وضعیت تهران در موضوع کرونا ویژه است

۱۳۹۹/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۳۲۹
وضعیت تهران در موضوع کرونا ویژه است

محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: وضعیت تهران حساس است و هرگونه آزادسازی و پیگیری روند عادی مشاغل می‌تواند به ازدحام، ایجاد صف اجتماعی و سفر ختم شود.

به گزارش مهر، هاشمی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان کرونا در تهران گفت: آمار سکونت در تهران بسیار بالا و بیش از چند استان است و هر اقدام و آزادسازی در تهران به افزایش سفر، شلوغی و ایجاد صف‌های اجتماعی منجر می‌شود و راه مقابله با کرونا، پرهیز از اجتماع است؛ به همین دلیل باید به مردم آگاهی داد تا از اجتماعات دوری کنند. برخی استان‌ها وضعیت سفید دارند و برخی دیگر، منحنی‌شان در حال کاهش است، درحالی که تهران چنین وضعیتی ندارد، اپیدمی از بین نرفته و باید نسبت به وضعیت تهران حساس‌تر بود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین عامل شیوع کرونا در تهران، حمل و نقل عمومی است، افزود: اگر به وضعیت قبل از کرونا برگردیم، روزانه بیش از دو میلیون سفر در مترو انجام می‌شود و در چنین وضعیتی، امکان رعایت فاصله اجتماعی وجود ندارد.

رییس شورای شهر تهران با یادآوری خاطره‌ای از زمانی که مدیرعامل مترو بود، به یکی از درگیری‌های اتفاق افتاده در مترو اشاره کرد و گفت: در آن دوره به دلیل ازدحام شدید مردم در زمان‌های پیک، میان دو مسافر درگیری شدیدی رخ داد؛ دلیل آن همین این بود که مسافری که بینی‌اش دچار خارش شده بود، امکان حرکت دست‌هایش را نداشت و با پشت مسافر جلویی، بینی‌اش را خارانده بود که این موضوع باعث درگیری شدیدی در بیرون از ایستگاه شده بود.

   لزوم تامین ماسک دولتی برای مسافران شهری

در تحولی دیگر، محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران خواستار اجباری شدن استفاده از ماسک برای مسافران و تامین آن با هماهنگی ستاد ملی کرونا در تهران و وزارت صنعت و معدن با قیمت دولتی شد.

به گزارش مهر، علیخانی با اشاره به ارسال پروتکل پیشنهادی این کمیسیون جهت مقابله با شیوع کرونا در حمل و نقل همگانی و نیمه همگانی به ستاد ملی کرونا گفت: مترو یکی از محل‌هایی است که به‌شدت امکان آلودگی و شیوع بیماری به خصوص از راه هوا به دلیل محدود بودن محیط و ازدحام مسافرین وجود دارد، بنابراین لازم است تمامی مسافرین با ماسک تردد کنند و از ورود افرادی که فاقد ماسک هستند جلوگیری شود، الزام به استفاده از ماسک در حین سوار شدن برای تمامی مسافران و تداوم استفاده از آن در حین حضور در واگن‌های مترو امری مهم است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: باتوجه به اینکه استفاده از ماسک برای همه اقشار امکان پذیر نیست و به دلیل محدودیت توزیع یا هر دلیلی که افراد نتوانسته‌اند ماسک تهیه کنند باید عرضه ماسک با هماهنگی ستاد ملی کرونا در تهران و وزارت صنعت و معدن با قیمت دولتی صورت گیرد، شرکت بهره‌برداری مترو می‌تواند به منظور کمک به تسهیل این اقدام نسبت به اختصاص یک غرفه در هر ایستگاه برای توزیع ماسک اقدام کند.عدم فروش بلیت تک سفره به‌صورت نقدی و حذف پول از گیشه‌های فروش بلیت موضوع دیگری بود که علیخانی به آن اشاره و عنوان کرد: به منظور حفظ سلامت شهروندان باید فاصله‌گذاری در ایستگاه‌ها در مقابل گیشه‌های فروش بلیت و سکوهای انتظار و همچنین در داخل واگن‌های مترو با خط کشی مشخص شود.

او با اشاره به لزوم ایجاد تونل‌های ضدعفونی مسافرین در ورودی و خروجی ایستگاه‌های مترو اضافه کرد: ممانعت از ورود مسافران مشکوک به علائم ابتلاء به داخل شبکه و ایستگاه‌های مترو با همکاری شرکت شهر سالم و راهنمایی این مسافران به یک شبکه آژانس هوشمند مخصوص مسافران مشکوک به مقصد مورد نظر آنها با دریافت هزینه حمل و نقل مشابه با شبکه مترو (از طریق اختصاص بسته مالی حمایتی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا) موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

