کنترل تخلفات ساختمانی از مبدا

۱۳۹۹/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۶۵۵
کنترل تخلفات ساختمانی از مبدا

گروه راه و شهرسازی|

در جریان دویست و شانزدهمین جلسه شورای شهر تهران بررسی لایحه «تعیین چارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون‌های داخلی مناطق» در دستور کار قرار گرفت و کلیات آن تصویب شد. در نشست دیروز شورای شهر همچنین محسن هاشمی، ‌رییس این شورا نسبت به ریاست محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران در مجلس شورای اسلامی واکنش نشان داد و آن را مثبت تلقی کرد.

محمد سالاری در توضیح لایحه «تعیین چارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون‌های داخلی مناطق» در صحن علنی شورای شهر گفت: شورای پنجم و به ویژه کمیسیون شهرسازی و معماری آن در راستای کاهش تخلفات مناطق ۲۲ گانه در حوزه شهرسازی و معماری مصوبات بسیار خوبی از جمله تعیین حدود اختیارات شوراهای معماری مناطق در فرایند صدور پروانه و صدور گواهی‌های ساختمانی داشته است.

او ادامه داد: در این شوراها تصمیمات فراتر از ضوابط ملاک عمل گرفته می‌شد که طی سال‌های گذشته شاهد حجم قابل توجهی از انحرافات جدی از طرح تفصیلی و ضوابط و اصول شهرسازی و معماری بودیم‌.

سالاری با بیان اینکه شورای پنجم مبتنی بر وعده‌های خود در راستای مبارزه با فساد و رانت و شفاف‌سازی چارچوب اختیارات شوراهای معماری مناطق را مشخص کرد، افزود: این اقدام به این منظور انجام شد تا تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای و امضاهای طلایی در فرایند مجوزهای ساختمانی حذف شوند و تصمیم‌گیری‌های این شوراها در چارچوب طرح تفصیلی و قوانین فرادست به صورت شفاف و در راستای حل مشکلات مردم انجام شود.

سالاری تصریح کرد: پس از تعیین حدود اختیارات شوراهای معماری این نگرانی به وجود آمد که این تخلفات به سمت نظارت فنی برود، از این رو، ما شهرداری تهران را ملزم کردیم تا طی لایحه‌ای چارچوب وظایف کمیسیون‌های داخلی را که مربوط به تصمیم‌گیری‌های حوزه‌های نظارت فنی، یعنی پس از صدور پروانه است را به شورای شهر ارایه دهد، این خواسته شورای شهر در تمام دوره‌های گذشته بوده اما شهرداری تمکین نمی‌کرد و اکنون ما از شهرداری تهران تشکر می‌کنم که این لایحه را ارایه داده است‌.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر با اشاره به اختیاراتی که توسط قوانین به شهرداری‌ها داده شده است، اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی قانون ماده 100 این است که پیشگیرانه نیست و تصمیمات کمیسیون‌های آن مربوط به اعاده و تعیین عوارض بعد از وقوع تخلف ساختمانی است و قانونگذار به شهرداری‌های کشور اختیار داده است که به تشخیص خود نسبت به ارسال تخلفات به کمیسیون‌های ماده 100 عمل کنند.

او اضافه کرد: با پیگیری‌های ما و همکاری شهرداری، در یک فضای کارشناسی و اقناعی و پس از برگزاری جلسات کارشناسی متعدد اختیارات کمیسیون‌های داخلی مناطق به موجب قوانین، مقررات و ضوابط طرح تفصیلی و مقررات ملی ساختمان و همچنین مصوبات گذشته شورای تهران و بخشنامه‌های بالادستی تعیین شد که این یک گام اساسی دیگر برای انتظام بخشی در حوزه نظارت فنی و کاهش جدی تخلفات ساختمانی و جلوگیری از اعمال سلایق شخصی است.

  سقف تصمیم‌گیری تا 500 متر مربع

سالاری در توضیح برخی از بندهای این لایحه گفت: در این لایحه اعضای کمیسیون‌های داخلی مشخص شده‌اند و شهردار منطقه مسوول اصلی تصمیمات کمیسیون داخلی است. در ماده دوم حدود اختیارات کمیسیون براساس مقررات و ضوابط طرح تفصیلی و مقررات ملی ساختمان و همچنین مصوبات گذشته شورای تهران تعیین شده است. بخشی از این اختیارات در خصوص تخلفات جزئی است که در مناطق صورت می‌گیرد که در گذشته تا ۵۰ متر مربع مجاز به تصمیم‌گیری بودند اما تا چند هزار متر مربع هم در این کمیسیون ها تصمیم‌گیری می‌شد اما اکنون سقف این تصمیم‌گیری را تا ۵۰۰ متر مربع برای مساحت‌های زیربنا تا ۱۰ هزار متر مربع تعیین کردیم و تصمیمات کمیسیون‌های داخلی نباید فراتر از این میزان برود.

