خیز دولت برای افزایش سهم ریل در حمل و نقل حومه پایتخت

۱۳۹۹/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۵۹۳

استاندار تهران با تاکید بر توسعه حمل و نقل ریلی غرب استان تهران از ضرب الاجل یک هفته‌ای برای ارزیابی فاز یک مطالعات آن در شورای ترافیک استان خبر داد.

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در حاشیه بررسی آخرین وضعیت طرح‌های حمل و نقل ریلی استان تهران در محل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: نشست با مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایرانی، فرصت مناسبی بود که به اتفاق فرمانداران شرق و غرب استان برای توسعه حمل و نقل ریلی استان تهران، گفت‌وگو کنیم.  استاندار تهران ادامه داد: با توجه به اهمیت حمل و نقل ریلی در حمل بار و مسافر و ارزش افزوده‌ای که حمل و نقل ریلی در کاهش آلودگی، کاهش تصادفات جاده‌ای  همچنین صرفه جویی وقت دارد، جلسه برگزار شد و راجع به توسعه حمل و نقل ریلی استان تهران گفت‌وگو و مقرر شد در محور تهران-گرمسار که شامل شهرستان‌های ری، ورامین، قرچک و پیشواست نسبت به افزایش خطوط اقدام شود. محسنی بندپی افزود: مسائل و مشکلاتی در احداث زیرگذر و روگذر محور تهران-گرمسار با معارضان داریم که مقرر شد تا اعمال قوانین بستر برای پیمانکاران راه آهن و رفع مشکلات توسط شهرداران انجام شود. 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی با اشاره به اینکه بستر برای پیمانکاران راه آهن برای انجام کار در محور تهران-گرمسار فراهم می‌شود، گفت: مقرر است تا شهرداران با شرکت راه آهن و پیمانکاران همکاری لازم را داشته باشند. همچنین، مقرر شد تا نقشه‌هایی که توسط کارشناسان و مشاوران راه آهن طراحی شده بود به سرعت اجرایی شود. بدین معنا، تعیین شد تا یکشنبه هفته آینده کارشناسان تام الاختیار راه آهن و استانداری نسبت به فراهم کردن بستر اجرای کار اقدام کنند. استاندار تهران در خصوص حمل و نقل ریلی غرب استان و توسعه آن اعلام کرد: هم اکنون

 ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در غرب استان تهران سکونت دارند. همچنین، بر اساس آماری که حمل و نقل شهرداری تهران اعلام کرده است روزانه در غرب تهران ۶۴۰ هزار رفت و آمد خودرویی انجام می‌شود. برای توسعه حمل و نقل ریلی غرب استان تهران، نقشه‌ها و مطالعات فاز یک انجام شده و قرار شد به استانداری ارایه شود تا با همکاری مجموعه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نسبت به جذب سرمایه‌گذار اقدام شود.

وی تصریح کرد: دولت از روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای توسعه حمل و نقل ریلی غرب استان تهران استفاده می‌کند. بنابراین مقرر شد تا هرچه سریع تر با ارزیابی فاز یک مطالعات و طرح آن در شورای ترافیک استان و تصویب آن، زمینه جذب سرمایه‌گذار فراهم شود.

   توافق اولیه 

برای تولید اتوبوس ریلی داخلی

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل مسافری حومه‌ای گفت: هدفگذاری این است که با افزایش سهم حمل و نقل ریلی حومه‌ای مسافری گامی موثر در کاهش آلایندگی زیست‌محیطی کلانشهرها به ویژه تهران، کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای  همچنین کاهش مصرف سوخت و صرفه‌جویی آن‌برداریم.

سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست بررسی آخرین وضعیت طرح‌های حمل‌و‌نقل ریلی استان تهران در محل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران، در خصوص ارزیابی خود از توسعه 5 محور ریلی خروجی استان تهران اعلام کرد: برنامه و سیاست‌گذاری روشنی برای توسعه حمل و نقل ریلی استان تهران انجام شده و در دست اجرا قرار گرفته است که در جلسات مستمری که از این پس با مجموعه استانداری تهران داریم این کار را به جد و با سرعت دنبال خواهیم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه جلسه خوبی با مجموعه استانداری تهران در محل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، افزود: در تهران علاوه بر تمامی مزیت‌هایی که حمل و نقل ریلی دارد، حمل و نقل ریلی حومه‌ای بسیار حائز اهمیت است و برنامه‌های خاصی برای آن دنبال می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: سالانه حدود ۸۰۰ میلیون سفر حومه‌ای در تهران اتفاق می‌افتد. در حوزه ریل از ۷۰۰هزار سفر ریلی حومه‌ای در تهران در سال ۹۳، هم اکنون به رقم ۵.۷ میلیون سفر رسیده ایم، اما این رقم با۸۰۰ میلیون سفر اختلاف فاحشی دارد و باید تلاش کرد تا سهم ریل از حمل‌ونقل حومه‌ای افزایش یابد. این ضعف بزرگی است که باید با استعدادهایی که برای توسعه حمل و نقل حومه‌ای در تهران داریم آن را به میزان قابل قبولی برسانیم. به گفته رسولی، در حال حاضر، در مسیر شرق و غرب تهران دو خط فعال و گرم وجود دارد و دو خط دیگر در حال احداث است که بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین، سال گذشته و در دو ماه ابتدایی سال، تولیدات ناوگان ریلی داخلی به بهره‌برداری رسید و این پتانسیل برای تولید ناوگان در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: توافقی با ایران خودرو و یکی از شرکت‌های تولیدکننده واگن انجام شده است تا اتوبوس‌های ریلی تولید شود. بنابراین ظرفیت تولید ناوگان ریلی داخلی وجود دارد.

رسولی تصریح کرد: هدف گذاری ما این است که با افزایش چشمگیر سهم حمل و نقل ریلی حومه‌ای مسافری گامی موثر در کاهش آلایندگی زیست محیطی کلانشهرها به ویژه تهران، کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای  همچنین کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی سوخت‌برداریم. مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: امید است با همکاری مناسبی که بین راه آهن و مجموعه استانداری ایجاد می‌شود و همچنین پروژه‌های مناسبی که در همین مدت سال گذشته به بهره‌برداری رسیده و در حال انجام است چشم‌انداز مناسبی برای توسعه حمل و نقل ریلی تهران ایجاد کنیم. 

 

ارسال نظر