ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۷۱۰

32 هزار پلاک در حریم  یا روی گسل‌های شهر تهران 

رییس کمیسیون شهرسازی شهر تهران با تاکید بر جلوگیری از شهرفروشی و رانت و فساد در حوزه مدیریت شهری، تغییر رویکرد در رویه‌های غلط گذشته را از دستاوردهای ارزشمند شورای شهر تهران در دوره پنجم خواند. به گزارش ایسنا، محمد سالاری در یک نشست خبری که با عنوان بررسی تاب آوری شهر تهران با بیان اینکه تاب‌آوری مهم‌ترین دغدغه و مساله مدیریت‌های شهری کشور است، گفت: مهم‌ترین اولویت ما در شورای شهر به عنوان پارلمان محلی موضوع تاب آوری تهران است اما اساسا این موضوع دارای ابعاد مختلف، متعدد و گسترده است که باید به‌صورت دقیق آن را بررسی کرد. وی با بیان اینکه بخشی از تاب‌آوری مربوط به کالبد شهر، ساختمان‌ها و تاسیسات شهری است اما نباید از ابعاد فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، روانی و غیره غافل شد، گفت: به همین دلیل است که معتقدیم مفهوم تاب آوری گسترده و جامع است و اگر دولت، حکومت یا شورای شهر بتواند در زمینه افزایش تاب آوری اقدامات خوبی انجام دهد قطعا این اقدامات، همه کارنامه کاری آنها را تحت تاثیر مثبت قرار می‌دهد. او در بخشی از این نشست خبری اظهار کرد: با توجه به نگرانی مردم و مسوولان در پی وقوع زلزله‌های اخیر تهران و مطرح شدن بحث‌هایی از فعال شدن گسل‌ها در تهران باید شهر تهران با وجود گسل‌های متعدد به عنوان یکی از نقاط پر مخاطره مورد توجه قرار بگیرد. ۹ درصد مساحت کشور ما در پهنه با خطر بسیار بالا، ۶۷ درصد مساحت کشور در پهنه با خطر بالا و تنها ۴.۵ درصد از مساحت کشور در پهنه با خطر کم قرار گرفته است، از این رو، باید رویکرد ما در مورد بحث زلزله تغییرات اساسی داشته باشد. ۳۲ هزار پلاک در حریم یا روی گسل‌های شهر تهران قرار گرفته که عمدتا ساختمان‌های بلندمرتبه همراه با بارگزاری‌های بسیار هستند که در این میان ۲۵۰۰ ساختمان بسیار مهم هستند و ۶۶ برج ۱۲ طبقه و بیشتر در همین میانه قرار گرفته است. کاری که در کمیسیون شهرسازی انجام دادیم این است که از دوره گذشته نقشه‌های گسلی را تدقیق کردیم. با طرح‌های تفصیلی و جامع و در همین راستا بخشنامه‌هایی نیز صادر شد که روی گسل‌ها، ساختمان‌های بلندمرتبه و بارگزاری‌های پرحجم انجام نشود.

استفاده از تمام ظرفیت نشسته اتوبوس‌ها مجاز شد

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: استفاده از تمامی صندلی‌ها و ظرفیت نشسته اتوبوس‌ها در شرایط کرونا بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مجاز است. به گزارش تسنیم، با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به منظور کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و حفظ سلامت مردم، مدیریت شهری نیز تدابیری برای اجرای این طرح در حمل و نقل عمومی به کار برد. شرکت واحد اتوبوسرانی نیز در این راستا اعلام کرد با توجه به اینکه از 23 فروردین دو سوم کارمندان در محل کار خود حاضر می‌شوند برای اجرای بهتر فاصله‌گذاری اجتماعی روی صندلی‌های اتوبوس‌‌ها را علامت‌گذاری کرد‌ه‌ایم تا شهروندان از آن استفاده نکنند و فاصله‌ها بهتر رعایت شود. حال با گذشت حدود 50 روز از اجرای این طرح و بهبود وضعیت پایتخت درخصوص شیوع ویروس کرونا، شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام کرد شهروندان می‌توانند از همه صندلی‌ها و ظرفیت نشسته اتوبوس‌ها استفاده کنند. محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در توضیح تصمیم جدید این شرکت، گفت: استفاده از تمام صندلی‌ها و ظرفیت نشسته اتوبوس‌ها در شرایط کرونا بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مجاز و به موازات این مجوز، بر‌مبنای آخرین پروتکل ابلاغی، استفاده تمامی مسافران اتوبوس از ماسک اجباری است. وی با اعلام اینکه بر این اساس، تا جای ممکن نباید مسافر سرپایی داشته باشیم، افزود: البته تحقق این موضوع  دشوار است.

تغییرات بنیادین در بهره‌برداری از کیوسک‌های پایتخت

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر از تغییر نحوه بهره‌برداری و ظاهر کیوسک‌های پایتخت خبر داد.  به گزارش فارس، سید علی مفاخریان، با تاکید بر اینکه کارکرد کیوسک‌های شهری باید پاسخ گوی نیاز شهروندان باشد، گفت: خدمات مورد انتظار شهروندان از کیوسک‌های موجود طی سالیان اخیر تغییر یافته است. در زمان واگذاری امتیاز بهره‌برداری از کیوسک‌ها، این واحدها بیشتر در زمینه مطبوعات فعال بودند؛ اما امروزه صاحبان رسانه‌ها و مخاطبان آنها از قالب نشریات چاپی به سمت فضای مجازی روی آورده‌اند. وی افزود: مسائلی از این دست باعث شده است که نیاز شهروندان برای سایر مصارف از کیوسک‌ها بیشتر باشد. بنابراین نوع فعالیت، بدنه کیوسک‌ها و نحوه قرارداد با بهره‌برداران نیاز به اعمال تغییر و تحولاتی دارد که هم‌اکنون یک کمیته علمی برای بررسی این موارد در حال مطالعه است. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با بیان اینکه بیش از سی سال از انجام آخرین تغییرات درباره کیوسک‌های شهری می‌گذرد، اظهار کرد: کمیته علمی در حال نیاز سنجی برای کاربردهای جدید کیوسک‌های شهری است و در حال حاضر مطالعات دقیقی برای شناسایی موارد مورد نیاز شهروندان در سطح جامعه شهری و محلی در حال انجام است. به زودی این موارد احصا و نتایج آن در طراحی بدنه و آیین نامه‌های بهره‌برداری لحاظ خواهد شد.  مفاخریان تصریح کرد: هم‌اکنون کانکس‌هایی با کاربری‌های متفاوتی در سطح شهر در زمینه مطبوعات، گل، بازیافت، اجاره دوچرخه جانمایی شده است که باید تجمیع شوند و در قالب یک معماری هماهنگ و هویت بخش به فعالیت خود ادامه دهند.


 

ارسال نظر