2 تا 3 هزار مسکن مهر پردیس در دست دلالان است

۱۳۹۹/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۴۲۶

«بعضی افراد در پردیس صدها واحد مسکونی خریده‌اند». این جمله، بخشی از اظهارات مدیرعامل عمران پردیس است که می‌گوید افزایش حدود ۲۵ میلیون تومانی قیمت واحدها که از ابتدای خرداد اعمال می‌شود صرفاً شامل صاحبان ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ واحدی است که دایم بر طبل گرانی می‌کوبند؛ دلالانی که حالا می‌توان از آنها به عنوان سلطان‌های مسکن پردیس نام برد.

به گزارش ایسنا، شرکت عمران شهر جدید پردیس در روزهای اخیر اعلام کرد: نقل و انتقال واحد‌های مسکن مهر که از اول خرداد ماه ۱۳۹۹ انجام می‌شود شامل ۲۵ میلیون تومان افزایش قیمت خواهد بود. مدیرعامل عمران پردیس گفته این هدف صرفاً در جهت مقابله با دلالان که مرتباً قیمت‌ها را بالا می‌برند انجام شده و شامل متقاضیان واقعی نخواهد بود. سید مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران پردیس در توضیح مصوبه اخیر گفت: دولت تا کنون به‌طور متوسط ۱۰۰ میلیون تومان یارانه برای تکمیل هر واحد مسکونی در پردیس پرداخت می‌کرده و تمامی واحدها از وام ارزان قیمت ۴ درصد استفاده کرده‌اند. با این حال تعداد قابل توجهی از مالکان که کارشان صرفا خرید و فروش است از سکونت خودداری می‌کنند. بنابراین تصمیم گرفتیم از ابتدای خردادماه جاری ۲۵ درصد یارانه‌ای را که دولت به این گروه پرداخت می‌کند را از آنها دریافت کنیم. یارانه وام آنها را نیز برمی‌داریم و سود وام آنها به ۱۸ درصد می‌رسد. وی افزود: اولاً افزایش اخیر قیمت، هزینه نقل و انتقال نیست. دوماً شامل وکالت نامه‌هایی که قبل از ابتدای خرداد ۹۹ منعقد شده نخواهد بود. یعنی متقاضیان اولیه و کسانی که قبل از ابتدای خرداد اقدام به تنظیم وکالت‌نامه کرده بودند با همان رقم یک میلیون تومان می‌توانند خرید و فروش خود را انجام دهند. این صحبت هدایت نشان می‌دهد دلالان کماکان از ۷۵ درصد یارانه بهره خواهند گرفت؛ در حالی که سودهای کلانی از التهابات بازار مسکن پردیس به جیب زده‌اند. قیمت واحدها در پردیس طی حدود ۲.۵ سال گذشته حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. دلالان فقط از دی ماه گذشته تاکنون به‌طور چراغ خاموش قیمت‌ها را تا ۳۰ درصد افزایش داده اند؛ بنابر ادعای یکی از کارکنان شرکت عمران پردیس، برخی متقاضیان واقعی در تماس با مسوولان خواستار برداشته شدن تمامی کمک‌های یارانه‌ای به دلالان و نه فقط ۲۵ درصد شده‌اند.

    دلالان عمده مسکن مهر چه کسانی هستند؟

طبق اعلام مدیرعامل عمران پردیس تعداد واحدهای در دست دلالان ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ واحد است. از سوی دیگر عنوان می‌شود بعضی افراد در پردیس ۱۰۰ و حتی ۲۰۰ واحد مسکونی دارند؛ بنابراین تعداد افرادی که دایماً بر طبل گرانی مسکن پردیس می‌کوبند و احتمالاً پشت اعتراضات اخیر پنهان شده‌اند نباید زیاد باشد. بنا به گفته هدایت، سه گروه از تصمیم اخیر شرکت عمران ناراحت هستند؛ محتکران، دلالان و مغرضان. مغرضان کسانی هستند که بنابر ادعای هدایت از پیشرفت مسکن مهر در پردیس ناراحتند. با توجه به توپوگرافی پردیس هزینه‌هایی که برای آماده‌سازی زمین انجام می‌شود، هزینه ساخت و ساز هر واحد مسکونی در پردیس ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان است؛ در حالی که بعضی واحدها در فاز ۱۱ به حدود ۵۰۰ میلیون تومان و در فاز ۸ به بیش از ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است. این نشان می‌دهد با وجود کاهش یارانه‌های دولتی به دلالان، به دلیل سود بالای خرید و فروش آپارتمان در پردیس، احتمالا بازار مسکن این شهر در قبضه سوداگران باقی خواهد ماند.

 

ارسال نظر