اصلاح خط آسمان یا استارت تراکم‌فروشی؟

۱۳۹۹/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۶۲۵
اصلاح خط آسمان یا استارت تراکم‌فروشی؟

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به جزییات لایحه بسته محرک اقتصادی شهرداری تهران، به ابهامات و سوالات پیرامون این لایحه پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، اعطا در یک نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: در جلسه روز یکشنبه شورای شهر، شهردار تهران لایحه‌ای تحت عنوان بسته محرک اقتصادی در شرایط بحرانی ناشی از شیوع کرونا به شورا ارایه کرد.

وی با بیان اینکه از همان روز لایحه که یک فوریتش به تصویب رسید به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و شهرسازی به عنوان کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده شد، تصریح کرد: این لایحه در جلسه‌ای به صورت مفصل بررسی شد و نیمی از این لایحه ۱۷ ماده‌ای بررسی شد و قرار است که مجددا جلسه‌ای در خصوص این لایحه برگزار شود تا بتوانیم احتمالا این لایحه بررسی شده شهرداری را روز یکشنبه هفته آتی برای بررسی نهایی به صحن علنی بیاوریم.

وی با بیان اینکه این لایحه به لحاظ محتوایی چند موضوع را در بر می‌گیرد، ادامه داد: اصلاح مصوبات پیشین شورا در بحث جوایز خوش حسابی، تخفیفات و مهلت‌های پرداخت عوارض که بخشی از آنها در حوزه معاونت شهرسازی است مد نظر قرار گرفته اما در بخش دیگری از این لایحه شهرداری نسبت به اتخاذ اختیاراتی از شورا اقدام کرده که عمدتا این اختیارات در حوزه معماری و شهرسازی است.

اعطا افزود: از جمله آنها درخواست مجوز از طریق کمیسیون‌های داخلی و شورای معماری مناطق و تصویب مواردی در کمیسیون ماده ۵ است که این موارد مورد بحث قرار گرفت؛ اما اختلاف نظرهایی در این خصوص وجود دارد. چرا که موضوعاتی درباره مصوبه برج - باغ و پرونده‌هایی که از دوره پیشین وجود داشته در این لایحه مطرح و عنوان شده پرونده‌هایی که نسبت به پرداخت عوارض اقدام کرده‌اند باید تعیین تکلیف شوند که باید در این خصوص تعیین تکلیف کنیم.

پیروز حناچی، شهردار تهران در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه شورای شهر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در لایحه‌ای دو فوریتی موارد مغفول مانده ظرفیت‌های شهرداری در حوزه اقتصاد شهری را در شرایط کرونایی تهیه و تقدیم شورا کردیم، گفت: این لایحه ۱۷‌بندی طی دو فوریت به شورا تقدیم شده است تا بتوانیم چرخ‌های اقتصادی که در شرایط فعلی متوقف شده‌اند را به حرکت دربیاوریم. بیشتر این موضوعات حول صنعت ساختمانی است و در چارچوب قوانین و مقررات و رعایت طرح جامع و تفصیلی و مصوبات شورای عالی شهرداری، کمیسیون ماده ۵ و بخشی از آن نیز مربوط به کمیسیون ماده ۱۰۰ است. در برخی از پلاک‌ها به دلیل کوچک مقیاس بودن شاید امکان اجرایی شدن این دستورالعمل‌ها وجود نداشته باشد که با تجمیع پلاک‌ها قابل حل است، برخی موارد نیز با تجمیع قابل حل نیست که در این لایحه به آنها نیز پرداخته شده است.

  کمک به اقشار محروم

اعطا در بخش دیگری از این لایحه به حمایت‌های اجتماعی شهرداری از مردم در راستای توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر کمک مومنانه اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران در راستای اجرای مسوولیت اجتماعی پیشنهاد کرده که به اقشار محروم و کم‌برخوردار کمک کنند.

وی با بیان اینکه هنوز این لایحه در کمیسیون‌های تخصصی به جمع‌بندی نرسیده و تا زمانی که در صحن علنی تعیین تکلیف نشود نمی‌توانیم نظر قطعی شورا را در خصوص این لایحه اعلام کنیم، گفت: احتمالا یکشنبه هفته آینده بررسی این لایحه در دستور کار قرار می‌گیرد.

اعطا در پاسخ به اینکه برخی از کارشناسان معتقدند شهرداری به بهانه کرونا می‌خواهد اقداماتی را در حوزه شهرسازی که بر خلاف سیاست‌های کلی شورای شهر است انجام دهد، گفت: شهرداری در این لایحه درخواست کرده که برخی اختیارات را به آنها بدهیم. مثلا تنظیم خط آسمان که در برخی مکان‌ها مجوز یک طبقه اضافه بدهند که ساختمان‌ها شبیه سایر ساختمان‌هایی که در اطرافشان ساخته شده شوند. هر چند که مرجع تصمیم‌گیری در این خصوص کمیسیون ماده ۵ است؛ اما پیشنهاد کرده که شورا شهرداری را مکلف کند تا مصوبه‌ای در این خصوص اخذ کند.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: به دلیل شرایط کرونایی ساخت و سازها به‌شدت کاهش یافته و می‌خواهند با ارایه مشوق‌های اینچنینی افراد تشویق شوند که برای درخواست پروانه به شهرداری مراجعه کنند. وی در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع طرح ترافیک گفت: مساله طرح ترافیک و نحوه اجرای آن یا حتی اعمال هر تغییری نیازمند مصوبه شورای ترافیک تهران است که شهرداری نیز در این شورا عضویت دارد.

 اعطا با بیان اینکه تنها تعیین عوارض ورود به محدوده طرح‌های ترافیکی به شورای شهر ارتباط دارد گفت: هر گونه تصمیم در خصوص زمان اجرا یا تغییر در اجرای طرح‌های ترافیکی باید از طریق شورای ترافیک تهران تعیین تکلیف شود اما شورای شهر پیشنهاد شناور شدن ساعات کاری ادارات را مطرح کرد که این موضوع موافق و مخالفانی داشت اما به نتیجه‌ای نرسید.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا کمیسیون فرهنگی برای کرونا مصوبه خاصی نداشته به بیان خاطره‌ای پرداخت و گفت: چندی پیش برخی معتقد بودند که چرا کمیسیون عمران شورا عملکرد ضعیفی دارد و من وقتی از آنها دلایل شان را پرسیدم آنها آدرس محلی را دادند که آسفالتش دچار مشکل بود و حالا طرح اینگونه سوال‌هایی که چرا کمیسیون فرهنگی برای کرونا اقدامی نداشته درست نیست. چرا که شورا مجموعه‌ای از مصوبات است و همه ما در کنار هم این مصوبات را تصویب می‌کنیم و نباید انتظار کار اجرایی از شورای شهر داشت. چرا که ما قانون‌گذار هستیم.

 

ارسال نظر