رانش قسمت‌هایی از قطعه 4 آزادراه تهران- شمال

۱۳۹۸/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۲۱۱
رانش قسمت‌هایی از قطعه 4 آزادراه تهران- شمال

حدود 7 سال از افتتاح قطعه چهار آزادراه تهران- شمال می‌گذرد و به تازگی عکس‌هایی از رانش زمین در بخش‌هایی از این قطعه منتشر شده است که اما و اگرهایی را درباره کیفیت ساخت این آزادراه ایجاد کرده است. ناگفته نماند که برخی رسانه‌ها این رانش را مربوط به قطعه یک آزادراه تهران-شمال دانسته و انتقادهایی را به شرکت ساخت وارد کردند که چرا چند هفته پس از افتتاح، باید شاهد چنین رانشی در قطعه یک باشیم اما معاون وزیر راه و شهرسازی این موضوع را تکذیب کرد و گفت: این اتفاق در قسمتی از قطعه چهار آزادراه تهران-شمال رخ داده که در سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسیده است.

خیرالله خادمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هیچ اتفاقی در قطعه یک آزادراه تهران-شمال رخ نداده است.

به گفته او، این حادثه در قطعه چهارم آزادراه تهران- شمال که در سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسیده، رخ داده است.

خادمی اظهار کرد: در این قسمت از آزادراه که از لحاظ تردد حجم بالایی هم دارد، به دلیل رانش زمین بخشی از ترانشه‌های (فرورفتگی‌های مصنوعی یا طبیعی در سطح زمین) نصب شده روی آزادراه ریخته است که سعی می‌کنیم به زودی مشکل به وجود آمده را برطرف کنیم.مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل همچنین گفت: ریزش بخشی از کوه و ترانشه‌های نصب شده روی آن سبب مسدود شدن این قطعه از آزادراه شده که عملیات بازسازی آن هم آغاز شده است.

در این میان و به دلیل ریزش بخشی از قطعه چهارم آزادراه تهران-شمال، مرکز مدیریت راه‌های کشور، حد فاصل چالوس تا مرزن آباد مسدود شده است؛ قطعه یک آزادراه تهران-شمال هم که روزهای گذشته در پی شیوع کرونا مسدود شده بود، در محورهای رفت و برگشت باز و دارای تردد روان است.

   رانش کوه در منطقه ۴ بوده نه منطقه یک

علاوه بر معاون وزیرراه و شهرسازی که رانش زمین در منطقه یک آزادراه تهران- شمال را تکذیب کرد، یک مقام مسوول در شرکت ساخت و توسعه هم اخبار منتشر شده در رابطه با رانش در منطقه یک آزادراه تهران- شمال را کذب دانست و گفت: رانش کوه در منطقه ۴ این آزادراه که حدفاصل مرزن آباد تا چالوس است.به گزارش مهر، وحید تشکری اعلام کرد: رانش کوه در منطقه ۴ این آزادراه که حدفاصل مرزن آباد تا چالوس است رخ داده که از سال ۱۳۹۲ افتتاح شده و زیر عبور قرار دارد.

مدیرکل روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: کارشناسان شرکت آزادراه تهران-شمال به عنوان بهره‌بردار و مسوول نگهداری و مهندسان مشاور ذی ربط از محدوده لغزشی بازدید و با استقرار اکیپ‌های عملیاتی کار پاکسازی و تثبیت محل شروع شده است.او همچنین وضعیت عبور از منطقه یک آزادراه تهران-شمال حدفاصل تهران تا شهرستانک را که اوایل اسفندماه افتتاح شد را عادی اعلام کرد.

از سوی دیگر، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم به اخبار منتشرشده در رسانه‌ها درباره ریزش بخشی از قطعه یک آزادراه تهران-شمال واکنش نشان داد و با تکذیب این خبر گفت: تصاویر منتشر شده مربوط به قطعه 4 آزادراه است.

به گزارش ایلنا، خداداد مقبلی اعلام کرد: تصویری که در برخی شبکه‌های اجتماعی از رانش در آزادراه تهران- شمال نشر یافته مربوط به قطعه 4 آزادراه تهران- شمال حدفاصل چالوس تا مرزن‌آباد بوده که سال 1392 افتتاح شده و به قطعه یک آزادراه حدفاصل تهران تا شهرستانک که هفته اول اسفند سال جاری به بهره‌برداری رسیده ارتباطی ندارد.

او افزود: علت آن ناپایداری و رانشی بودن قسمت‌های محدودی از قطعه چهارآزادراه که هفت سال پیش بهره‌برداری شده مربوط می‌شود که مستلزم مطالعه هدایت آب‌های سطحی زمین‌های مجاور و پایدارسازی ترانشه‌ها و عملیات اجرایی مربوطه است.

درحالی که مسوولان شرکت ساخت آزادراه‌ها سعی در طبیعی جلوه دادن رانش بخشی از قطعه چهار آزادراه تهران-شمال دارند اما سوال این است که چرا پس از گذشت حدود 7 سال از افتتاح این قطعه باید شاهد چنین حجمی از رانش در آن باشیم و آیا پاس دادن علت این سانحه به مطالعه هدایت آب‌های سحطی زمین‌های مجاور، ابهامات درباره کیفیت ساخت و زیربنای این آزادراه را مرتفع می‌کند؟

گفتنی است که قطعه چهار آزادراه تهران- شمال حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد - چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است، مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود. اجرای این قطعه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در سال 92 به بهره‌برداری رسید.

 

ارسال نظر