تجویز رژیم لاغری برای هزینه‌های شهری

۱۳۹۸/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۷۸۰
تجویز رژیم لاغری برای هزینه‌های شهری

شورای شهر به افزایش 26 درصدی سقف بودجه وکاهش 38 درصدی هزینه‌ها رای داد

گروه راه و شهرسازی|

 اواسط بهمن ماه بود که پیروز حناچی شهردار تهران با حضور در صحن علنی جلسه شورای شهر و با 13 روز تاخیر لایحه بودجه سال 99 را تقدیم شورا کرد. شورای شهر نیز تا ۱۳ اسفند فرصت دارد این بودجه را از لحاظ انطباق با سیاست‌های کلان و برنامه‌های اولویت‌محور مصوب شورا، بررسی و در صحن تصویب کند. از آن جا که روند بررسی لایحه بودجه همواره طولانی است، انتظار می‌رفت شورای شهر هر چه زودتر لایحه بودجه را در دستور کار قرار دهد اما این اتفاق 26 روز به طول انجامید و بالاخره اعضا روز گذشته به بررسی لایحه بودجه پرداختند. اولین قدم تصویب سقف درآمدی بودجه ۹۹ شهرداری بود. محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در خصوص سقف درآمدی بودجه گفت: این سقف ۳۰ هزار و ۵۷۴ میلیارد و 418 میلیون تومان در نظر گرفته شده است، اگر اعضای شورا مخالفتی با این مساله دارند نظرات خود را اعلام کنند. هیچ یک از اعضای شورا با سقف درآمدی بودجه شهرداری برای سال آینده مخالفتی نکرد و نهایتا پس از رأی‌گیری، سقف بودجه با ۱۳ رأی موافق، در صحن شورا به تصویب رسید. در ادامه جلسه اعضا تبصره به تبصره بودجه ۱۳۹۹ شهرداری تهران را بررسی و درباره آن بحث و تبادل نظر کرده و نسبت به رد یا تصویب آن اقدام کردند. همچنین چنانچه پیشنهادی از سوی اعضا وجود داشت به رای گذاشته شده و درباره آن تصمیم‌گیری می‌کردند. به گزارش «تعادل»، رقم بودجه سال آینده با بودجه سال گذشته و نیز سال قبل از آن تفاوت عمده دارد. در حالی که بودجه سال جاری 19 هزار و 900 میلیارد تومان بود و با تصویب متمم بودجه سال 98 به حدود 25 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، بودجه تصویب شده تهران برای سال آینده ۳۰ هزار و ۵۷۴ میلیارد و 418 میلیون تومان است که این بودجه نسبت به بودجه مصوب سال 98 و متمم آن، 26 درصد افزایش یافته است. افزایش ۳۷ درصدی سهم درآمدهای پایدار شهرداری و ۴۷ درصد سهم بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و کاهش 37.8 درصدی سهم هزینه‌ها از جمله جهت‌گیری‌های بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران به شمار می‌رود. همچنین سهم بیشتری از بودجه سال آینده به فعالیت‌های زیرساختی و توسعه‌ای اختصاص پیدا کرده است. یکی دیگر از تغییرات مثبت بودجه سال آینده، کاهش ۲۵ درصدی وابستگی بودجه شرکت‌ها و سازمان‌ها به شهرداری تهران است. بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده وابستگی بودجه شرکت‌ها و سازمان‌ها به شهرداری تهران حدود 25 درصد و کمک زیان دریافتی سازمان‌ها و شرکت‌ها به شهرداری 10 درصد کاهش می‌یابد. همچنین قرار شده 4هزار و 500 میلیارد تومان برای پرداخت دیون به اشخاص حقیقی و حقوقی توسط شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری تأمین شود.

