ایرانشهر

۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۸۱۶

طرح ترافیک تا اطلاع ثانوی اجرا نمی‌شود

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران با اشاره به استفاده بیش از ۹۵ درصدی مسافران از اقلام حفاظت فیزیکی در مترو گفت: با توجه به ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی در وسایل حمل و نقل عمومی استمرار لغو طرح ترافیک ضرورت دارد و تا اطلاع ثانوی این طرح اجرا نخواهد شد. محسنی بندپی در مورد وضعیت اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در استان تهران با اشاره به شرایط خاص استان، اظهار کرد: استان تهران به جهت تراکم جمعیت، تنوع فعالیت و حضور تعداد زیاد کارکنان دستگاه‌های ملی و استانی شرایط خاص خود را دارد. وی ادامه داد: میانگین تراکم جمعیت در کشور ۵۰ نفر در هر کیلومتر مربع است. این در حالی است که این تراکم در استان تهران هزار نفر در هر کیلومتر مربع است، از سوی دیگر تنوع فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را نیز در استان تهران شاهد هستیم.‌ استاندار تهران عنوان کرد: اشتغال بیش از ۲۹۰ هزار نفر نیروی انسانی در دستگاه‌های استانی و ۱۷۲ هزار نفردر دستگاه‌های ستادی و ملی سبب شده تا در کلان‌شهر تهران و استان تهران وضعیت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از میانگین کشوری پایین‌تر باشد.

کاهش ۱۲ سانتی‌متری  تراز آب دریای خزر

مدیرکل مرکز علوم جو و اقیانوسی سازمان هواشناسی از کاهش ۱۲ سانتی‌متری تراز آب دریای خزر در سال گذشته خبر داد و گفت: بر اساس سناریوهای موجود این روند تا ۲۰ سال آینده ادامه خواهد داشت. به گزارش ایلنا، بهزاد لایقی، مدیرکل مرکز علوم جو و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه حوزه آبریز دریای خزر، افزون بر کشورهای حاشیه این دریا، کشورهای گرجستان و اوکراین را نیز شامل می‌شود، گفت: سال گذشته در نشست کسپکام، میزان بارش‌ها در حوزه آبریز دریای خزر تا پایان سال ۲۰۱۸ را محاسبه کردیم که نشان از کاهش محسوس بارش در این حوزه داشت. او افزود: ممکن است در برخی نقاط بارش‌ها بیشتر نیز شده باشد، اما باید در نظر داشت که تنها ۹ تا ۱۰ درصد آبی که دریای خزر را تغذیه می‌کند، از ایران تامین می‌شود. بنابراین‌بارش در حوزه کشور ما هر اندازه بیشتر شده باشد، در نهایت حدود ۱۰ درصد از ورودی دریای خزر را تامین می‌کند و ۸۵ درصد آن از رودخانه ولگا تامین می‌شود. مدیرکل مرکز علوم جو و اقیانوسی سازمان هواشناسی، کاهش بارش در حوزه آبریز دریای خزر را ناشی از تغییرات اقلیمی خواند و عنوان کرد: پیش‌بینی‌های آینده‌پژوهانه در این خصوص بر اساس سناریوهای هیات بین‌الدول تغییر اقلیم است که بر اساس انتشار گازهای گلخانه‌ای در دنیا طراحی می‌شود. او گفت: این گزارش‌ها پیش‌بینی کرده‌‌‌اند که اگر تا ۲۰ سال آینده روند افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان ادامه داشته باشد، کاهش بارش در حوزه آبریز خزر تداوم می‌یابد. اگرچه طی بحران کرونا انتشار این گازها نسبت به گذشته کاهش یافته است اما وقتی از پدیده‌ای در مقیاس سیاره‌ای سخن می‌گوییم، باید دو مقیاس مکانی و زمانی را در نظر گرفت. وقفه‌ای که بیماری کرونا در انتشار گازهای گلخانه‌ای در مقیاس زمانی ایجاد کرده است، در بلندمدت چندان اثرگذار نخواهد بود. مگر اینکه تحولات ناشی از این بیماری بر دیدگاه‌های کشورها اثر بگذارد و آنان در سیاست‌های خود در انتشار گازهای گلخانه‌ای تجدید نظر کنند. لایقی با اشاره به اینکه مدل‌هایی که بر اساس سناریوهای تغییر اقلیم طراحی شده‌اند نشان از تداوم روند کاهشی تراز آب دریای خزر ظرف ۲۰ سال آینده دارد، افزود: شدت این کاهش تراز به گونه‌ای است که بخش قابل‌توجهی از خزر شمالی که مربوط به روسیه و قزاقستان است، خشک می‌شود. او ادعای خشک شدن دریای خزر ظرف 100 سال آینده را اغراق‌آمیز خواند و گفت: روند کاهشی تراز آب دریای خزر که سال گذشته به ثبت رساندیم، ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متر است و اگر این روند تا ۱۰۰ سال آینده به همین شکل ادامه داشته باشد، در پایان این مدت حدود ۱۰ متر کاهش تراز را شاهد خواهیم بود.

غفلت از فرصت ثروت‌زایی بنادر کشور

هیبت‌الله اصولی، نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه بنادر ایران تجهیزات لازم و کافی برای انجام صادرات و واردات را دارند، گفت: ضروری است نگاه ملی به بنادر به سمت بهره‌برداری هرچه بیشتر و بهتر از ظرفیت‌های دریایی و بندری ایران معطوف شود. به گزارش ایلنا، اصولی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بندری ایران معادل کل خلیج فارس است، اظهار کرد: به‌طور حتم بنادر ایران می‌توانند به عنوان یک منبع پایدار در جهت ایجاد ثروت و درآمد ملی فعالیت کنند، اما متاسفانه آن‌گونه که باید و شاید این ظرفیت مورد توجه قرار نگرفته است و باید نگاه ملی در این خصوص به بهره‌برداری هرچه بیشتر و بهتر از ظرفیت‌های دریایی و بندری ایران معطوف شود. وی ادامه داد: بنادر ایران می‌توانند برای کشورهای همجوار به عنوان یک فرصت تلقی شوند و در مسیر خطوط ترانزیتی مورد استفاده قرار گیرند؛ مقوله‌ای که همواره در مورد آن مباحث مختلفی مطرح شده اما آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است. نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بنادر کشور در صورت برنامه‌ریزی صحیح و اصولی یک منبع درآمد بی‌نظیر هستند، گفت: بنادر ایران از تجهیزات و امکانات لازم و کافی به منظور امور تجاری برخوردارند و در صورت استفاده از ظرفیت آنها می‌توانند به عنوان یک منبع مهم درآمدی در راستای افزایش سطح رفاه عمومی عمل کنند. وی عنوان کرد: طرح تحول صنایع دریایی گامی مهم در راستای بهبود وضعیت دریایی کشور است اما در عین حال باید به تجارت دریایی نیز به رغم تحریم‌ها توجه جدی داشت تا بتوانیم ارتباط دریایی خود را با دنیا درحد امکان حفظ کنیم.

 

ارسال نظر