ایرانشهر

۱۳۹۸/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۰۳۷

افزایش آلودگی هوای شهرهای صنعتی در آخر هفته

سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم بارش برف و باران طی امروز  پنجشنبه در چند استان از تشدید آلودگی هوای شهرهای صنعتی و پرجمعیت از جمله تهران طی آخر هفته خبر داد. به گزارش تسنیم، براساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز پنجشنبه 15 اسفند در جنوب شرق کشور وزش باد تداوم داشته و سایر مناطق جو آرام و پایداری خواهند داشت، ضمن اینکه در نیمه غربی کشور روند افزایش دما پیش‌بینی می‌شود. روز جمعه در اکثر مناطق کشور آسمان صاف خواهد بود و روند افزایش نسبی دما ادامه خواهد داشت و بعدازظهر در دامنه‌های زاگرس واقع در شمال غرب و غرب افزایش ابر و بارش پراکنده پیش‌بینی شده است. براساس اعلام سازمان هواشناسی شنبه آینده با ورود سامانه بارشی از غرب، در شمال غرب، غرب و دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های قزوین، البرز و تهران بارش برف و باران پیش‌بینی می‌شود. روز یکشنبه در بخش‌هایی از زاگرس مرکزی و دامنه‌های البرز بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. همچنین روزهای پنجشنبه و جمعه افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی، کرج، اراک و اصفهان و روز شنبه وزش باد شدید و گردوخاک در استان‌های خوزستان و ایلام دور از انتظار نیست.

انجام پروازها با کمتر از 50 درصد ظرفیت

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه هواپیماهای ایرلاین‌های داخلی با کمتر از 50 درصد ظرفیت پرواز می‌کنند، گفت: تقاضای سفر در حمل و نقل هوایی به‌شدت کاهش یافته است. مقصود اسعدی‌سامانی در گفت‌وگو با فارس افزود: ابطال بلیت از سوی مسافران ادامه دارد و برای پروازهای نوروزی هم ابطال بلیت را داشته‌ایم.  او اظهارکرد: با شیوع بیماری و کاهش تقاضای سفر، تعداد زیادی از ناوگان حمل و نقل هوایی از چرخه عملیات خارج شده است. اسعدی‌سامانی افزود: در حال حاضر در مسیر رشت به دلیل نبود تقاضا، همه پروازها متوقف شده است و در مسیر رامسر هم با همین شرایط مواجه هستیم.  دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: به تازگی در کیش جلسه‌ای برگزار شده است تا در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، ورود پروازها به این جزیره محدود شود. او با بیان اینکه شرکت‌های زیادی به کیش پرواز دارند، گفت: قطعاً توقف پروازهای کیش در صورت اجرایی شدن، موجب کاهش بیشتر پروازها می‌شود.

رشد قیمت مسکن در 2 منطقه تهران منفی شد

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه افزایش اخیر قیمت مسکن در تهران مربوط به مناطقی است که قدرت خرید مسکن وجود دارد، گفت: این مناطق قبلاً کمتر رشد داشته‌اند و تأثیرپذیری بازار مسکن از شرایط اقتصادی کشور کمتر از سایر بازارهای موازی است.

محمودزاده در گفت‌وگو با فارس، گفت: اگر گزارش اخیر بانک مرکزی و نقطه به نقطه مناطق تهران را ملاحظه کنید متوجه می‌شوید که همه مناطق رشد نداشته است. رشد قیمت مسکن در مناطقی رخ داده بود که قبلاً کمتر افزایش داشته یا هنوز در آن مناطق قدرت خرید وجود دارد. محمودزاده تأکید کرد: در این آمارها اگر دقت کنید می‌بینید که قیمت مسکن در مناطق یک و 22 که قبل رشد داشته از رشد منفی برخوردار شده است.

رشد قیمت مسکن  بیش از قدرت خرید خانوار

فرشید پورحاجت، دبیرکانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به اینکه رشد قیمت مسکن با اقتصاد خانوار همخوانی ندارد، گفت: درآمد خانوار برای خرید مسکن نوساز با میانگین متری 14 میلیون تومان کار سختی است، هر چند معتقدیم قیمت‌ کنونی مسکن واقعی است. پورحاجت در گفت‌وگو با فارس افزود: باید پذیرفت که قیمت تمام شده مسکن افزایش یافته و قیمت‌های کنونی مسکن، قیمت‌های واقعی هستند و حباب ندارند.  دبیرکانون سراسری انبوه‌سازان گفت: از ابتدای سال جاری روند افزایش قیمت مسکن با سرعت بسیار اندک و آرام شکل گرفت، چرا که تولید مسکن با یک روند بسیار کند در حال انجام است و همین زمان‌بر بودن آن موجب شده تا قیمت تمام شده روز به روز افزایش یافته و به سازندگان قیمت‌های مضاعفی تحمیل کند. او ادامه داد: همین زمان‌بر بودن که ناشی از سنتی‌سازی ساخت‌وساز است، موجب می‌شود تا قیمت مسکن از زمانی که یک واحد مسکونی برای ساخت آماده می‌شود تا انتهای آن بارها دچار جهش قیمت نهاده‌ها می‌شود. پورحاجت در پاسخ به اینکه راه‌حل اینکه متقاضیان قدرت خرید پیدا کنند، چیست گفت: سه راه‌حل برای اینکه متقاضیان مسکن قدرت خرید پیدا کنند وجود دارد؛ اولین راه‌حل این است که دولت حقوق و دستمزد را افزایش دهد. دومین راه‌حل این است که میزان تسهیلات و پرداخت آن را تسهیل کند تا متقاضیان مسکن به راحتی بتوانند وارد بازار مسکن شوند.  پورحاجت ادامه داد: راهکار سوم این است که دولت باید به دنبال تسهیل حوزه کسب و کار باشد پس بنابراین اگر دولت با این اقدام بتواند صنعتی‌سازی را در کشورگسترش دهد، قیمت تمام شده ساخت کاهش یافته و سازنده‌ها بهانه‌ای برای اینکه قیمت مسکن باید افزایش یابد نخواهند داشت.  به گفته او، کشور ترکیه با گسترش صنعتی‌سازی توانست زمان ساخت را به شکل قابل توجهی کاهش دهد، پس بنابراین با سنتی‌سازی نمی‌توان قیمت تمام شده ساخت را کاهش داد.

 

ارسال نظر