   توسعه حمل و نقل عمومی در لایحه بودجه

یکی از مشکلات اساسی شهر تهران، نداشتن حمل و نقل عمومی متناسب با نیاز شهروندان است. اتوبوس‌ها بسیار فرسوده‌اند و تامین منابع برای ساخت مترو نیز داستان خاص خودش را دارد. به نظر می‌رسد در بودجه سال آینده شهر تهران به این امر مهم توجه شده و بر اساس راهبرد تعیین ‌شده در حوزه مدیریت شهری بیش از 5 هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل عمومی، زیرساخت ناوگان عمومی و بهره‌برداری از آن تخصیص یافته است.

در تبصره پنجم لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران نیز آمده است که به شهرداری اجازه داده می‌شود به منظور تامین مالی پروژه‌ها با استفاده از ظرفیت‌های قانونی بازار پول و سرمایه نسبت به توسعه و احداث خطوط مترو و نیز تامین منابع مالی طرح‌های تکمیل سامانه اتوبوسرانی شهر تهران، اتوبوس برقی و مینی‌بوس علاوه بر یک میلیارد یورو تسهیلات اعتباری ارزی مصوب هیات وزیران همچنین مبلغ 3 هزار میلیارد تومان اعتبار ارزی و ریالی نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از محل مصوبه شورای اقتصاد نسبت به صدور و فروش اوراق مشارکت صکوک و سایر ابزارهای مالی نسبت به تامین مالی تا مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان اقدام کنندکه اعضا با این تبصره موافقت کردند.

بخشی از تبصره هشتم بودجه ۹۹ شهرداری نیز به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص داشت. بر این اساس در راستای توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) ۱۰۰ درصد درآمد دریافتی حاصله از مجتمع‌های ایستگاهی به معاونت حمل و نقل تعلق می‌گیرد و آنها نیز موظف‌اند این مبلغ را صرفا به توسعه و تکمیل خطوط و ایستگاه‌های مترو اختصاص دهند. در این تبصره آمده است که گزارش این اقدامات هر سه ماه یک‌بار باید به شورای شهر تهران ارایه شود. یکی دیگر از تبصره‌های بودجه در ارتباط با توسعه حمل و نقل عمومی، تبصره 15 بود که بر اساس آن به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود به منظور جبران کسری هزینه‌های شرکت مترو معادل ۵۵۰ میلیارد تومان و کسری هزینه‌های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه معادل ۴۹۵ میلیارد تومان در قالب بودجه مصوب سال ۹۹ از محل سرجمع درآمدها به شرکت‌های مذکور پرداخت کند و گزارش آن را نیز به شورای شهر ارایه کنند.

  ۲۳۳ میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی ناوگان

 تبصره ۱۶ لایحه بودجه نیز با توسعه و حمایت از حمل و نقل عمومی مرتبط بود. بر اساس این تبصره در راستای بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، مینی بوسرانی، تاکسیرانی و تبدیل موتور سیکلت‌های بنزینی به برقی با تاکید بر مناسب‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی برای معلولان، توان یابان و کودکان، شهرداری تهران مکلف است تا سقف ۲۳۳ میلیارد تومان کمک فنی و اعتباری بابت بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و دوچرخه صرف کنند. همچنین به منظور ترغیب بخش خصوصی در راستای تجهیز و توسعه سامانه‌های حمل و نقل دوچرخه محور تا سقف ۲ میلیارد تومان و احداث و تجهیز معابر ویژه دوچرخه تا سقف ۱۰ میلیارد تومان اقدام کنند که این تبصره نیز با رأی حداکثری اعضا به تصویب رسید.

    افزایش درآمدهای پایدار

بحث درآمدهای پایدار نیز از جمله مشکلات شهرداری تهران به شمار می‌آید. درشرایطی که سال‌هاست بازار مسکن در رکود به سر می‌برد و از سوی دیگر امکان تراکم‌فروشی وجود ندارد، زیرا دیگر زمینی در تهران باقی نمانده است؛ بنابراین شهرداری باید به دنبال روش‌های جایگزین برای درآمدهای پایدار باشد و به همین منظور درآمدهای پایدار شهردار تهران در سال آینده در صورت تحقق بودجه شهرداری به مرز 37 درصد از کل بودجه افزایش می‌یابد.

