نوسانات بازار ارز، گرایش مردم به بورس، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و ... پیش بینی من این است که احتمالا در سال ۹۹ بتوانیم حداکثر حدود ۸۰۰۰ پروانه ساختمانی صادر کنیم که البته این عدد احتمالی، نسبت به کل آمار سال ۹۸ کمتر است.

 

ارسال نظر