«قلب تهران» در فشار مضاعف

۱۳۹۹/۰۲/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۳۸۴
«قلب تهران» در فشار مضاعف

گروه راه وشهرسازی|

نشست علنی دیروز شورای شهر تهران اگر چه «جلسه فوق‌العاده برای تشخیص باغ و غیر باغ املاک» بود اما دو لایحه‌ای که به‌طور شبانه در دستور کار آن قرار گرفته بود را از دستور کار خود خارج کرد. افزون بر این، بحث و بررسی درباره مسائل و مشکلات منقه 12 تهران به عنوان قلب پایتخت و به ویژه بافت فرسوده و آسیب‌پذیری شدید آن از زلزله احتمالی، در نشست دیروز شورا صورت گرفت. تذکر به رییس‌جمهور به دلیل ابطال انتخابات هیات رییسه شورای عالی استان‌ها از سوی وزارت کشور و عذر خواهی از مردم به دلیل بروز تنش در جلسه گذشته شورای شهر نیز از دیگر رویدادهای مهم نشست دیروز این شورا بود.

  وجود ۸۵ پلاک بسیار پر خطر در قلب تهران

زهرا ن‍ژاد بهرام، عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: حدود ۲هزار ملک نا ایمن، ۱۴۰ پلاک 

پر خطر، ۸۵ پلاک بسیار پرخطر در منطقه ۱۲ وجود دارد.

نژاد بهرام در تذکری در خصوص مشکلات منطقه ۱۲ گفت: ما در منطقه ۱۲ تهران با مشکلات متعددی روبرو هستیم. به رقم اینکه کانون سیاسی و اقتصادی کشور در این منطقه حضور دارد، یکی از قوه‌ها در اینجا مستقر است، ولی ما در اینجا یک مساله خیلی جدی داریم. 14 محله در منطقه 12 داریم، هرکدام از اینها می‌توانند قلب تهران باشند و کانون شکل‌گیری تهران شاید یکی از همین محله‌ها بوده است.

او افزود: یکی از جدی‌ترین مسائل این منطقه بحث فرسودگی است، بر اساس تحقیقات شاید منطقه ۱۰ اولین منطقه فرسوده شهرداری تهران باشد اما به لحاظ مساحت منطقه ۱۲ اولین منطقه فرسوده تهران است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: جالب اینجاست که در حدود 6 منطقه اینجا میزان نوسازی در بافت فرسوده ۱۴ درصد است. درحالی که در بقیه مناطق تهران به‌طور متوسط ۴۰ درصد است. این دغدغه و نگرانی برای ما آنقدر زیاد است که باید ببینیم علت آن در بررسی‌های 

صورت گرفته یکی از جدی‌ترین علت هایش هم پوشانی بافت تاریخی و بافت فرسوده روی همدیگر است.

عضو کمیسیون شهرسازی اظهار کرد: سال‌ها است که هم در طرح تفصیلی آمده و هم در پیشنهادات متعددی که سازمان نوسازی کرده است موضوع ارایه لایحه حق انتقال توسعه بوده است. حق انتقال توسعه یعنی یک فرصت که می‌تواند در نوسازی بافت حرکت جدی را به خرج بدهد اما متاسفانه تا این لحظه این اتفاق صورت نگرفته است.

وی افزود: همین جا از معاونت شهرسازی می‌خواهم روی این قضیه به‌شدت تمرکز کنید و جزو دستورالعمل‌های طرح تفصیلی بوده و ما باید انجام می‌دادیم، ولی متاسفانه بعد از سال‌ها هنوز انجام نشده و پیش از این هم مورد توجه واقع نشده است.

عضو کمیسیون شهرسازی اظهار کرد: ما با کاهش جمعیت شدید روبرو هستیم در منطقه ۱۲، علت اصلی کاهش جمعیت در این منطقه موضوع کاهش ارتقای ارزش سکونت است، یعنی ارزش سکونت در این منطقه کاهش پیدا کرده و مردم تمایل به ادامه زیست ندارند، هرچند که خانه‌ها نوساز شده باشند. خانه‌های نوساز تبدیل شده‌اند به انبارهای نوساز و مشکل بعدی در واقع امنیت است که حدود دوهزار ملک نا ایمن در منطقه ۱۲ شناسایی شده است، حدود ۱۴۰ تا پلاک پرخطر و ۸۵ پلاک بسیار پرخطر! که در این زمینه  اقداماتی از سوی شهرداری صورت گرفته اما کافی نیست.