     راه‌اندازی سامانه جامع الکترونیک

تبصره 7 لایحه بودجه سال 99، شهرداری را ملزم به راه‌اندازی سامانه جامع الکترونیک برای وصول کامل عوارض شهری می‌کند. بر این اساس، شهرداری موظف است به منظور وصول کامل عوارض شهری نسبت به راه‌اندازی سامانه جامع الکترونیک برای ثبت، پایش و عوارض شهری اقدام کنند. براساس این تبصره، ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران موظف‌اند سازوکار لازم برای وصول عوارض خودرو، موتور سیکلت و عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های ترافیکی و مرکزی شهر اقدام کنند و صدور برگه معاینه فنی وسایل نقلیه مذکور را منوط به ارایه مفاصا حساب عوارض مربوطه کنند .این تبصره نیز رای مثبت اعضا را به خود اختصاص داد و به تصویب رسید.

    منشا تامین بودجه آتش‌نشانی

یکی از تبصره‌های مهم لایحه بودجه 99 که روز گذشته مورد بررسی قرار گرفت، تبصره 8 بود. بر اساس این تبصره شهرداری تهران موظف است ۱۰۰ درصد درآمدهای حاصل از عوارض ایمنی ساختمان‌ها را صرف تامین منابع مالی پایدار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و در راستای ارتقای کمی و کیفی تجهیزات و آموزش شهروندان شهر تهران کند. همچنین ۱۰۰ درصد درآمد حاصل از عوارض حفظ و گسترش فضای سبز نیز صرف احیا و تملک باغات با اولویت مناطق دارای کمبود در سرانه فضای سبز می‌شود. اعضای شورای اسلامی شهر تهران به کلیات تبصره هشتم لایحه بودجه ۹۹ نیز رأی مثبت دادند.

    استقرار کامل سامانه حسابداری

همچنین در راستای ارتقا و بهبود نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، شهرداری تهران مکلف است که بر عملکرد تمامی واحدهای اجرایی در سال ۹۹ نسبت به استقرار کامل سامانه حسابداری اقدام کند که این مهم نیز به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

   کنترل بیماری‌های مسری در بودجه ۹۹

شیوع بیماری کرونا در ایران که از روز 30 بهمن سال جاری به‌طور رسمی اعلام شد، بر بودجه سال 99 شهرداری تهران هم تاثیر گذاشت و هنگام بررسی تبصره ۱۲ لایحه بودجه که می‌گوید شهرداری تهران مجاز است در صورت وقوع حوادث پیش بینی نشده اعم از سیل، زلزله، توفان، آتش‌سوزی و غیره تا سقف ۴ درصد از سرجمع اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای کنترل اوضاع و عادی‌سازی وضعیت اقدام کند، به پیشنهاد ناهید خداکرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران، کلمه بیماری‌های مسری نیز به این لیست اضافه شد و در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران به کلیات تبصره دوازدهم رأی مثبت دادند.