علیخانی ادامه داد: پیام‌های بهداشتی در رابطه با احتیاط‌های لازم برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا از جمله استفاده از دستکش یا دستمال کاغذی برای گرفتن دستگیره‌ها، نرده‌های پله و…  از طریق تابلوها و ویدئو مانیتورها باید به مسافران آموزش داده شود. همچنین لازم است به منظور حفاظت از کارکنان مترو کارکنان تمامی منافذ مشترک کابین ابتدا و انتهای قطار با سالن مسافری اعم از دریچه در حائل، زیر در و سایر منافذ با روش مناسب مسدود شود و کابین از نظر هوایی کاملاً از سالن مسافرت ایزوله شود.او با تاکید بر اینکه براساس پروتکل تهیه شده ماموران فروش بلیت و گیت‌های ورود و خروج مسافران ضمن حفظ رعایت بهداشت عمومی از جمله شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها و پرهیز از دست زدن به چشمان، بینی، یا دهان خود با دست‌های نشسته، لازم است از دستکش و ماسک استفاده کنند، گفت: همچنین به منظور حفظ فاصله یک و نیم متری با مسافران لازم است دریچه‌های ارتباط ماموران با مسافران تا حد ممکن و لازم کوچک شود و تمهیدات لازم به منظور کاهش این ارتباط انجام شود.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه فضا و تجهیزات ایستگاه‌ها اعم از پله برقی‌ها، گیت‌ها، صندلی‌ها، دیوارها و کف زمین باید مکرراً با محلول‌های مناسب گندزدایی شوند، عنوان کرد: دستگاه‌های فروش خودکار بلیت کاغذی و شارژ اعتباری باید به صورت مرتب گندزدایی شوند، همچنین همه دریچه‌های موجود در بدنه یا سایر منافذ احتمالی واگن‌ها باید باز باشند تا فشار مثبت در واگن‌ها ایجاد نشود.

روشن بودن سیستم تهویه مطبوع به‌طور مداوم موضوع دیگری بود که علیخانی به آن اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های تهویه باید در دمایی فعال باشد که آسایش حرارتی مسافران فراهم شود و همیشه هوای تازه به هوای واگن اضافه شود، همین طور بهتر است تمامی المان‌های داخل قطار مرتباً (در صورت امکان بعد از هر نیم راه در ابتدا و انتهای خط) توسط فردی با لوازم حفاظت فردی مناسب گندزدایی شوند، این کار باید در موقعیت و زمان شانت قطارها صورت پذیرد و از تخلیه و مسافر‌گیری همزمان خودداری شود.

او با بیان اینکه مسافران اتوبوس هم باید به استفاده از ماسک در حین سوار شدن به اتوبوس ملزم شوند، گفت: عدم دریافت هر گونه وجه نقد از مسافرین، جلو‌گیری از سوار شدن بیش از نیمی از ظرفیت وسیله نقلیه به خصوص در ایستگاه‌های خطوط تندرو (BRT)، ایجاد تونل‌های ضدعفونی‌کننده در ابتدای ایستگاه‌های خطوط تندرو، عدم توقف اتوبوس‌ها در ایستگاه‌هایی که فاصله نزدیکی به مراکز درمانی دارند از جمله تدابیری است که باید برای حفظ سلامت مسافران اتخاذ شود.افزایش تعداد اتوبوس در خطوط با تقاضای سفر بالا موضوع دیگری بود که علیخانی بر آن تاکید کرد و افزود: این امر از طریق هدایت موقت اتوبوس‌های بین شهری به خطوط درون شهری برای امکان اجرای فاصله‌گذاری حداقل یک متری بین مسافران قابلیت تحقق دارد. انجام تست‌های حرارت‌سنجی و بویایی از رانندگان به صورت مستمر و مداوم موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: استفاده از هواکش و باز گذاشتن پنجره اتوبوس برای اینکه وضعیت تهویه مناسب باشد، نصب ظروف حاوی مواد ضدعفونی‌کننده دست‌ها با پایه نگهدارنده در اتوبوس؛ گندزدایی مستمر اتوبوس و اشیای داخل آن حداقل روزی یک بار از جمله موضوعاتی است که باید در بحث مقابله با شیوع ویروس کرونا مورد توجه قرار گیرد.

علیخانی تاکید کرد: همچنین نشیمن صندلی، دسته‌های صندلی، پشتی صندلی (پلاستیکی یا فلزی)، قفل کمربندهای ایمنی، چراغ‌های دیواره و پنجره‌ها و ویدئو مانیتورها باید ابتدا تمیز و سپس گندزدایی شوند. همین طور رانندگان از گرفتن پول نقد خودداری کنند و پرداخت‌ها به صورت آنلاین، کارت یا با استفاده از اپ‌ها صورت گیرد.

پیشنهادات مطرح شده در حوزه تاکسیرانی موضوع دیگری بود که علیخانی به آن اشاره کرد و گفت: جداسازی و تفکیک تاکسی‌هایی که به صورت اختصاصی جهت ارایه خدمات به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سرویس می‌دهند، ضروری است.

او با اشاره به ممنوعیت سوار شدن بیش از ۳ نفر مسافر در تاکسی‌ها بر لزوم نصب محفظه پلاستیکی مخصوص برای جداسازی رانندگان اتوبوس و تاکسی از مسافران که برای رانندگان تاکسی به صورت پایلوت تست شده است، گفت: استفاده از ماسک و دستکش و محلول ضدعفونی‌کننده توسط تاکسیرانان، الزام به استفاده از ماسک و سوار کردن مسافرینی که ماسک دارند و رعایت بهداشت را انجام می‌دهند جزو مواردی است که باید از سوی رانندگان تاکسی مورد توجه قرار گیرد.رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر عدم دریافت وجه نقدی از مسافرین و الزام به استفاده از بستر پرداخت الکترونیکی یادآور شد: رانندگان تاکسی باید به راه‌اندازی نرم افزارهای پرداخت الکترونیکی ملزم شوند.

 

ارسال نظر