  ایمن سازی بازار تهران مغفول مانده است

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکری به شهرداری خواستار تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر ایمن سازی بازار تهران شد.

سالاری در جلسه دیروز شورای شهر تهران پس از استماع گزارش دبیر شورایاری منطقه ۱۲ با تاکید بر ضرورت ایمن سازی بازار تهران نیز بیان کرد: مدیریت شهری دوره پنجم از آغاز به کار خود اهتمام جدی نسبت به موضوع ایمن سازی بازار داشت و هم معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و هم کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و سلامت و محیط زیست و رییس کمیته نظارت شورای شهر تهران جلسات متعددی را در این خصوص برگزار کرده‌اند و قرار بود بازار تهران تا پایان این دوره، ساماندهی شود.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: در زمان معاونت شهرسازی و معماری سابق، مقرر شد از الگوی بازار تبریز برای بازار تهران استفاده شود اما متاسفانه مجدداً مغفول ماند. از این رو، به شهردار تهران تذکر می‌دهم که با توجه به رویکرد مدیریت شهری دوره پنجم در توجه به حوزه‌های نرم افزاری، تا پایان امسال موضوع ایمن سازی بازار تهران را تعیین تکلیف کنند.

سالاری همچنین برضرورت تعیین تکلیف تامین پارکینگ در محدوده مرکزی شهر در فرایند بازنگری طرح تفصیلی تاکید کرد.

  انتقاد از به تاراج رفتن بافت تاریخی پایتخت

احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز دیروز در جلسه علنی این شورا گفت: خاطرات و هویت تهران در حال تاراج شدن است و باید در الگوهای توسعه شهر، به مسائل هویتی توجه بیشتری شود.

مسجدجامعی با اشاره به بافت تاریخی این منطقه گفت: تهران و خاطراتش در حال تاراج شدن است درحالی‌که ما برای حفظ این هویت و خاطرات، مصوبات زیادی داریم. به‌طور مثال، حفظ خانه بهبهانی به عنوان خانه مشروطه و خانه شیخ فضل‌الله‌نوری یا عکاسی تهامی به عنوان بخشی از خاطرات شهر است. وی با اشاره به ساخت‌وسازهایی که در اطراف ساختمان مجلس انجام شده است، گفت: ساخت این بنا در کنار مجلس به ساختمان مجلس که ساختمانی میراثی بود، لطمه زد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به پیشنهاد انتصاب شهردار بافت تاریخی در مدیریت‌های گذشته شهر تهران گفت: به دلیل تداخل با وظایف شهردار منطقه، این اتفاق پیگیری نشد.

مسجدجامعی با اشاره به کمبود فضای سبز در منطقه ۱۲ گفت: ما در بهارستان باغ فخرالدوله را داشتیم که می‌توانست هم به عنوان یک فضای تاریخی و هم فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد که از بین رفت یا بوستان محیط طباطبایی که آن را هم به دلیل گسترش فضاها از دست دادیم.

وی با بیان اینکه خانه پدری شهید دیالمه می‌توانست به موزه شهدای مجلس تبدیل شود که به دلیل الگوهای اشتباه توسعه بومی شهر، از بین رفت اما مدرسه علمیه نیز می‌توانست به ورودی کتابخانه مجلس تبدیل شود که این اتفاق نیز نیفتاد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باید مدیریت از طریق کانال‌های مردمی باشد، گفت: ما برای ایجاد بوستان و پارک در منطقه ۱۲ هزینه زیادی کردیم اما حالا این بوستان‌ها به نقاط آسیب‌پذیر منطقه تبدیل شدند. به دلیل وجود بنگاه‌های خیریه، شاهد حضور معتادان در این مکان‌ها هستیم بنابراین باید هرگونه ساماندهی از طریق افراد آشنا و مسلط به محله باشد.

مسجدجامعی از بلاتکلیفی نخستین موزه‌مغازه‌ای که توسط سرمایه شخصی در محله ایجاد شده بود، سخن گفت و اضافه کرد: به سرانجام نرسیدن این موزه‌مغازه، به دلیل همان جسارتی است که در شهرداران باید وجود داشته باشد و وجود ندارد.