   کمک به اشخاص و نهادها

یکی از مشکلاتی که در دوره‌های گذشته وجود داشت، بذل و بخشش‌های بی‌حساب و کتاب به افراد، خیریه‌ها و هیات‌های مذهبی بود و کمک 55 میلیارد تومانی شهرداری به موسسه خیریه امام رضا(ع) تنها یک نمونه آن است. شورای پنجم شهر تهران و نیز مدیریت کنونی تصمیم به شفاف‌سازی در خصوص کمک‌های شهرداری به نهادها، موسسات و اشخاص حقیقی و حقوقی گرفتند و در بودجه سال آینده نیز مبالغ مشخصی برای هر کدام در نظر گرفته شده است. بر این اساس در تبصره ۱۴ لایحه بودجه به منظور کمک و حمایت از اشخاص حقوقی و حقیقی به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود که با تشخیص و دستور شهردار تهران به موسسات عمومی و عام‌المنفعه تا سقف 150 میلیون تومان برای یک نوبت در سال و برای کمک به اشخاص و موسسات حقوقی تا سقف ۱۵ میلیون تومان و برای اشخاص حقیقی تا سقف ۵۰ میلیون تومان صرفا یک نوبت در سال کمک کنند؛ اما باید فهرست اشخاص حقوقی و موسسات خصوصی و میزان کمک دریافتی از طریق سامانه شفافیت به اطلاع عموم برسد که این تبصره نیز به تصویب رسید.


جزییات بودجه شهرداری تهران در سال ٩٩

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر جزییات بودجه شهرداری تهران در سال ٩٩ را تشریح کرد و گفت: سهم بیشتری از بودجه سال آینده به فعالیت‌های زیرساختی و توسعه‌ای اختصاص پیدا کرده است.

سخنگوی شورای شهر در تشریح جزییات بودجه شهرداری تهران در سال ٩٩ با بیان اینکه جمع کل منابع و درآمدهای پیش بینی شده در بودجه سال آینده شهرداری تهران 30 هزار و 574 میلیارد و 418 میلیون و 200 هزار تومان است، اظهار کرد: از این مبلغ 15 هزار و 955 میلیارد و 432 میلیون و 200هزار تومان مربوط به درآمدهای ناشی از عوارض عمومی، عوارض اختصاصی و بهای خدمات و همچنین درآمدهای حاصل از موسسات انتفاعی شهرداری است. او با بیان اینکه 12 هزار و 198 میلیارد و 986 میلیون تومان از بودجه شهرداری در سال ٩٩ مربوط به منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای شامل عوارض بر پروانه‌های ساختمانی و فروش اموال شهرداری است، گفت: همچنین بر اساس پیش بینی‌های انجام شده 2هزار و 420 میلیارد تومان هم مربوط به منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی شامل وام‌های دریافتی و سایر منابع است. عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه 4 هزار و 525 میلیارد و 128 میلیون و 840 هزار تومان از بودجه شهرداری تهران در سال ٩٩ باید از محل عوارض حاصل از مالیات بر ارزش افزوده کسب درآمد شود، اضافه کرد: همچنین پیش بینی شده مبلغ 2 هزار و 603 میلیارد و 924 میلیون تومان از محل عوارض عمومی، عوارض بر ساختمان‌ها شامل عوارض زیربنا و عوارض پذیره و مواردی از این دست کسب درآمد شود. وی تصریح کرد: با کاهش ۳۸ درصدی سهم هزینه‌ها در واقع سهم بیشتری از بودجه شهرداری تهران در سال ۹۹ به فعالیت‌های زیرساختی و توسعه‌ای اختصاص پیدا کرده است. عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: اختصاص بیش از یک سوم بودجه به مبلغ 10 هزار و 400 میلیارد تومان به ۱۴ پروژه اولویت محور تحقق‌پذیر مستخرج از برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران و اختصاص بیش از 5 هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌های حمل و نقل و ترافیک و همچنین اختصاص بودجه 2 هزار میلیارد تومانی برای اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس توسعه محله‌ای از جمله راهبردهای مدیریت شهری در تدوین بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران است. امید داریم با تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده در سال ۱۳۹۹ گام بلندی در توسعه و عمران شهری با رویکرد محله محوری و توسعه زیرساخت‌ها و ناوگان حمل و نقل‌برداریم. اعطا تاکید کرد: در بودجه سال ۱۳۹۹ مبلغ حدود 4 هزار و 500 میلیارد تومان برای بازپرداخت دیون و بدهی‌ها و بازپرداخت وام‌های بانکی در نظر گرفته شده است.

 

 

ارسال نظر