تجمع دستفروشان مقابل شهرداری تهران

۱۳۹۹/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۰۸۸
تجمع دستفروشان مقابل شهرداری تهران

تعدادی از دستفروشان در اعتراض به وضعیت سخت معیشتی و اجازه نداشتن فعالیت به واسطه گسترش ویروس کرونا در مقابل ساختمان شهرداری تهران تجمع کردند.

به گزارش ایرنا، تعداد این تجمع‌کنندگان که به حدود ۵۰ نفر می‌رسید با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار رسیدگی به مشکلات معیشتی شدند.پس از شیوع ویروس کرونا بازارهای روز و مکان‌های دستفروشی در تهران جمع‌آوری شد و پلیس اجازه دستفروشی در هیچ نقطه از پایتخت را نمی‌دهد.

غلامحسین محمدی، رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در خصوص این تجمع توضیح داد: خواسته دستفروشان به حق است ولی مرجع پاسخگویی به خواسته‌های این تجمع‌کنندگان شهرداری تهران نیست.

محمدی ادامه داد: دستفروشی جزو مشاغل فصلی است و وضعیت این شغل در کل کشور دچار مشکل شده اما باید در نظر داشت که در این خصوص وزارتخانه‌های کشور، کار، رفاه و سازمان تامین اجتماعی مسوولیت دارند و باید راهکاری در این خصوص پیش‌بینی کنند.

وی درباره تسهیلات ۵۰ میلیارد ریالی بنیاد مستضعفان به دستفروشان که توسط شهرداری تهران توزیع می‌شود نیز گفت: در این خصوص لیستی از دستفروشان و افرادی که در مجموعه‌های بازارچه‌های فصلی فعالیت می‌کردند تهیه شده که قرار است پس از تایید این اسامی توسط معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی و خدمات شهری شهرداری تهران، این تسهیلات بین دستفروشان توزیع شود.

به گفته محمدی، هنوز این لیست نهایی تهیه نشده و این دو معاونت شهرداری تلاش می‌کنند تا لیست با کمترین خطای ممکن تایید شود.

   تبعیض در پرداخت کمک‌های معیشتی

در همین حال، حسن خلیل‌آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از تبعیض در پرداخت کمک‌های معیشتی به بساط گستران پایتخت انتقاد کرد.

خلیل‌آبادی در گفت‌وگو با ایلنا درباره اعتراض دستفروشان در مقابل ساختمان شهرداری به دلیل ناتوانی در کسب درآمد طی دو ماه گذشته و توزیع نامناسب بسته‌های معیشتی بین آنها گفت: بنیاد مستضعفان مبالغی را در اختیار شهرداری تهران قرار داد تا بین دستفروشان توزیع شود. عده‌ای از دستفروشان جواز دارند، اما برخی هم هیچ سند و مدرکی ندارند که بتوان به آن استناد و آنها را در گروه دستفروشان حساب کرد.

او ادامه دارد: ممکن است در پرداخت کمک معیشتی به دستفروشان از سوی شهرداری عده‌ای از قلم افتاده باشند، چرا که مدرکی دال بر اینکه آنها مشغول به دستفروشی هستند، وجود ندارد.

خلیل آبادی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به دلیل فشارهای اقتصادی بر تعداد دستفروشان افزوده شده است، گفت: از طرفی برخی افراد نیز خود را به عنوان دستفروش بین این افراد جا می‌دهند و می‌خواهند از پولی که به آنها اختصاص یافته سهم ببرند و حق و ناحق می‌شود، چرا که دستفروشی مساله‌ای تعریف نشده است.  عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به لایحه ساماندهی بساط‌گستران در پایتخت گفت: متاسفانه آن لایحه نیز نتوانست دستفروشان را شناسنامه‌دار کند و مشکل اصلی نابرابری و تبعیض‌هایی که در پرداخت کمک‌های معیشتی به بساط گستران صورت گرفته به دلیل این است که شناسنامه‌دار نیستند و قانون باید برای آن چاره‌ای بیندیشد و آنها برای دستگاه‌ها و سیستم‌های کاری و اداری

 شناخته شوند.

او درخصوص اینکه چه شرایطی برای ادامه فعالیت آنها در نظر گرفته شده است، گفت: اولا باید این افراد شناسنامه‌دار شوند، دوما باید به فکر مکانی برای ساماندهی آنها بود همچنین غربالگری بین دستفروشان صورت گیرد، چرا که برخی از آنها شاغل هستند و بساط گستری را به عنوان شغل بعدی خود در نظر گرفته‌اند.

خلیل‌آبادی در پاسخ به اینکه چه چاره‌ای باید برای دستفروشان درنظر گرفت تا بتوانند در این شرایط درآمدی کسب کنند؟ گفت: اگر کار اساسی بخواهیم باید اقداماتی که ذکر کردم را انجام دهیم و این امر یک هفته امکان پذیر نیست، اما چاره اورژانسی این است که به دستفروشان در مکان‌هایی که امکان‌پذیر است اجازه فعالیت دهند، چرا که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند و در این ایام بدون درآمد بوده‌اند.

 

 

ارسال نظر