    فرصتی که به تهدید تبدیل شد

بر اساس این گزارش، نماینده شورایاران منطقه ۱۲ مشکلات و چالش‌های این منطقه را در صحن شورای اسلامی شهر مطرح کردند.

میکاییل سعید در جلسه علنی روز سه شنبه با اشاره به مشکلات و چالش‌های منطقه ۱۲ گفت: حضور مجلس در منطقه ۱۲ می‌توانست فرصتی برای این منطقه باشد اما در حال حاضر به تهدیدی برای منطقه تبدیل شده است. در خیابان ایران که ساخت سه طبقه بیشتر ممنوع بود، ساختمانی ۲۰ طبقه و شیشه‌ای ساخته شده است.

این شورایار بافت فرسوده را از مهم‌ترین مشکلات این منطقه عنوان و تصریح کرد: گفته می‌شود بافت فرسوده در منطقه ۱۲، ۳۰ درصد است که شهروندان منطقه ۱۲ معتقدند نیمی از پهنه منطقه فرسوده است. همچنین کارگاه‌های ناتوان در منطقه چهارراه گلوبندک و میدان قیام مشکلات ترافیکی برای منطقه ایجاد کرده است.

مشکل برق بازار تهران از دیگر مشکلاتی بود که میکاییل سعید به آن اشاره کرد و گفت: به دلیل فرسوده بودن سیستم برق بازار اکثر آتش سوزی‌ها در این منطقه صورت می‌گیرد. وی اضافه کرد: مشکلات ترافیکی منطقه مولوی باعث شده که روزانه در این محل فوتی ناشی از تصادف و ۱۰ تا ۲۰ زخمی داشته باشیم.

  سرایت مشکلات هرندی به بیرون از منطقه 

این شورایار آسیب‌های اجتماعی، ترافیک، آلودگی صوتی، کمبود پارکینگ را از دیگر مشکلات منطقه عنوان کرده و گفت: بازار لوازم خانگی و ماهی فروشان در منطقه جابه‌جا شود.

میکاییل سعید با اشاره به مشکلات محله شوش و هرندی تصریح کرد: مشکلات این منطقه از سطح محله نیز فراتر رفته و از مسوولان می‌خواهم کمکی به آسیب‌های اجتماعی این منطقه نکنند و اگر قرار است اتفاقی در این حوزه بیفتد، توسط خود مردم باشد چون کمک‌هایی که انجام می‌شود و ایجاد خانه‌های ترک اعتیاد، حضور معتادان را در منطقه افزایش داده و مردم را گرفتار کرده، مشکلات این منطقه به منطقه خیابان ایران نیز سرایت کرده است. وی افزود: کمبود فضای سبز یکی دیگر از مشکلات این منطقه است.

  ماجرای مخالفت با 2 لایحه شهرداری 

محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران دیروز در دویست و پانزدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران طرح دو لایحه چارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون‌های داخلی مناطق و چگونگی تعیین ارزش معاملاتی ساختمان را مطرح کرد.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در واکنش به طرح این دو لایحه در دستور جلسه شورای شهر تهران گفت: این دستور تازه دیشب به کارتابل اعضا ارسال شده و در هیچکدام از کمیسیون‌ها بررسی نشده است.

به گفته اعطا، طبق ماده ١٨ آیین نامه داخلی شورای شهر تهران دستور جلسات شورا باید از سوی هیات رییسه تعیین شود، این در حالی است که برخی دیگر از اعضای هیات رییسه شورای شهر نیز از تغییرات در دستور جلسه امروز بی اطلاع بودند.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با اشاره به تغییر دستور جلسه شورای شهر تهران خطاب به محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران عنوان کرد: شب گذشته شما ساعت 21 و 32 دقیقه اصلاحیه دستور جلسه امروز شورای شهر را امضا کردید و ساعت 22 و 51 دقیقه به کارتابل اعضای شورای شهر ارسال شده است.

او با بیان اینکه این اصلاحیه حتی اعلام عمومی نشده و به سمع و نظر خبرنگاران هم نرسیده است، افزود: بر اساس آیین نامه، ما مجاز به افزودن این دو موضوع به دستور جلسه امروز نیستیم.

محسن هاشمی در واکنش به این اظهارنظر گفت: این دو لایحه مکمل بسته محرک اقتصادی شهرداری هستند، اگر دیر تصویب شوند دیگر آن بسته نمی‌تواند مفید فایده واقع شود.