او ادامه داد: حد و حدود را برای ارتفاع ساختمان‌ها تعیین کردیم‌. همچنین در ماده‌ای، فرایند و ساز و کار بررسی و تصمیم‌گیری و درخواست‌ها را مشخص کردیم و اگر تخلفی صورت گرفت شهرداری باید از تخلف ممانعت کند و تصمیم‌گیری‌ها در خصوص تعیین عوارض نیز شفاف و سیستمی باشد. شهرداری را مکلف کردیم تصمیمات کمیسیون‌ها پارامتریک و سنجش‌پذیر و از طریق سامانه‌های شهرسازی باشد.

سالاری افزود: کمیسیون‌های داخلی مناطق صرفا می‌توانند در چارچوب اختیارات تعیین شده تصمیم‌گیری کنند و شهرداری مکلف شد تا مازاد رسیدگی به مغایرت‌ها را به کمیسیون‌های ماده 100 ارجاع دهند.

بر اساس این گزارش، این لایحه با رای اکثریت اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

  2 تذکر به شهردار تهران 

زهرا نژادبهرام، عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران دیروز در نشست علنی این شورا نسبت به عملکرد شهردار تهران در خصوص نابسامانی در اجرای طرح ترافیک و واگذاری دستگاه زباله‌سوز به قم تذکر داد. نژاد بهرام با انتقاد از عملکرد شهرداری تهران در خصوص اجرای طرح ترافیک گفت: تکلیف شهروندان در استفاده ازطرح ترافیک هنوز مشخص نیست، شهردار تهران باید در خصوص آشفتگی ترافیکی پایتخت پاسخگو باشد. از روز شنبه بسیاری از شهروندان اطلاعی از اجرا نشدن طرح ترافیک نداشتند.

زهرا نژادبهرام در خصوص دادن دستگاه زباله‌سوز به قم گفت: آخرین اخبار دریافتی حاکی در خصوص دستگاه زباله‌سوز اهدایی دولت چین به کلان‌شهر تهران حاکی از آنست که با پیشنهاد و پیگیری جدی شهردار قم، این دستگاه زباله‌سوز به شهر قم اختصاص یافت.

وی افزود: این در حالی است که بر اساس آمارهای ارایه شده از زمان شیوع ویروس کرونا میزان جمع‌آوری پسماندهای خطرناک بیمارستانی تهران به عنوان پایتخت کشور در طول روز به ۱۱۰ تن افزایش پیدا کرده است و شرایط موجود این امکان را برای بیمارستان‌ها فراهم نمی‌کند که بخواهند با استفاده از دستگاه‌های اتوکلاو پسماندهای بیمارستانی خود را بی‌خطر کنند.

این عضو شورای شهر اظهار کرد: علاوه بر آنکه این دستگاه هدیه شهردار پکن در پاسخ به کمک‌های انسان‌دوستانه مدیریت شهری پایتخت است، لازم به ذکر است که حجم زباله‌های بیمارستانی و پسماندهای عفونی کلان‌شهر تهران در قیاس با شهر قم بیش از ۲۰ برابر است و کارکرد این دستگاه در پایتخت به مراتب موثرتر از شهر قم می‌توانست باشد. آنچه محل  پرسش و انتقاد جدی می‌باشد سکوت و نقش منفعل شهردار تهران در خصوص پیگیری دستگاه زباله‌سوز چینی است.

 این در حالی است که با توجه به آمار بالا و وضعیت قرمز کرونا در پایتخت حداقل انتظار شهروندان از شهردار محترم تهران پیگیری جدی و شفافیت در خصوص چرایی انتقال این دستگاه به شهر قم است.

در همین ارتباط به شهردار تهران تذکر می‌دهم تا جزییات آخرین اقدامات و پیگیری‌هایی که برای دریافت دستگاه زباله‌سوز انجام داده‌اند را به اعضای شورای شهر و شهروندان کلان‌شهر تهران گزارش کند. محسن هاشمی پس از تذکر زهرا نژاد بهرام به عدم پیگیری شهرداری درخصوص ارسال زباله‌سوز اهدایی پکن به تهران به شهر قم به کنایه، گفت: در شأن تهران نبود که این زباله‌سوز را هدیه بگیرد، تهران در کنار آن هزار اتوبوس یک زباله‌سوز هم باید بخرد!

وی خطاب به رییس کمیسیون سلامت شورا گفت: از معاونت خدمات شهری بخواهید یک زباله‌سوز بزرگ بسازد.

  شائبه تعطیلی طولانی‌مدت پارک چیتگر

مجید فراهانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان دویست و شانزدهمین جلسه شورای شهر تهران نسبت به بسته بودن پارک چیتگر تذکر داد و گفت: پارک چیتگر با ۹۵۰ هکتار مساحت، بزرگ‌ترین پارک جنگلی تهران است و تنها پارکی است که دو ایستگاه مترو نیز دارد. علی رغم اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه بازگشایی بوستان‌ها را داده اما پارک چیتگر همچنان بسته است.

