شناسایی خانه‌های خالی با ارسال پیامک

۱۳۹۸/۱۲/۱۹ - ۰۰:۳۵:۲۴
کد خبر: ۱۶۵۱۲۴

درحالی که پرونده دریافت مالیات از خانه‌های خالی به سال ۱۳۶۶ برمی‌گردد، اما به دلیل هزینه بر بودن پروسه شناسایی خانه‌ها، سازمان امور مالیاتی عطایش را به لقایش بخشید و از قانون مالیات‌ها حذف شد، پس از آن هم چندین بار این طرح در مجلس مطرح شد اما هیچگاه به سرانجام نرسید تا اینکه در اواخر بهمن ماه و با راه‌اندازی سامانه املاک توسط وزیر راه و شهرسازی، دریافت مالیات از خانه‌های خالی وارد فاز اجرایی شد، در همین رابطه مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن می‌گوید: روز ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ سامانه املاک و اسکان را راه‌اندازی کردیم که یکی از کارکردهای آن دریافت مالیات از خانه‌های خالی است.

پروانه اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نحوه شناسایی واحدهای خالی می‌گوید: وزارت راه و شهرسازی از داده‌های دستگاه‌های مختلف بهره می‌گیریم و یک خروجی به دست می‌آوریم. به‌طور مثال متوجه می‌شویم که فردی دارای دو پلاک ثبتی است اما مطمئن نیستیم. به همین دلیل به فرد پیامک می‌دهیم آیا قبول داری این دو پلاک به نام شما است یا خیر؟ در هر دو صورت باید به سامانه مراجعه و اطلاعات خود را تصحیح کند.

او اضافه می‌کند: اگر فرد قبول دارد که دارای دو واحد مسکونی است یکی را به عنوان محل استقرار خودش در نظر می‌گیریم و برای دومی، باز هم اطلاعات می‌خواهیم بنابراین پیامک دوم را می‌فرستیم. ممکن است فرد بگوید که این واحد دارای مستاجر است، بنابراین از او می‌خواهیم اطلاعات مستاجر را بدهد. این رفت و برگشت‌های اطلاعاتی انجام و مشخص می‌شود این خانه خالی است یا خیر و مکانیزم‌های تشخیصی برای راستی‌آزمایی داریم.

 

 

ارسال نظر