مرتضی الویری، ‌دیگر عضو شورای شهر تهران اما در واکنش به آمدن این دو لایحه در صحن گفت: همانطور که قانونا نمی‌توان این دو لایحه را در صحن مطرح کرد، قانونا هم نمی‌توان آن را خارج کرد و می‌شود برای بررسی آن در صحن رای‌گیری کرد. اگر منافع شهر بر منافع کمیسیونی ارجحیت دارد این لوایح را به عقب بیندازیم.

حجت نظری دیگر عضو شورا نیز گفت: لوایح به هر دلایلی در دستور گذاشته شده‌اند برای حذف آنها از دستور باید رای‌گیری شود.

در نهایت محسن هاشمی بدون رای‌گیری دو لایحه مذکور را از دستور خارج کرد.

  تذکر به رییس‌جمهور 

محمود میرلوحی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در جلسه دیروز این شورا به حسن روحانی، رییس‌جمهور درباره مداخله وزارت کشور در ابطال انتخابات هیات رییسه شورای عالی استان‌ها تذکر داد.

میرلوحی در تذکری به رییس‌جمهور گفت: طبق فصل هفتم قانون اساسی و اصل ۱۰۰ قانون اساسی پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و رفاهی کشور، شوراها تشکیل شده است. وی ادامه داد: براساس اصل ۱۰۱ شورای عالی استان‌ها حق دارد در حدود وظایف خود طرح‌هایی تهیه و مستقیماً تهیه و از طریق دولت به مجلس پیشنهاد کند و طرح‌ها باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرند.

میرلوحی ادامه داد: همچنین در اصل ۱۰۳ آمده است که استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌شوند در حدود اختیارات شورا ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به ابطال انتخابات هیات رییسه شورای عالی استان‌ها گفت: اما ملاحظه می‌شود که همزمان با سالروز تشکیل شوراها و در پی مداخله وزارت کشور در انتخابات هیات رییسه شورای عالی و ارجاع موضوع به هیات حل اختلاف و نهایتاً رای به تجدید انتخابات این اقدامات در جهت تضعیف جایگاه شوراها ارزیابی می‌شود. میرلوحی گفت: لذا براساس اصل ۱۱۳ قانون اساسی از رییس‌جمهور تقاضای تذکر قانون اساسی در دوره‌ای که خودشان مسوول هستند را دارم.



عذر خواهی از شهروندان تهرانی

محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اتفاقات جلسه روزیکشنبه شورا از شهروندان تهرانی عذر خواهی کرد. او گفت: از مردم تهران به دلیل بگو مگوهایی که در جلسه گذشته شورای شهر پیش آمد عذرخواهی می‌کنم. به گزارش تعادل، در جلسه یکشنبه شورای شهر تهران، بررسی‌ لایحه «تمدید مصوبه تأمین منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های توسعه و بازسازی تأسیسات آب و فاضلاب شهری و اجرای طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران و تأمین بخشی از کسری قیمت تمام شده تعرفه خدمات آب و فاضلاب» حاشیه‌ساز شد. پس از تصویب کلیات این لایحه، محسن هاشمی رییس شورای شهر اعلام کرد: پیشنهادی به دست هیأت رییسه رسیده ولی آن را در صحن بررسی نمی‌کنیم و در جلسه هیأت رییسه ارزیابی خواهد شد. این مساله با واکنش برخی از اعضای شورای شهر از جمله محمد علیخانی و محمد سالاری همراه شد. محمد سالاری در واکنش به صحبت‌های محسن هاشمی گفت: حق ندارید بدون آنکه دلیل قانع‌کننده‌ای برای اعضا بیاورید پیشنهادت را مطرح نکنید. علیخانی هم در این زمینه خطاب به محسن هاشمی اظهار کرد: رییس شورا حق ندارد پیشنهادات اعضا را وتو کند اگر قرار است این پیشنهادات وتو شود ما اینجا چه کاره هستیم؟ هاشمی در پاسخ گفت: اگر می‌خواهید اینجا ننشینید. با این صحبت هاشمی، محمد سالاری، ‌محمد علیخانی و حسن خلیل‌آبادی صحن شورای شهر را ترک کردند. رییس شورای شهر تهران البته پس از نشست علنی روز یکشنبه درباره قهر سه عضو یادشده به خبرنگاران گفت: خوشبختانه با وساطت چند نفر دیگر ختم به خیر شد.

 

ارسال نظر