فراهانی با بیان اینکه مردم به زحمت و با وجود بسته بودن درها، خود را به پارک می‌رسانند افزود: طی بیست سال گذشته پارک چیتگر هیچ‌وقت این‌گونه تعطیل نبوده و این امر منجر به نارضایتی مردم شده است.

عضو شورای شهر تهران افزود: دبیر شورایاران در نامه‌ای به بسته بودن پارک چیتگر گلایه کرده و این بسته بودن تصویر بدی از مدیریت شهری ایجاد کرده است.

فراهانی تصریح کرد: اگرچه شائبه‌هایی وجود دارد که در پی تعطیلی پارک، اقداماتی در حال رخ دادن است که البته مستند نیست و به آن اشاره نمی‌کنم اما لازم است نسبت به بازگشایی پارک با توجه به بخشنامه‌ها اقدام شود.

  نگرانی از افزایش دوباره کرونا در پایتخت

در رویدادی دیگر، حجت نظری، عضو شورای اسلامی شهر تهران در جلسه دیروز این شورا با بیان اینکه رویکرد دولت در روزهای اخیر با توجه به آمارهای اعلامی ستاد ملی کرونا، بیانگر این است که گویا همه‌چیز به دوران پس از کرونا بازگشته است و امیدوارم این تغییر در نهایت منجر به اتفاقات ناگوار نشود، گفت: به نظر می‌رسد این عادی‌سازی شرایط دوباره نگران‌کننده خواهد شد و ممکن است شیب افزایش یابد، امیدوارم همه تمهیدات اندیشیده شود.

  گسل‌های مشاء و ری مطالعات نشده‌اند

سید آرش حسینی میلانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه گسل‌های مشاء و ری مطالعات لرزه‌شناسی نشده‌اند از شهرداری تهران درخواست کرد که اطلاعات مکانی گسل‌ها را منتشر کند.

حسینی میلانی در دویست و شانزدهمین جلسه صحن علنی شورای شهر تهران در تذکری درباره ضرورت مطالعات دقیق درخصوص گسل‌های تهران گفت: زمین‌لرزه‌های اخیر تهران براساس اظهارات متخصصین به خاطر فعال شدن گسل مشاء است در حالی که در مورد گسل‌های مشاء و ری مطالعات بنیادین و جامعی انجام نشده و دچار بی‌مهری‌هایی شده‌اند. 

وی ادامه داد: اگر سازمان‌های ملی و دستگاه‌های بزرگ قادر به انجام مطالعه و تامین مالی در این باره نیستند، لازم است شهر تهران برای انجام این مهم اقدام کند. 

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه طبیعت با رخ‌دادهای زمین‌لرزه اخیر یادآوری و هشدار می‌دهد خطر در کمین است، اظهار کرد: همه صاحبنظران و متخصصین زلزله‌شناسی به اتفاق نگرانی خود را از بروز یک زلزله بزرگ گوشزد کرده‌اند. براساس طرح جامع شهر تهران شهرداری باید با شناسایی دقیق پهنه‌های گسلی، خطواره‌های گسلی را با مقیاس یک، دوهزارم در نقشه‌های موضوعی تهیه کرده و به عنوان یک لایحه اطلاعاتی شامل سازوکار گسل‌ها و حریم آنها را روی نقشه‌ای تفصیلی پیاده کرده و ضوابط احداث ساختمان و تأسیسات زیربنایی را لحاظ کند. 

به گفته حسینی میلانی، در برنامه‌ پنج ساله نیز این موضوع مورد تاکید بوده است، هرچند اظهار شده لایحه اطلاعات مکانی گسل‌ها در سامانه‌های شهرسازی درج شود ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد کماکان وضعیت طبقه‌بندی گسل‌های فعال و آگاهی از وضعیت لغزش‌ها و جابه‌جایی دوره‌ای آنها که می‌تواند در برنامه‌ریزی شهری مورد توجه قرار گیرد، انجام نشده است. 

وی با اشاره به اهمیت موضوع و ضرورت افزایش ایمنی و مدیریت ریسک خطر لرزه‌ها و بنابر مفاد برنامه‌های پنج ساله اول تا سوم و سایر تکالیف ابلاغی تصریح کرد: به شهرداری تهران تذکر می‌دهم با اهتمام به مقابله با خطرات احتمالی آتی و مدیریت ساخت و ساز در حریم گسل‌ها و مناطق پر خطر با همکاری سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان زمین‌شناسی نسبت به تکمیل اطلاعات مکانی و انجام مطالعات لغزش‌ها و جابه‌جایی تدریجی گسل‌های تهران به‌ویژه گسل مشاء و ری پیگیری و اقدام لازم را انجام دهد. 


 

ارسال نظر