ایرلاین‌ها موظف به پرداخت کامل وجه بلیت‌های استردادی

۱۳۹۸/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۶۹۱
ایرلاین‌ها موظف به پرداخت کامل وجه بلیت‌های استردادی

گروه راه و شهرسازی|

پنجم اسفند ماه سال جاری و در پی افزایش شیوع ویروس کرونا، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که باید هزینه کلیه بلیت‌های سفرهای زمینی، هوایی و ریلی که مسافران کنسل کرده‌اند، بدون دریافت یا کسر هزینه کنسلی و خسارات مربوطه از سوی شرکت‌های حمل و نقلی، ریلی و هواپیمایی به آنها برگردانده شود.

به گفته او، به دستگاه‌های متولی راه‌ آهن و هواپیمایی ابلاغ شده است تا برای بازگرداندن هزینه بلیت مردم، هزینه‌ای بابت لغو دریافت نشود و حتی مسافران هواپیما می‌توانند بلیت خود را به حالت «open» تبدیل کنند تا در زمان دلخواه دیگری اقدام به سفر کنند.

پنج روز از ابلاغ این دستورالعمل می‌گذرد و در حالی که هنوز برای این دستورالعمل، سقف زمانی اعلام نشده، اما اغلب شرکت‌های مرتبط با بخش حمل و نقل، صرفا استرداد آن دسته از بلیت‌هایی را پذیرفته‌اند که تا پایان نوروز اعتبار داشته‌اند. هرچند که هنوز هم تعدادی از مسافران از رفتار خلاف آنچه اعلام شده، از شرکت‌های فعال در بخش حمل و نقل ناراضی‌اند.

در این شرایط سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: آن دسته از مسافرانی که ایرلاین‌ها، پول بلیت شان را به‌طور کامل به آنها مسترد نکرده و خسارت کنسلی از استرداد را از وجه مربوط به بلیت کسر می‌کنند، می‌توانند به سازمان هواپیمایی کشوری شکایت کنند. به گزارش مهر، رضا جعفرزاده با بیان اینکه دستورالعمل مربوط به استرداد بلیت هواپیما بدون کسر هزینه کنسلی، اظهار می‌کند: اگر مسافرانی که اقدام به کنسلی بلیت پروازهای خود کرده‌اند اما از طرف شرکت هواپیمایی مربوطه، همچنان هزینه کنسلی بلیت‌ها کسر شده است، می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی کشوری، از شرکت هواپیمایی صادرکننده بلیت شکایت کنند. او می‌افزاید: این سازمان قطعاً به شکایت‌ها، رسیدگی خواهد کرد. ضمن اینکه سازمان هواپیمایی به شرکت‌های هواپیمایی تذکرات لازم در این خصوص را صادر کرده و قرار است ایرلاین‌ها پول بلیت‌های کنسل شده را به‌طور کامل به مردم برگردانند.

جعفرزداه تأکید می‌کند: همه شرکت‌های هواپیمایی باید به یک صورت عمل کرده و نباید بخشنامه‌های متفاوتی صادر کنند. همه بلیت‌هایی که از پنجم اسفند ماه به بعد از سوی مسافر کنسل شود، باید نرخ کامل بلیت به مشتریان مسترد شود.

او در پاسخ به این پرسش که اگر دارنده بلیتی قبل از صدور بخشنامه از ۵ اسفند اقدام به کنسلی پرواز کند، آیا مشمول این دستورالعمل وزیر راه و شهرسازی خواهد شد یا خیر؟ می‌گوید: این بخشنامه صرفاً از تاریخ مذکور امکان اجرا دارد و اگر فردی بلیت خود را کنسل کند، شرکت هواپیمایی می‌تواند از کنسل‌کننده بلیت، خسارت دریافت کند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه می‌دهد: با متخلفان بدون هیچ گونه اغماضی برخورد شده و به مراجع ذی‌ربط ارجاع داده می‌شوند؛ مسوولیت هرگونه ایجاد تعهد به عهده صادرکننده بلیت خواهد بود.

پیش از این هم سازمان هواپیمایی کشوری، سه‌شنبه ششم اسفند بخشنامه‌ای به همه شرکت‌های هواپیمایی صادر کرده بود؛ در بخشی از دستورالعمل مذکور آمده بود: با توجه به شرایط به وجود آمده پس از انتشار ویروس کرونا و عدم پذیرش اتباع ایرانی توسط تعدادی از کشورها و تعلیق موقت برخی پروازها، سازمان هواپیمایی کشوری بخشنامه استرداد بلیت هواپیما بدون دریافت جریمه را به شرکت‌های هواپیمایی داخلی و نمایندگی‌های کل فروش شرکت‌های هواپیمایی خارجی ابلاغ کرده است.

براساس این بخشنامه، باید از نمایش، صدور و ایجاد هرگونه تعهد در مسیرهای خارجی مورد نظر از تاریخ ابلاغ این نامه جدا خودداری شود. در بخشنامه سازمان هواپیمایی آمده است: مسافرانی که تاکنون در مسیرهای داخلی و خارجی نسبت به خریداری بلیت سفر اقدام کرده‌اند و به دلایل شرایط کنونی (انتشار ویروس کرونا) درخواست کنسلی آن را دارند، لازم است بدون هرگونه اعمال جریمه عملیات استرداد بلیت آنان در مسیر رفت و برگشت تا اطلاع ثانوی صورت پذیرد.

نکته جالب ماجرا اینجاست که باوجود دستورالعمل وزیرراه و شهرسازی و سختگیری‌های اعمال شده درباره ورود هواپیماهای ایرانی، همچنان شاهد فروش و عرضه بلیت و ایجاد تعهد در برخی سایت‌های فروش یا دفاتر خدمات مسافرت هوایی در قالب تور مسافرتی در مسیرهای غیرقابل انتقال برای شرکت‌های هواپیمایی هستیم. ناگفته نماند که بحث استرداد بلیت بدون جریمه فقط مربوط به ایرلاین‌های ایرانی نمی‌شود و طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی لوفت‌هانزا در تاریخ 6 اسفند 98 پس از شیوع بیماری کرونا، بلیت تعداد زیادی از مسافران به ترکیش ایرلاین تغییر پیدا کرده بود که با توجه به کنسل شدن پروازهای این هواپیمایی دو راهکار زیر پیشنهاد می‌شود: اولین راهکار استرداد است و بلیت‌هایی که در ایران صادر شده‌اند بدون جریمه استرداد شوند.

و دومین راهکار هم تغییر مسیر است و مسافر می‌تواند بلیت جدیدی از ایران ایر در مسیر تهران – فرانکفورت– تهران خریداری کرده و ادامه مسیر با لوفت هانزا جایگزین شود. علاوه بر این در نظر داشته باشید که کوپن‌های تهران – فرانکفورت – تهران توسط دفتر لوفت‌هانزا تهران استرداد خواهد شد.

 

ارسال نظر